Hej Kloster
Tillykke med at du snart er fædig med din uddannelse. Jeg læser selv (medicin) og er godt træt af at leve at SU! Jeg drømmer også om en god løn, når jeg er færdig:)
Jeg synes det måske nok ville være en god idé, at lige få lidt erfaring med i bagagen inden du springer ud som vikar. På den anden side kommer du jo også til at få erfaring på mange typer afdelinger, hvis du vælger et vikarjob. Så jeg tror at begge løsninger kunne være gode for dig.
Det sagt, så må jeg indrømme, at det er trist, at så mange bliver vikarer fremfor fastansatte. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan forstå det, det kan jeg godt (ud fra en lønmæssigt og fleksibilitets perspektiv). Men, regionernes udgifter til vikarer det seneste år er vist steget med 400 millioner. Det er rigtig mange penge, som kunne komme patienterne til gode. Og plejen er vel (næsten) den samme hvadenten den kommer fra en fastansat eller en vikar? Det er bare dyrere for regionen, hvis det er vikarer, der udøver den samme pleje.
Tænk hvis alle skiftede til vikarjob... Det ville være økonomisk fuldstændigt uholdbart! Derudover tror jeg også, at det vil gå ud over den kontinuitet, der bør være i et patientforløb.
Men igen.. Jeg kan godt forstå, at du som ssa'er gerne vil have den løn du fortjener! Ingen tvivl om det. Så lad os håbe, at der bliver meget mere i posen til jer ved de næste overenskomstforhandlinger.
Men i må vel snakke en del om denne problematik, dig og dine kolleger? Hvad er deres holdning?
Skal man virkelig ofre mulighed for høj løn og stor fleksibilitet, for at tjene fællesskabet i en hård og opslidende fastansættelse?
Ja det er et kontroversielt emne... Så jeg håber ikke at jeg får startet en voldsom debat. Humlen af mit indlæg er vel, at jeg sagtens kan forstå at du og mange andre gerne vil være vikarer, men at det er ved at udvikle sig til et problem, som skal tages op på højere niveau.
Kh smølf -som er i et halvfilosofisk humør:)
Ps. Håber ikke at du tager mit indlæg negativt op, for det er ikke ment som en kritik af dit valg.:S
Anmeld