hvordan tager man et godt protræt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.490 visninger
13 svar
0 synes godt om
16. november 2011

karina1980

ihh altså, jeg er ved at gå ud af mit gode skind, over at jeg aldrig kan få et godt protræt og slet ikke af mig selv, så det bliver velligende.

nogen der har et godt råd eller 2

kammerraret skulle ikke være problemet(indstillingen er måske)

jeg har et sony 230 spejlrefleks og nej jeg har endnu ikke fået det lært ordentligt at kende trods det snart er 2 år gammelt.

men hvad gør man for et billed bliver godt, både af en selv og af andre.

har forsøgt lidt idag, men er langt fra tilfreds og kan tydeligt se at jeg oveni trænger til et ordentligt redigeringsprogram.

her er lidt fra idag

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2011

AnneBJ

Men hvad synes du er galt med billederne? Så er det nok lidt nemmere at hjælpe! Altså, "godt portrætbillede" er jo en ret bred definition

Anmeld

27. november 2011

Dinna88

Et godt portrætbillede....

Jeg tager en del af mig selv. Kan lige smide et par stykker op.

Der er nogle ting jeg altid tænker på;

1. Det skal være anderledes! Alt efter hvad jeg ønsker at vise.. Det lige på ville jeg vise mit pandehår f.eks.

2. Naturligt lys er vejen frem! Ikke blitz - men det er også situationsafhængigt.

3. lad det kun være DIG  der er i billedet - ikke også en masse baggrund.

4. bestem hvad du vil med billedet inden du tager det - og ikke mindt; hvor skal fokus være?

Mht. til indstillinger, så er det kun lyset jeg ændrer på, når jeg fotograferer. Så ændrer jeg farve, kontrast og mætning på computeren.

Kan skrive lidt om billederne:

1: jeg ville prøve noget anderledes. Situationen har nok set kaotisk ud; jeg lå hen over min dragkiste med kameraet på stativet. Med armen jeg har hovedet på rakte jeg hen til kameraet og tog billedet. Resultatet blev bedre end forventet.

2: er ikke taget med et spejlrefleks. Jeg ville lave et meget neutralt billede, derfor lavede jeg det også sort/hvid. 

3. Det var bare en spøjs idé. Jeg vil lave et bedre engang.

4. jeg ville prøve at lave et billede, hvor jeg lå ned. Det er taget hvor jeg lå på sofaen med kameraet på stativet.

5. jeg ville vise min frisure den dag. Det tog et par forsøg inden jeg fik rammet mit hoved ind - har ikke beskåret det Kameraet er håndholdt.

6. Jeg ville tage et "pin up" billede en almindelig hverdag, hvor jeg kedede mig. Jeg står op af en (grim) dør, så baggrunden blev ens. Det kniber med væg plads i den lille lejlighed!

7. Jeg var ude i et perfekt lys: det var godt vejr men der var overskyet. Så måtte jeg tage et portræt af mit nye hår

Jeg håber det kan hjælpe lidt? Jeg er sikker på hvad du søger

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

27. november 2011

Dinna88

Det er desuden kanon svært at give et endeligt svar når det kommer til at fotografere andre! Jeg kan aldrig på forhånd sige hvordan jeg skal handle osv når jeg er ude ved andre

Men - altid sørg for at horisonten er lige, tænk på det gyldne snit og sørg for, at der ikke mangler toppen af hovedet f.eks.

Anmeld

28. november 2011

karina1980

Dinna88 skriver:

Det er desuden kanon svært at give et endeligt svar når det kommer til at fotografere andre! Jeg kan aldrig på forhånd sige hvordan jeg skal handle osv når jeg er ude ved andre

Men - altid sørg for at horisonten er lige, tænk på det gyldne snit og sørg for, at der ikke mangler toppen af hovedet f.eks.

tak, det svarede faktisk på en hel del.

var inde der hvor jeg i sin tid købte det og nøj en masse dyrt han da lige mente jeg skulle have

2 nye linser, blitz, fjernbetejnt udløser og nyt stativ, samt et kursus til knap 2500 i indstilling af mit cam alt i alt små 10000 kr

må igang igen og julen er jo oplagt til billeder

Anmeld

28. november 2011

foto på lærred

Synes Dinna svare rigtig fint på det. Jeg ser jo rigtig mange fotos dagen lang og jeg synes, at der er et par ting jeg synes er vigtigt: Få hele "motivet" med, dvs et potræt skal ikke mangle et par cm af hoved. Tror vi alle sammen har fået taget et super billede og så mangler man liiiige toppen af hovedet, det er bare så ærgeligt.

