Eksperthjælp: Kæren Musen5

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.554 visninger
0 svar
0 synes godt om
5. marts 2009

Rikke Nielsen

"Kæren Musen5"

Hejsa...

Jeg har et enkelt lille ?.

Mine 2 børn har begge været store da de blev født. 4200g og 4580g. Nu venter jeg nummer 3 og min tanke var egentlig at jeg gerne ville have kejsersnit og steriliseres (evt have fjernet livmoderen) v fødslen, da vi ABSOLUT ikke skal have flere børn.

Da jeg så var til NF scanning fandt vi ud af at moderkagen ligger foran.... Kan man så godt lave kejsersnit alligevel?

Musen5 13+2

Rikkes svar

Kære Musen5

Ud fra dit spørgsmål har jeg svært ved at læse om du mener, at din moderkage ligger ned foran udgangen fra livmoderen eller om den ligger foran op mod dit maveskind?

Ligger moderkagen ned over udgangen fra livmoderen har du en forliggende moderkage - placenta praevia.
Hos de allerfleste (ca. 80-90%), hvor der findes en forliggende moderkage ved scanningen vil moderkagen i løbet af graviditeten flytte sig væk fra livmodermunden i takt med at livmoderen vokser. Hos disse 80-90 % vil der ikke være grund til ekstra kontrol eller forholdsregler.

Hos de 10-20 % hvor moderkagen ikke flytter sig, men stadig liggger foran livmodermunden og dermed hindre en vaginal fødsel, tilbydes ekstra kontrol i graviditeten og barnets skal fødes ved kejsersnit. Så går dit spørgsmål på om du har en forliggende moderkage, så vil man, hvis denne ikke har flyttet sig i din 32. uge forløse barnet ved kejsersnit.

Da moderkagens placering blev set ved din nf-scanning vil det blive tjekket til gennemscanning i 18-20 uge. Her kan det enten vise sig at moderkagen allerede har rykket sig væk fra udgangen eller at den stadig er forliggende. Ved sidstnævnte vil du få tilbudt endnu en scanning senere i din graviditet, for at se om du kan føde vaginalt eller skal føde ved kejsersnit.

Mener du i dit spørgsmål derimod, at moderkagen ligger foran op mod dit maveskind, så kan man godt få foretaget kejsersnit. Du må i dialog med din jordemoder eller læge om dit ønske om planlagt kejsersnit og evt sterilisering.

Held og lykke med alt.

Med venlige hilsner

Rikke Nielsen

Professionelle og personlige ultra- lydscanninger af gravide i både 2D og 3D/4D.

Se Rikkes hjemmeside: Scanningsklinikken.dk

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+