? om nyudlært ssa og vikarjob...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.556 visninger
4 svar
0 synes godt om
4. januar 2008

Kloster

Ved godt, der er lang tid til endnu. Men jeg er færdig som ssa'er til feb næste år og tankerne om et vikarjob lyder tiltalende.... Pga lønnen :$ Men spørgsmålet er så, om det ville være bedst af få lidt erfaring i rygsækken i et par år ell jeg bare skal springe ud i det??? (?) Kunne være rart at høre nogle meninger - både fra folk udenfor brancen, men også fra ssa'er, der kender til det... :) Venlig hilsen Kloster

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2008

Smølf

Hej Kloster Tillykke med at du snart er fædig med din uddannelse. Jeg læser selv (medicin) og er godt træt af at leve at SU! Jeg drømmer også om en god løn, når jeg er færdig:) Jeg synes det måske nok ville være en god idé, at lige få lidt erfaring med i bagagen inden du springer ud som vikar. På den anden side kommer du jo også til at få erfaring på mange typer afdelinger, hvis du vælger et vikarjob. Så jeg tror at begge løsninger kunne være gode for dig. Det sagt, så må jeg indrømme, at det er trist, at så mange bliver vikarer fremfor fastansatte. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan forstå det, det kan jeg godt (ud fra en lønmæssigt og fleksibilitets perspektiv). Men, regionernes udgifter til vikarer det seneste år er vist steget med 400 millioner. Det er rigtig mange penge, som kunne komme patienterne til gode. Og plejen er vel (næsten) den samme hvadenten den kommer fra en fastansat eller en vikar? Det er bare dyrere for regionen, hvis det er vikarer, der udøver den samme pleje. Tænk hvis alle skiftede til vikarjob... Det ville være økonomisk fuldstændigt uholdbart! Derudover tror jeg også, at det vil gå ud over den kontinuitet, der bør være i et patientforløb. Men igen.. Jeg kan godt forstå, at du som ssa'er gerne vil have den løn du fortjener! Ingen tvivl om det. Så lad os håbe, at der bliver meget mere i posen til jer ved de næste overenskomstforhandlinger. Men i må vel snakke en del om denne problematik, dig og dine kolleger? Hvad er deres holdning? Skal man virkelig ofre mulighed for høj løn og stor fleksibilitet, for at tjene fællesskabet i en hård og opslidende fastansættelse? Ja det er et kontroversielt emne... Så jeg håber ikke at jeg får startet en voldsom debat. Humlen af mit indlæg er vel, at jeg sagtens kan forstå at du og mange andre gerne vil være vikarer, men at det er ved at udvikle sig til et problem, som skal tages op på højere niveau. Kh smølf -som er i et halvfilosofisk humør:) Ps. Håber ikke at du tager mit indlæg negativt op, for det er ikke ment som en kritik af dit valg.:S

Anmeld

5. januar 2008

Kloster

Hej Netapige. Jo jeg kan sagtens se problematikken imellem kommunal og vikar arb. Og vi er fuldstændig enige. Når jeg er færdig med at læse til ssa'er, har jeg læst i næsten 3 år... Også får jeg en løn på 117,- i timen. Er jo TOTAL latterligt. Min mand vil ikke engang stige ud af sin seng for dette latterlige beløb... 8( Vi har alle en plads i samfundet og vi kan ikke undvære nogle af os. Men der må sgu godt lige komme lidt retfærdighed til. Jeg håber altid på en god løn til lønforhandlingerne, men den kommunale arbejdsløn ligger ALT for lav i forhold til det private... Og jeg tror slet ikke vi er uenige :D På sygehuset, hvor jeg arb pt, bruger de nogle gange vikarer. Dog bliver de faste tilbudt de extra vagter først og det er kun sjældent, der er behov for vikarer. [f]Men....[/f] De har jo alle i forvejen 37 timer om ugen... Så man skal virkelig have overskud og tid til at tage flere timer så... Venlig hilsen Kloster

Anmeld

5. januar 2008

gda

Jeg vil ikke sige at lønnen i det private er super godt. Jeg får bla kun 125 kr i timen, som funktionær ansat logistik assistent, og de time lønnede får 117 kr i timen plus tillæg. Du skal tænke på at du får en super god pension uden du selv skal betale noget. Jeg betaler selv 4 % ud af min løn hver måned.

Anmeld

5. januar 2008

bell-berte

Hejsa jeg er selv ssa, jeg blev udannet i marts 2006 og gar efter min barsel arbejdet på både sygehus og plejecenter, nu har jeg gjort op med mig selv.... så på grund af den dårlige løn, samt skiftende arbejdestider har jeg valgt at finde noget helt andet. Jeg er ansat i et vikar firma lønne er god og jeg kan takke nej, hvis vagterne ikke passer. Det giver god penge og en masse erfarinng.

KH LadyBug

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.