Tegnsprog til hoerende born??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

995 visninger
9 svar
0 synes godt om
20. februar 2009

Miamaja

Er det noget I har brugt til jeres babyer. det er videnskabligt bevist at vaere rigtig rigtig godt til at stimulere sprog og babyers intellect. Eksperter anbefaler at bruge det til born der sagtens kan tale og hore. jeg er begyndt at bruge det for ca 3 mdr siden da jeg fik det anbefalet af en veninde der arbejder som skolelaerer.

der er mange foraeldre der kender til det i usa men synes danmark er lidt bagud paa det omraade. men er det bare min opfattelse eller er der nogen der kender til det og nogen herinde der brugte tegnsprog til deres baby for og efter de udvikler deressprog?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2009

Cris

Ja det gør jeg. Vi har valg den methode: Sign with your Baby by Joseph García. Grunden at vi ville starte på det er, at barnet bliver to sproget (spansk og dansk) Min mand kan ikke spansk, så vi har tænkt, at det ville være smart, at barnet kunne kommunikere med os to. Og også fordi to sproget børn starter at snakke meget senere end de andre, og det ville også være praktisk, at han kunne sige nogle ting med tegnsprog. Han er blivet et år for to uger siden. Jeg må tilstå, at jeg ikke altid er god til at introducere nye tegn, men vi bruger ca 10 forskellige for tiden. Nu bor vi i Indien og hans hver dag kører på spansk, dansk, engelsk og hindi. Det var også en grund til, at vi ville lære ham nogle tegn. Han laver ikke selv tegnene, kun "mælk" (den er nem at lave). Men han forstå alle ti vi har introducere og han prøver (han kikker på hans hænder men han ved ikke, hvordan han skal gøre). Og sjov nok, det er blivet, at han siger ordet som hører til tegn, så han kan faktisk sige mange ord (selv om han siger hver i en forskellige sprog), synes jeg. Jeg vil helt sikkert anbefale det.

Anmeld

20. februar 2009

Miamaja

Cris skriver:

Ja det gør jeg. Vi har valg den methode: Sign with your Baby by Joseph García. Grunden at vi ville starte på det er, at barnet bliver to sproget (spansk og dansk) Min mand kan ikke spansk, så vi har tænkt, at det ville være smart, at barnet kunne kommunikere med os to. Og også fordi to sproget børn starter at snakke meget senere end de andre, og det ville også være praktisk, at han kunne sige nogle ting med tegnsprog. Han er blivet et år for to uger siden. Jeg må tilstå, at jeg ikke altid er god til at introducere nye tegn, men vi bruger ca 10 forskellige for tiden. Nu bor vi i Indien og hans hver dag kører på spansk, dansk, engelsk og hindi. Det var også en grund til, at vi ville lære ham nogle tegn. Han laver ikke selv tegnene, kun "mælk" (den er nem at lave). Men han forstå alle ti vi har introducere og han prøver (han kikker på hans hænder men han ved ikke, hvordan han skal gøre). Og sjov nok, det er blivet, at han siger ordet som hører til tegn, så han kan faktisk sige mange ord (selv om han siger hver i en forskellige sprog), synes jeg. Jeg vil helt sikkert anbefale det.

ja det er bare saa utroligt naar de begynder med selv et lille tegn. guldklumpen kan bruge tegnet 'more please'..saa sodt

Anmeld

20. februar 2009

Cris

Dejligt!!! Bruger du også Sign with your Baby bog eller hvordan er du started?

Anmeld

20. februar 2009

Miamaja

Cris skriver:

Dejligt!!! Bruger du også Sign with your Baby bog eller hvordan er du started?

vores er ogsaa tosproget (amerikansk og dansk jeg bruger div boger fra biblioteket bl.a sign with your baby og saa bruger jeg tegnet 'all done' hver gang efter mad, og saa har jeg laert div basikke tegn (farver) som jeg bruger i det daglige med ham.

jeg har brugt en dvd der vist nok hedder noget med Baby signs with lea. det er begynder dvden og vi synes den er rigtig go' og kan klart anbefales :
http://www.signingtime.com/

rachel on set

Anmeld

20. februar 2009

Miamaja

og saa vil jeg lige tilfoeje et citat fra deres hjemmeside til alle jer foraeldre derude der endnu ikke har hort om tegnsprogs kvaliteter til horende bornbr />

• Would you like to communicate with your child before they can talk?
  • Do you want to increase your child's reading and language abilities?

