Rygning plager hvert femte barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

742 visninger
2 svar
0 synes godt om
4. marts 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra avisen.dk

I det offentlige rum sikrer rygeloven børn mod passiv rygning, men der skal åbenbart skrappere midler til, hvis de skal skånes helt.

Ikke alle forældre tænker over, at det går ud over børnene, når de tænder smøgerne hjemme i privaten.

En undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed viser nemlig, at 20 procent af de danske børn plages af passiv rygning i privaten. Og det får Socialdemokraterne til at melde klart ud over for de røghungrende forældre.

"De voksne, der ryger i Danmark skal blive bedre til kun at ryge, når det går ud over dem selv. Det vil sige, at de skal lade være med at ryge derhjemme og på arbejdspladsen. Sidstnævnte har vi jo efterhånden fået ændret meget ved. Men de skal også lade være med at ryge derhjemme, når de har børn," siger partiets socialordfører, Mette Frederiksen.

Hun mener dog ikke, at der skal lovgivning til at få forældrene til at kvitte smøgerne. Men hun er villig til at hjælpe de rygende forældre.

"I mine øjne skal vi som samfund hjælpe så meget, vi kan, med rygestopkurser og rygeafvænning. Det ville være en rigtig god samfundsinvestering," siger socialdemokraten til Newspaq.

Undersøgelsen viser, at der er langt færre veluddannede forældre, der udsætter deres børn for passiv rygning.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2009

Mormilla

Karoline skriver:

I det offentlige rum sikrer rygeloven børn mod passiv rygning, men der skal åbenbart skrappere midler til, hvis de skal skånes helt.

Ikke alle forældre tænker over, at det går ud over børnene, når de tænder smøgerne hjemme i privaten.

En undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed viser nemlig, at 20 procent af de danske børn plages af passiv rygning i privaten. Og det får Socialdemokraterne til at melde klart ud over for de røghungrende forældre.

"De voksne, der ryger i Danmark skal blive bedre til kun at ryge, når det går ud over dem selv. Det vil sige, at de skal lade være med at ryge derhjemme og på arbejdspladsen. Sidstnævnte har vi jo efterhånden fået ændret meget ved. Men de skal også lade være med at ryge derhjemme, når de har børn," siger partiets socialordfører, Mette Frederiksen.

Hun mener dog ikke, at der skal lovgivning til at få forældrene til at kvitte smøgerne. Men hun er villig til at hjælpe de rygende forældre.

"I mine øjne skal vi som samfund hjælpe så meget, vi kan, med rygestopkurser og rygeafvænning. Det ville være en rigtig god samfundsinvestering," siger socialdemokraten til Newspaq.

Undersøgelsen viser, at der er langt færre veluddannede forældre, der udsætter deres børn for passiv rygning.

Læs mere her

Jeg er rygere, men efter vi har fået vores søn ryger vi i værkstedet. Der kommer han aldrig ud eller i nærheden af. Synes at det er synd at ryge i nærheden af et barn. De kan jo ikke selv vælge hvor de er. De kan jo ikke bare sige, her gider jeg ikke være når i ryger.

Anmeld

4. marts 2009

Balderson

Vi har alle dage vidst at rygning er usundt for os og vores omgivelser..

Min mand og jeg ryger ikke og det er bandlyst at ryge hjemme hos os, det var det også inden vi fik vores børn..

Vi har valgt at sige at vores børn ikke skal udsættes for pasiv rygning, så vi kommer ikke på besøg hos folk hvor der bliver røget imens vi er der...

Begge hold bedsteforældre ryger, men de ryger ikke i det tidsrum ungerne er der og de lufter ud inden vi kommer på besøg og der bliver gjort rent inden...

Hos vores venner og søskende må der heller ikke ryges indendørs.. Nogle af dem ryger, men de går selv ud i haven...

Jeg har ingen problemer ved at fortælle folk at jeg ikke ønsker at komme på besøg hos dem fordi de ryger eller vi fravælger at komme til en familiefest fordi at der er nogle der synes at jeg ikke skal bestemme hvor de ryger....

Jeg har bare valgt at sige at mine børn ikke skal udsættes for rygning...

Jeg ved godt jeg ikke kan undgå alt (hvis man går ned af en gågade og en ryger kommer forbi) men jeg vil gør mit at det bliver så begrænset som muligt...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.