Ingen seletvang til børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.330 visninger
7 svar
0 synes godt om
18. februar 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra politiken.dk

Når bedsteforældre kører rundt med deres børnebørn uden at spænde dem fast, er det faktisk fuldt lovligt.

Så længe det sker sjældent, er det helt okay at have børn på bagsædet, der ikke er fastspændt i barnestole.

Færdselsloven rummer en del dispensationer og undtagelser, og en af dem er 'lejlighedsvis befordring', for eksempel når bedsteforældre inviterer børnebørnene med i badeland eller en tur i skoven. Her behøver der ikke være det nødvendige sikkerhedsudstyr, som for eksempel en barnestol.

Ifølge Peder Pedersen, leder af Rigspolitiets færdselsafdeling , er dette uforsvarligt, og anbefaler, at man altid bruger sikkerhedudstyr, også til børn.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
SYGT!!!!! Jeg ville ALDRIG - end ikke til købmanden, køre med Idun i bilen uden at hun er spændt fast. Det får hendes bedsteforældre heller ikke lov til! Enten får de hendes sæde med, når hun er afleveret, eller også har de et selv.

Jeg har aldrig hørt noget lignene. Troede man fik klip i kortet, for at køre med børn der ikke var spændt fast. ... mmmm

Anmeld

18. februar 2009

Mie A

Det vidste jeg nu godt - men synes ikke lige at det er noget jeg har lyst til at praktiserer med min familie - men okay - når de kører med bus - ja så er de jo heller ikke spændt fast - er sgu nok lidt dobbeltmoralsk

Anmeld

18. februar 2009

Drengenesmor

Menes der uden autostol?

For er det uden sele, ville jeg undre mig over at min far fik et klip i kørekortet + en bøde for at køre med min niece for et år siden. Hun havde på finulig vis fået klikket selen op .......så det kostede dyrt.

Anmeld

18. februar 2009

Mie A

Drengenesmor skriver:

Menes der uden autostol?

For er det uden sele, ville jeg undre mig over at min far fik et klip i kørekortet + en bøde for at køre med min niece for et år siden. Hun havde på finulig vis fået klikket selen op .......så det kostede dyrt.

Ja, uden autostol - men mener at det kun er for børn over 3 år at disse undtagelser gælder.

Anmeld

18. februar 2009

Hertzum77

Mine børn kører aldrig uden de er spændt forsvarligt..... og bedsteforældrene har også fået stole til dem begge

Anmeld

18. februar 2009

netdaddy

Jeg mener faktisk det er direkte forrykt at loven er indrettet sådan.

Dog vil jeg også mene at man som forældre har ansvaret for at bedsteforældre og andre der skal befordre børnene lejlighedsvis (åndet formulering) har mulighed for at spænde børnene ordentligt fast. Jeg mener - hvor lang tid kan det tage at hive autostolen ud af ens egen bil og sætte den over i bedsteforældrenes bil, så sikkerheden for ens små guldklumper er iorden?

Så inden der er alt for mange der himler helt op i skyerne, så tænk lidt over hvad man som forældre selv kan gøre for sikkerheden for de små.

Anmeld

18. februar 2009

ekzunz

Netop derfor har jeg barn-syg idag!!! De bliver ellers altid passet af farmor og farfar, men idag ville det indebære en køretur - og farfar nægter at bruge stolene. Han har også hørt om hullet i loven, og kan nu slet ikke se nogen grund til at bruge tid på at spænde dem fast.
Så jeg sagde pænt "nej tak" til pasnings-tilbudet idag. De synes jeg er skrup-hysterisk, men det må de så synes....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.