Andelsboliger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

473 visninger
8 svar
0 synes godt om
11. januar 2012

Clarasmor2010

Hej alle sammen

Min forlovede og jeg har længe ledt efter hus, men der har ikke været noget som vi har råd til som har passet til vores behov desværre..

Men nu har vi så kigget lidt på andelsboliger i stedet og har fundet nogle interesante enmer, men vi er ret på bar bund omkring alt det med andelsboliger.

Så er der nogen af jer derude som har nogle gode råd omkring andelsboliger? Hvad må man/ må man ikke? Og evt nogen som bor i andelsbolig som kan dele nogle erfaringer?

Håber nogle kan hjælpe og komme med nogle gode råd

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. januar 2012

Ka+Ma=Be

Clarasmor2010 skriver:

Hej alle sammen

Min forlovede og jeg har længe ledt efter hus, men der har ikke været noget som vi har råd til som har passet til vores behov desværre..

Men nu har vi så kigget lidt på andelsboliger i stedet og har fundet nogle interesante enmer, men vi er ret på bar bund omkring alt det med andelsboliger.

Så er der nogen af jer derude som har nogle gode råd omkring andelsboliger? Hvad må man/ må man ikke? Og evt nogen som bor i andelsbolig som kan dele nogle erfaringer?

Håber nogle kan hjælpe og komme med nogle gode råd

Hvad tænker du på, når du skriver "må/må ikke"? Tænker du på husregler og sådan?

Jeg bor i andelsbolig, så du kan endelig bare spørge - hvad vil du vide? hehe

Anmeld

11. januar 2012

Clarasmor2010

Katte87 skriver:

Hvad tænker du på, når du skriver "må/må ikke"? Tænker du på husregler og sådan?

Jeg bor i andelsbolig, så du kan endelig bare spørge - hvad vil du vide? hehe

hehe ja jeg er jo ret meget på bar bund men jeg tænker bare at når man nu "kun" har en andel af boligen er der så regler for hvad man må lave om inde i boligen? Må man selv lave nyt køkken og alt sådan noget? Sorry hvis jeg spørger dumt men ved simpelthen ingenting omkring andelsboliger.

Er du glad for at bo i andel? Levede det op til dine forventninger? (hvis man kan sige det sådan)

Anmeld

11. januar 2012

JeNoVa

Jeg har ikke selv erfaring, men muligvis kan du finde nyttig information her:

http://www.andelsportal.dk/

Anmeld

11. januar 2012

Philla

Jeg ville undersøge foreningen - om den har en sund økonomi? Det er altid en god idé at have en advokat til at gennemgå foreningens referater og regnskaber. 

Anmeld

11. januar 2012

Clarasmor2010

JeNoVa skriver:

Jeg har ikke selv erfaring, men muligvis kan du finde nyttig information her:

http://www.andelsportal.dk/

tak smutter lige ind og kigger

Anmeld

11. januar 2012

Clarasmor2010

Philla skriver:

Jeg ville undersøge foreningen - om den har en sund økonomi? Det er altid en god idé at have en advokat til at gennemgå foreningens referater og regnskaber. 

tak for svar og råd

Anmeld

11. januar 2012

Ka+Ma=Be

Clarasmor2010 skriver:

hehe ja jeg er jo ret meget på bar bund men jeg tænker bare at når man nu "kun" har en andel af boligen er der så regler for hvad man må lave om inde i boligen? Må man selv lave nyt køkken og alt sådan noget? Sorry hvis jeg spørger dumt men ved simpelthen ingenting omkring andelsboliger.

Er du glad for at bo i andel? Levede det op til dine forventninger? (hvis man kan sige det sådan)

Der er ingen dumme spørgsmål Hvor skulle du også vide det fra hehe

Jamen lejligheden er som udgangspunkt DIN Og reglerne er ikke meget anderledes end fra ejerboligforeninger. Forskellen er dog, at du ikke kan sælge lejligheden til den pris du vil. Hele andelsforeningen har en værdi, og så får din lejlighed en pris alt efter hvad du har af kvadratmeter og forbedringer (giver det mening?  .)

Du må lave lige præcis hvad du har lyst til, for det er dig som ejer den Der er dog nogle regler omkring opførsel i henhold til larm, husdyrshold, adfærd i opgang/fællesrum/etc som er vedtaget af foreningen. 1 gang om året er der et møde for alle andelshaverne, hvor man kan tage forslag op til afstemning (om man f.eks. må have hund eller ej) og andet i den dur.

I vores andelsforening må man f.eks. ikke have hund, men gerne kat ( SUK!). Man må ikke vaske tøj, eller arbejde efter kl 20 i selve lejligheden og man må ikke være til gene for naboerne efter kl 23. Det er nogle meget almindelige regler. Man kan rent faktisk også blive smidt ud af en andel, selvom man har købt den! Hvis man får 3 uafhængige klager og det vurderes af bestyrrelsen at man skal ud (men så tror jeg også man virkelig skal være på tværs! .)

Jeg er som udgangspunkt rigtig glad for at bo i andel Vi har en dejlig og velfungerende forening (ikke mindst med en ordentlig økonomi - VIGTIGT!) Vi har et dejligt lukket gårdmiljø, som er total børnevenlig med stor legeplads. Og så har vi en vicevært som tager sig af alt praktisk i gården.
Dog købte vi den da markedet var på sit højeste, hvilket vil sige, at vi på få måneder mistede næsten 200.000 kr Vi må simpelthen ikke sælge den til den pris vi købte den. Det er super ærgerligt. 
En anden positiv ting er, at der altid er hjælp at hente, hvis nu der f.eks. er problemer med vand, varme, strøm, tv-signal, internet, eller andet  

Puuh det blev langt hehe. Håber det var til at forstå hele smørren.

Anmeld

11. januar 2012

Ka+Ma=Be

Clarasmor2010 skriver:

tak for svar og råd

Jep, det med økonomi er super vigtigt, ellers kan det blive rigtig dyrt for dig. Det er andelsforeningen som jursterer din husleje, og det kan blive sat gevaldigt op, hvis foreningen skylder mange penge/optager dyre lån.

Vi gennemgik det hele med vores bankrådgiver

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.