Dette indlæg er ikke lavet for at få medynk, men mere som oplysning til andre i samme situation.
Min historie om en graviditet udenfor livmoderen
September 2011 beslutter vi os for at smide p-pillerne og gå i gang med projekt lillesøster/lillebror.
Allerede den 1. oktober står jeg med en svag positiv test. Som dagene går bliver stregen tydeligere og tydeligere. Vi er ikke længere i tvivl -vi skal have en baby!
Eller det var i hvert fald hvad vi troede..
En uge senere begynder jeg at bløde, meget. Jeg bløder i 4 dage og er sikker på at det var det. Babyen er væk før den blev til noget og vi må op på hesten igen.
Men jeg kunne jo ikke lade være med lige at teste om det nu var slut. Og pludselig stod jeg igen med en positiv test, denne gang tydeligere end nogensinde.
Nu var jeg ærligtalt i vildrede, hvad betød det lige? Jeg ringede til lægen med fik først en tid 2 uger senere.
I de 2 uger blev der testet jævnligt, og testen forblev positiv. Vi havde nu et spinkelt håb tilbage om at der stadig var baby til os.
Da jeg kommer op til lægen undersøger hun mig, men kan ikke give mig noget svar. Hun sender mig til scanning dagen efter.
Jeg er nu omkring 7 uger henne, og er der baby i maven så ville det kunne ses.
Men scanningen viser en tom livmoder. Det var ikke følelse af sorg der gik igennem min kæreste og jeg, men en følelse af lettelse, endelig fik vi vished –ingen baby i denne omgang.
Jeg får tjekket livmoder og æggeleder igennem og intet tyder på en graviditet udenfor livmoderen. Jeg bliver sendt til blodprøvetagning hver anden dag for at følge mit hCG.
Sygehuset ringer efter anden blodprøvetagning. Lægen fortæller at mit hCG tal stiger, men meget lidt. Hun giver mig en ny blodprøvetid onsdag og lover at ringe samme dag.
Da jeg ikke har hørt noget torsdag ringer jeg selv. Tallet stiger stadig, og de mistænker en graviditet udenfor livmoderen. De vil gerne se mig til endnu en scanning samme aften. Igen finder de ingenting på scanningen. De kan ikke rigtig give mig en ordentlig forklaring på hvad der sker. Men de bliver enige om at jeg skal komme fastende dagen efter så man evt. kan fjerne den graviditet udenfor livmoderen som de ikke kan se. Mærkelig!
Dagen efter kommer jeg ind til en læge som sender mig hjem igen, da jeg har det for godt. De følger mig fortsat med hCG.
Mandag får jeg så et dejligt svar: mit hCG tal er faldet!! Jeg tror nu alt bliver godt og at graviditeten går i sig selv.
Men onsdag går det hele galt. Jeg har lige afleveret min datter i vuggestuen da jeg får lidt ondt i maven og kraftig blødning. Jeg ringer til gynækologisk afdeling og får en tid kl. 11.30..
10 min. senere sætter jeg mig på toilettet og får rigtig ondt i maven. Jeg får fornemmelse at jeg skal besvime. Jeg løber ud til døren, og sidder så der på hug med åben dør. Jeg ringer til min kæreste som får min svigermor til at komme ned til mig, og derefter til gynækologisk, for at sige at jeg komme NU!
Jeg får en seng med det samme, og bliver scannet. Føj, hvor gjorde det ondt!! De bliver nu enige om at der sider en graviditet på den venstre æggeleder. Jeg bliver indlagt og bliver indstillet til operation kl. 13.15. Men tiden går og går. Og først kl. 21.30 kommer jeg afsted. Det var en lang dag med smerter og sult!
Jeg kommer på opvågningsstuen og får at vide at de har fjernet mig venstre æggeleder.
Kl. 01.30 kommer jeg tilbage på min stue. Jeg får lidt at spise, kaster lidt op og falder ellers i søvn.
Dagen efter venter jeg bare på at komme hjem. Jeg har fået 3 huller i maven, en under navlen og to i bikinilinjen. Jeg er øm men kan sagtens gå rundt.
Kl. 12 kommer der en læge som informere mig om operationen. Alt var gået godt og den anden æggeleder var rigtig fin. Så mine chancer for at blive gravid igen er store.
De eneste bivirkninger efter operationen udover ømhed er pludselig træthed og lidt koncentrationsbesvær.
Det er dejligt at få afsluttet det her kapitel og snart kan vi komme i gang med projektet igen.
Tak fordi du læste med så langt. Jeg håber det kan være en hjælp til andre i samme situation.