Nogle socialrådgivere?? (Langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

568 visninger
3 svar
0 synes godt om
29. november 2011

Anonym trådstarter

Det er sådan at en jeg kender læser på uni. Personen har ikke flere su klip, og har mistet sin lejlighed da personen ingen penge har.

Der er startet en revaliderings sag op, da personen har fået at vide (af en socialrådgiver hos egen læge) at det burde personen kunne få, grundet svær depression og at personen har været længere om sit studie pga. det. 

En revaliderings sag tager rigtig lang tid! Op til et år. I denne periode har personen ikke én øre overhovedet og har været nødt til at flytte hjem til sin mor. Skal lige siges at personen er 30.

Da personen kommer på kommunen siger de at han skal søge kontanthjælp, mens revaliderings sagen kører dette vil sige han skal melde sig ud af studiet. Da personen snakker med en socialrådgiver i kontanthjælpen, får personen at vide at det kan han ikke, da det vil skade personens revaliderings sag. 

Det forstår jeg ikke! Man kan jo godt være sygemeldt på kontanthjælp. Hvorfor skulle det skade personens sag, han kan jo bare være ikke arbejdsmarkedsparat? Er der slet intet sikkerhedsnet til personer som kommer i klemme på denne måde?? 

Personen har virkelig kæmpet og depressionen blev først opdaget sent, jeg er virkelig ked at det på personens vegne og ville ønske jeg kunne hjælpe, derfor prøver jeg her!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2011

aarhusmor

Jeg er ikke socialrådgiver, men selv kronisk syg og læser og sidder i samme situation. Jeg kan dog ikke få kontanthjælp, da min mand tjener penge (over 25000 pr. md.)

Din ven har hele tiden vidst at han/hun ville mangle su klip. Revalideringsansøgning tager typisk op til 3 måneder og ikke mere, afhængigt af den kommune man er i. Og selvom man er syg og burde få revalidering, så giver de den ikke ret gerne. Ved mig sagde de nej fordi de ikke havde arbejdsprøvet mig i den uddannelse jeg ville starte på. Men jeg kunne ikke nå at blive arbejdsprøvet til den inden den startede.

Der er en anden mulighed for din ven og det at kontakte skolens su vejleder og ansøge om forlængelse af SU. Der er vist nogle dispentationsregler på det område, når der er tale om en kandidat uddannelse. Ellers må han jo få orlov i sit studie (Det er jo kun SU kontoret der begrænser en orlov til 12 måneder og ikke skolen/uni) og så modtage kontanthjælp indtil han kan komme igang igen, hvis han kan det.

Anmeld

29. november 2011

Anonym trådstarter

aarhusmor skriver:

Jeg er ikke socialrådgiver, men selv kronisk syg og læser og sidder i samme situation. Jeg kan dog ikke få kontanthjælp, da min mand tjener penge (over 25000 pr. md.)

Din ven har hele tiden vidst at han/hun ville mangle su klip. Revalideringsansøgning tager typisk op til 3 måneder og ikke mere, afhængigt af den kommune man er i. Og selvom man er syg og burde få revalidering, så giver de den ikke ret gerne. Ved mig sagde de nej fordi de ikke havde arbejdsprøvet mig i den uddannelse jeg ville starte på. Men jeg kunne ikke nå at blive arbejdsprøvet til den inden den startede.

Der er en anden mulighed for din ven og det at kontakte skolens su vejleder og ansøge om forlængelse af SU. Der er vist nogle dispentationsregler på det område, når der er tale om en kandidat uddannelse. Ellers må han jo få orlov i sit studie (Det er jo kun SU kontoret der begrænser en orlov til 12 måneder og ikke skolen/uni) og så modtage kontanthjælp indtil han kan komme igang igen, hvis han kan det.

Desværre så tager en revalideringssag længere en 3 måneder.  Personen har lige været til samtale efter 3 måneders ventetid og fik at vide at der sagtens kunne gå 3 mere. Men det havde jeg nu advaret om, det sgu lige før det tager ligeså lang tid som en førtidspensionssag. 

Forlængelse af suen er desværre gjort, tror også mere end en gang. Så tror desværre ikke der er mulighed for det flere gange.

Men ja du siger det samme som jeg også har tænkt. Synes bare det er mærkeligt man slet ikke har en mulighed for at gøre sin uddannelse færdig! 

Tak for dit svar.

Anmeld

29. november 2011

aarhusmor

Anonym skriver:

Desværre så tager en revalideringssag længere en 3 måneder.  Personen har lige været til samtale efter 3 måneders ventetid og fik at vide at der sagtens kunne gå 3 mere. Men det havde jeg nu advaret om, det sgu lige før det tager ligeså lang tid som en førtidspensionssag. 

Forlængelse af suen er desværre gjort, tror også mere end en gang. Så tror desværre ikke der er mulighed for det flere gange.

Men ja du siger det samme som jeg også har tænkt. Synes bare det er mærkeligt man slet ikke har en mulighed for at gøre sin uddannelse færdig! 

Tak for dit svar.

han kan godt gøre den færdig for egen regning. Uni der læser man vel kun 10 timer om ugen? Men ja jeg er godt klar over at når der er depression indvolveret kan det være svært at overskue. Men der mangler rengøringspersonale rundt omkring.

En alternativ løsning er at modtage uddannelsesgodtgørelse. Selvom man ikke anvender det mere, så er det da muligt at ansøge om det... Jeg er dog i tvivl om det kun er ved arbejdsformidlingen.

Men i hans sted ville jeg først satse på orlov fra studiet og så søge alt hvad jeg kunne

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.