Scientific studies suggest that "typical" children who learn to sign:

• have higher IQ scores
  • are better adjusted
  • read at an earlier age

Anmeld

20. februar 2009

Katjaro

Vi brugte også babytegn da Dicte var lille. Vi brugte bare nogle tegn fra et af gravid/baby/børnebladene og så lavede vi vores egne, når der ikke var et.

Om det var det der gjorde forskellen ved jeg ikke - men Dicte talte meget tidligt.

Har da klart tænkt mig at praktisere det når nr. 2 ankommer også.

Hilsen katja 28+2

Anmeld

20. februar 2009

Miamaja

Katjaro skriver:

Vi brugte også babytegn da Dicte var lille. Vi brugte bare nogle tegn fra et af gravid/baby/børnebladene og så lavede vi vores egne, når der ikke var et.

Om det var det der gjorde forskellen ved jeg ikke - men Dicte talte meget tidligt.

Har da klart tænkt mig at praktisere det når nr. 2 ankommer også.

Hilsen katja 28+2

alletiders

Anmeld

20. februar 2009

linemus

Jeg har læst en del om det og ville gerne prøve det her ved vores 2. barn. "Barnet" blev så bare til både nr.2 og nr. 3, så derfor har det været lidt svært, både pga. tid til at sætte sig ind i det, og fordi man ikke sidder så intenst og koncentrere sig om ét barn, når der er to, der skal have opmærksomhed på én gang. Men nogle tegn er det da blevet til, og de er blevet brugt flittigt og bliver det stadig. Det er så sjovt at være en del af, når de selv begynder at bruge tegnene, og når de bruger tegnene i andre situationer end først anvendt. Fx tegnet for "færdig", som vi har brugt, når de var færdige med at spise. Nu bruger de det hver gang de er færdige med noget, eller når jeg fx ved bleskift siger "så, nu er du færdig", så gentager de ordet og laver tegnet. Jeg er helt sikker på, at det er godt at bruge, for det første må de give en utrolig tilfredshedsfølelse for barnet at blive forstået også tidligt, og det hjælper også enormt meget, at de kan "sige", hvad de gerne vil have i stedet for at stå og pylre og lave lyde. Mine piger snakker også helt vildt og siger rigtig mange ting (de er 1,5 år nu) - de er meget hurtigere end storebror var. Om det er pga. af tegnene ved jeg jo ikke, men det har i hvert fald hjulpet os

- Line

Anmeld

21. februar 2009

Miamaja

linemus skriver:

Jeg har læst en del om det og ville gerne prøve det her ved vores 2. barn. "Barnet" blev så bare til både nr.2 og nr. 3, så derfor har det været lidt svært, både pga. tid til at sætte sig ind i det, og fordi man ikke sidder så intenst og koncentrere sig om ét barn, når der er to, der skal have opmærksomhed på én gang. Men nogle tegn er det da blevet til, og de er blevet brugt flittigt og bliver det stadig. Det er så sjovt at være en del af, når de selv begynder at bruge tegnene, og når de bruger tegnene i andre situationer end først anvendt. Fx tegnet for "færdig", som vi har brugt, når de var færdige med at spise. Nu bruger de det hver gang de er færdige med noget, eller når jeg fx ved bleskift siger "så, nu er du færdig", så gentager de ordet og laver tegnet. Jeg er helt sikker på, at det er godt at bruge, for det første må de give en utrolig tilfredshedsfølelse for barnet at blive forstået også tidligt, og det hjælper også enormt meget, at de kan "sige", hvad de gerne vil have i stedet for at stå og pylre og lave lyde. Mine piger snakker også helt vildt og siger rigtig mange ting (de er 1,5 år nu) - de er meget hurtigere end storebror var. Om det er pga. af tegnene ved jeg jo ikke, men det har i hvert fald hjulpet os

- Line

jeg kan godt se der er lidt svaere at tage tid af til det med flere born. jeg selv var lidt skeptisk og taenkte det bliver besvaerligt at jeg selv skal laere tegnsprog for jeg kan give det videre til mit barn osv. men min veninde siger at selv smaa tegn her og der, er det hele vaerd, saa man behover jo ikke at gaa igang med at laere alle tegnene. jeg har kun sat mig ind i begynder tegnene

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.