"Skilsmisse og deleordninger"
Hej Rikke,
jeg er alene med min datter som er hos sin far 5 dage ud af 14 dage. Hun har nu i lang tid, ikke ville over til sin far. Hver gang vi nærmer os dagen, hvor hun skal over til far, bliver hun ked og siger direkte, at hun ikke vil over til far. Jeg har forsøgt at spørge ind til det. Det eneste jeg får af svare er at far er dum og at hun er ked at at hun skal sove alene hos ham. Hjemme hos mig, sover vi sammen. Hun falder selv i søvn, men trygheden ved samsovning søger hun, og da jeg har det godt med at vi sover samme, er det sådan det fungerer hjemme hos os. Jeg har nævnt for far, at vores datter er ked, når hun skal over til ham. Han siger bare at det kun er en periode, og det nok skal gå over igen. Men jeg synes det er hårdt, at se hende ked. Hvordan griber jeg denne situation bedst an?
På forhånd tak
Alene mor
Rikkes svar
Kære Alenemor
Tak for din henvendelse.
Først og fremmest vil jeg sige til dig at du er ikke alene om at have disse bekymringer omkring overlevering til far.
Det er rigtig hård at skulle aflevere sit grædende barn til faren.
Der er mange niveauer og mange følelser på spil når mor og far ikke længere bor sammen. Det er helt klart min overbevisning er et barn har krav på at se begge sine forældre.
Det som er det rigtig svære i at være skilt er bla. at tilsidesætte egne følelser og behov. Det er vigtig at vi som forældre kigger på hvad er det bedste for vores børn og hvordan får vi skab de bedst rammer for vores børn i denne helt uretfærdige situation set fra barnet side.
Så mit råd til dig/jer er:
At anerkende at det er sådan jeres datter har det lige nu.
Forbedrede hende på at i morgen skal du hjem til far og der skal du sove i 5 dage.
Mens du er hjemme hos far laver mor ........ Så hun ikke går og bekymre sig om hvad du laver. Mange skilsmisse børn tror at mor eller far er kede af det når de er hos den anden forældre. Derfor er det meget hjælpsomt for rigtig mange børn hvis man fortælle hvad og med hvem man skal lave noget. Skal man ikke noget må man finde på noget.
Dette skal være et helt ritual, så hun ved hvordan tingene forholder sig.
Du må endelig skrive igen, hvis du får brug for mere rådgivning eller du ikke har fået det du havde brug for.
Hilsen Rikke Rahm
Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.