barselsdagpenge eller kontanthjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

711 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. november 2011

Anonym trådstarter

Hej piger

Ved i noget om det.
Når man har været i uddannelse og er på SU, skal man så på barselsdagpenge eller kontanthjælp?

Jeg er færdig til sommer og min baby kommer til maj

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2011

Sissel

Det kommer an på hvad du skulle ha lavet hvis du nu ikke skulle være på barsel.. Hvis du fortsat skulle studere (SU berettiget) så skal du ha barsels SU. Og hvis du ikke er medlem af en a-kasse, så skal du ned på kommunen og ha kontanthjælp..

Anmeld

14. november 2011

Anonym trådstarter

Sissel skriver:

Det kommer an på hvad du skulle ha lavet hvis du nu ikke skulle være på barsel.. Hvis du fortsat skulle studere (SU berettiget) så skal du ha barsels SU. Og hvis du ikke er medlem af en a-kasse, så skal du ned på kommunen og ha kontanthjælp..

Jeg blev afbefalet at melde mig ud af min a-kasse da jeg skulle studere
Dumme A-kasse.

Jeg kan vel ikke melde mig ind nu og få hjælp til juli?

Men hvordan er det så med kontanthjælpssats når man ikke er gidt og forsørger og husejer (uden friværdi)

Anmeld

14. november 2011

Anonym trådstarter

Sissel skriver:

jeg skulle forresten have fundet en elevplads

Anmeld

14. november 2011

Sissel

Hvis du har noget som helst af værdi, bil, hus eller en formue på over 10.000 kr er du ikke berettiget kontanthjælp.. Og hvis man er gift har man forsørgerpligt overfor ægtefællen.. Jeg får kontanthjælp, den højeste sats fordi jeg er forsørger og det er omkring 13000 før skat..
Men kontanthjælp er ment som absolutte sidst udvej, for dem som ingenting har, heller intet af værdi der kan sælges. Meningen er at har man det, skal man leve af pengene indtil de er brugt op.. Gav det mening?

Anmeld

14. november 2011

serinasmor

det kommer an på om du regner med at gøre din uddannelse færdig med det samme eller gå på barsel ..

kan fortælle dig at det med at gøre den færdig med det samme måske lyder som en god idé men det er ikke sikkert den er det rent økonomisk ... det kommer helt an på om du er berettiget til barselsdagpenge .. og det bliver du ved at have job (mener jeg - jeg ville ringe til kommunen og spørge ad) .. hvis du har været fuldtidsstuderende har du jo ikke haft job og er derfor ikke berettiget .. så vil det komme an på hvad din mand tjener hvor meget eller hvor lidt (om noget) i kan få i støtte ..

vælger du derimod at gå på barsel mens du studerer og dermed vente med at gøre din uddannelse færdig  .. så får du 12 mdr SU forærende ... når nu du ikke mangler mere af din uddannelse kan du jo aftale med skolen hvornår du går op (og når du er bestået får du ikke su mere - for så er du ikke længere studerende)... de 12 mdrs su kan du få enten som dobbeltklip i 6 mdr eller som enkeltklip i 12 mdr (eller alt derimellem... du kan altså vælge mellem 6mdr- 12 mdr barsel .. på su ..

desuden er det jo smart at du så også kan bruge tiden til at søge job .. og dermed ikke bruger af din dagpengeperiode

hmm ... måske det ville være en idé at ringe til din akasse

Anmeld

15. november 2011

Anonym trådstarter

Sissel skriver:

Hvis du har noget som helst af værdi, bil, hus eller en formue på over 10.000 kr er du ikke berettiget kontanthjælp.. Og hvis man er gift har man forsørgerpligt overfor ægtefællen.. Jeg får kontanthjælp, den højeste sats fordi jeg er forsørger og det er omkring 13000 før skat..
Men kontanthjælp er ment som absolutte sidst udvej, for dem som ingenting har, heller intet af værdi der kan sælges. Meningen er at har man det, skal man leve af pengene indtil de er brugt op.. Gav det mening?

Vi har et hus, men har ingen friværdi

er heller ikke gift og ejer ikke bil eller noget

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.