"Sproglige vanskeligheder"
Jeg har en dreng som bliver 3 år til juni. Hans sprog er meget begrænset. Han siger ord som det der, hov, av, hund og traktor (på hans måde) og det er stort set det. Han siger hverken mor eller far. Han er ørebarn og født en lille måned for tidelig, da jeg blev sat i gang pga. svangerskabsforgiftning.
Vi har haft/har kommunen ind over med talelære og vejleder mv. Og så har vi fået taget diverse blodprøver. Lige pt venter vi på svar fra de sidste blodprøver, men det tager 2 mdr. Vi føler virkelig vores offentlig system er som at snakke til en dør og det er dybt frusterende. Vi ved snart ikke hvad vi skal gøre, da det fylder enorm meget og vores lille dreng skal begynde i børnehave 1. april. Men er han klar til det.
Hvad gør man??
Hilsen den frustrerede mor
Rikkes svar
Kære "den frustrede mor"
Tak for din henvendelse.
Jeg kan kun sige til dig at, ja systemet arbejder meget langsomt og det er som at slå i en dyne.
Først og fremmest skal i have daginstitutionen til at hjælpe jer, så de kan lave en indstilling til PPR (pædagogisk, psykologisk rådgivning).
Der udover kan i selv være behjælplige i form at at ringe til den pædagogiske konsulent i kommunen og rykke for hvornår der sker noget, med hensyn til talepædagog mv.
Jeg vil anbefale, jer at tage et kursus i "tegn til tale". Tegn til tale støtter børn med sprogvanskeligeheder til at udtrykke sig både med tegn og sprog.
Jeg håber I kunne bruge mine råd.
Held og lykke
Hilsen Rikke Rahm
Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.
Anmeld