Pest og den københavnske brand

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.373 visninger
5 svar
0 synes godt om
4. december 2011

Stumpen

Da jeg i sin tid gik i folkeskolen kan jeg erindre at jeg læste en bog om pest og den københavnske brand og var meget fanget af dette..

Nogen der kender til bøger med disse emner??

-Anja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2011

iris-mor

Ja min datter på 6 var meget intersseret i netop en bog om dette for noget tid siden. Den hed vist "De små faghæfter" - enten bare København eller noget med pest/brand og københavn. Der findes ikke så mange af de små faghæfter så det burde være nemt at finde.

Men ellers er der helt sikkert en masse historiske kilder. Jeg kender dog ikke til noget skønlitt. men det er der med stor sandsynlighed også.

God læselyst - og kan fortælle at man mente pesten kom med skibene fra Kina eller var det Indien og alle mennesker ombord var døde da de drev i land ved København, men de nysgerrige borgere i byen gik ombord for at se og plyndre, og på den måde fik de smitten med sig.

Sweet dreams

Anmeld

5. december 2011

Stumpen

iris-mor skriver:

Ja min datter på 6 var meget intersseret i netop en bog om dette for noget tid siden. Den hed vist "De små faghæfter" - enten bare København eller noget med pest/brand og københavn. Der findes ikke så mange af de små faghæfter så det burde være nemt at finde.

Men ellers er der helt sikkert en masse historiske kilder. Jeg kender dog ikke til noget skønlitt. men det er der med stor sandsynlighed også.

God læselyst - og kan fortælle at man mente pesten kom med skibene fra Kina eller var det Indien og alle mennesker ombord var døde da de drev i land ved København, men de nysgerrige borgere i byen gik ombord for at se og plyndre, og på den måde fik de smitten med sig.

Sweet dreams

okay tak - men mindes jeg var lidt ældre, men ja det handler nok om at søge på biblioteket, skulle bare lige høre om der var nogen der havde læst en god bog om emnerne... 

Anmeld

5. december 2011

iris-mor

Jeg tror også bogen henvender sig til 3-5. klasse.

Den er nem og god at overskue.

Anmeld

5. december 2011

minimig

Det er da også nogle spændende emner Jeg er lidt i tvivl om du mener de store brande i København i 1728 og 1795 eller englændernes angreb (og dermed brand) i 1807.

Om 1807: København i Flammer, Det venskabelige Bombardement,

Om 1728: Byen Brænder (Kåre Lauring), Byen Brænder (Carsten Overskov) - begge bøger er åbenbart udgået men kan måske findes antikvarisk?

Om 1795: Branden i København 1795

Pesten: Pest Over Danmark, Københavns byldepest, Pesten - Europa i Katastrofens tegn og hvis du har mod på lidt kildelæsning: kildesamling

Det her er bare hvad jeg lige kunne komme i tanke om. Derudover findes der sikkert også en masse om emnerne i bøger om Københavns historie generelt. Jeg håber det kunne bruges

Anmeld

6. december 2011

Stumpen

krejl skriver:

Det er da også nogle spændende emner Jeg er lidt i tvivl om du mener de store brande i København i 1728 og 1795 eller englændernes angreb (og dermed brand) i 1807.

Om 1807: København i Flammer, Det venskabelige Bombardement,

Om 1728: Byen Brænder (Kåre Lauring), Byen Brænder (Carsten Overskov) - begge bøger er åbenbart udgået men kan måske findes antikvarisk?

Om 1795: Branden i København 1795

Pesten: Pest Over Danmark, Københavns byldepest, Pesten - Europa i Katastrofens tegn og hvis du har mod på lidt kildelæsning: kildesamling

Det her er bare hvad jeg lige kunne komme i tanke om. Derudover findes der sikkert også en masse om emnerne i bøger om Københavns historie generelt. Jeg håber det kunne bruges

Fantastisk... Tak  dem vil jeg kigge på... jeg ved ikke selv hvilken brand jeg taler om  husker bare at jeg fandt det spændende..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.