Jeg synes et godt potræt kan være taget meget "opstillet" men et rigtig godt billede kan også være taget uden at f.eks barnet ved det, altså hvor det er meget mere neuatralt og naturligt.

Pas på med for meget blitz, specielt ved briller, vanddråber osv.

ps. Typisk sælger som mener at du skal have hele molivitten

Jeg tror det allerbedste du kan gøre er at prøve dig frem. Når du nu alligevel har købt sådan et dyrt kamera og tilbehør så skulle du næsten købe PhotoShop så du rigtig kan prøve dig frem med forskellige teknikker, hvis dette selvfølgelig er noget du har lyst til.

Camilla

www.foto-paa-laerred.dk

collager, lærreder, wallstickers og invitatione

Anmeld

28. november 2011

lycly

karina1980 skriver:

ihh altså, jeg er ved at gå ud af mit gode skind, over at jeg aldrig kan få et godt protræt og slet ikke af mig selv, så det bliver velligende.

nogen der har et godt råd eller 2

kammerraret skulle ikke være problemet(indstillingen er måske)

jeg har et sony 230 spejlrefleks og nej jeg har endnu ikke fået det lært ordentligt at kende trods det snart er 2 år gammelt.

men hvad gør man for et billed bliver godt, både af en selv og af andre.

har forsøgt lidt idag, men er langt fra tilfreds og kan tydeligt se at jeg oveni trænger til et ordentligt redigeringsprogram.

her er lidt fra idag

Jeg synes det sidste billede er det bedste som portræt, men jeg synes du skal dreje hovedet en smule. Så billedet ikke bliver taget lige forfra. Ligesom da man fik taget billeder i skolen, der drejede de også altid stolen man sad på  

Anmeld

28. november 2011

Dinna88

karina1980 skriver:

tak, det svarede faktisk på en hel del.

var inde der hvor jeg i sin tid købte det og nøj en masse dyrt han da lige mente jeg skulle have

2 nye linser, blitz, fjernbetejnt udløser og nyt stativ, samt et kursus til knap 2500 i indstilling af mit cam alt i alt små 10000 kr

må igang igen og julen er jo oplagt til billeder

Det er klart, han tjener jo  på det

jeg har stadig ikke en ekstern blitz, du kan sagtens klare dig uden. Og du kan læse din manual + bruge google til at lære dit kamera at kende Jeg har aldrig fået hjælp af nogle, udover hvad jeg har fundet på nettet. 

Anmeld

27. december 2011

broe foto

Hej Karina!

Et rigtig godt råd for vellykkede portrætter er helt bestemt lyset! Det kan kommer man bare ikke uden om. Heldigvis behøver du ikke at investere hele din opsparing i studio lamper :-)

Noget så simpelt som et vindue, er en super god mulighed for spændende portrætter. Modellen du tager billeder af skal stå lidt med siden til, så der er lys på det meste af ansigtet - flottest bliver det hvis den ene side af ansigtet ikke får helt så meget lys, som den side nærmest vinduet. Du kan prøve dig lidt frem - typisk skal man lige lege sig lidt frem, inden man finder den bedste vinkel.

Rigtig mange af mine portræt billeder er kun taget med en enkel lampe, så man behøver ikke nødvendigvis et kæmpe udstyr, for at tage gode billeder. Du kan se et par af mine billeder her - måske det kan være en inspirationskilde :-) www.broe-foto.dk

Daniel

Anmeld

27. december 2011

Isabella_mor

glimtet i øjet, og et lille smil på læben så går man sgu ikke helt galt..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.