opskrift på brun sovs...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.061 visninger
9 svar
0 synes godt om
14. februar 2009

Mutti2

HJÆLP.....

Jeg har aldrig kunne finde ud af at lave en sovs fra bunden (gudsketak og lov for knorr's idiotsikre sovsepakker )

Men i aften har jeg tænkt mig at lave steg, og vil gerne lave en brun sovs til (har inviteret min far på besøg, så jeg vil gerne det bliver vellykket)

Er der nogen der kan give mig en opskrift på brun sovs?? (uden fløde)

Det skal nok lige nævnes at jeg, da jeg gik i 10 klasse, formådede at brænde en sovs på 7 gange imens kokken stod lige ved siden af mig og forklarede hvad jeg skulle..... (han opgav til sidst) Så jeg håber mine evner er blevet bedre siden da

Knus Pernille

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2009

BinaMor

smelt ca. 4 cm margarine(ca 100 gr. vil jeg tro). lad det boble kort op. put mel i mens du rører. ca 1 stor skeful pr. person. det skal være en grødet masse. så hælder du væde til. helst vand der har ligget ved kødet feks ved kylling/ben ellers kartoffel vand. indtil det har en passende tykkelse. godt med salt, lidt sukker/ribsgele, lidt peber og en Maggi terning samt kulør. num så er der sovs

Anmeld

14. februar 2009

BinaMor

og jeg blev kadlt det sorte får i madlavning men nu har jeg lært dette. du ligger lidt vand ved stegen som du bruger til sovsen når den skal laves. og ikke sukker alligevel.. ribs gele. genialt til steg.

Anmeld

14. februar 2009

Janep

sabina22 skriver:

smelt ca. 4 cm margarine(ca 100 gr. vil jeg tro). lad det boble kort op. put mel i mens du rører. ca 1 stor skeful pr. person. det skal være en grødet masse. så hælder du væde til. helst vand der har ligget ved kødet feks ved kylling/ben ellers kartoffel vand. indtil det har en passende tykkelse. godt med salt, lidt sukker/ribsgele, lidt peber og en Maggi terning samt kulør. num så er der sovs

Sådan laver jeg også sovs, Men hvis jeg ikke lige har andet bruger jeg bare mælk og det blir også godt

Anmeld

14. februar 2009

BinaMor

og husk at have alt klar for det går lidt stærkt på et tidspunkt.. og kæl for sovsen. den skal elskes for at blive god.. he he..

Anmeld

14. februar 2009

LineD

sabina22 skriver:

Kunne ikke være mere enig

EKSTRA TIP:

Hvis du har let ved at brænde det på, sa hav en bordskåner ved siden af komfuret på bordet, og når du så skal putte melet i, så sæt den derover på og rør rundt i mens, varm det lidt igen og hæld væden på mens den står på bordskåneren, og så ellers lave det normalt over komfuret.

Det er stensikkert til IKKE at brænde sovs på

Anmeld

14. februar 2009

SaNiNa

husk at lade sovsen kogen i gennem så den ikke får en mel smag...

Anmeld

14. februar 2009

Miamaja

mmmmm elsker min mors brun sovs.. elsker alle sovse eller saucer

Anmeld

14. februar 2009

charlottekri

Du kan også lave den fedtfattige model:
du tager vandet fra kartoflerne og noget fra stegen og putter en bouillonterning i... det koger du op hvorefter du putter en meljævning i til den har den rette konsistens og smager den til med salt, peber og ribsgele.. og selvfølgelig putter sovsekulør i
Det er lidt nemmere end at lave den fra bunden, og det smager lige så godt...

Anmeld

14. februar 2009

Mutti2

1000 tak for hjælpen piger

Jeg tog lidt af hvert fra alle opskrifterne og endte ud med en helt fantastisk sovs.... den var lidt tyk, og min kulør udløb i nov 07. Så det blev en lys sovs

Men den smagte helt fantastisk, og både min far og jeg var overrasket over mine evner,..... (ja ja, han behøver vel ikke at vide at jeg fik hjælp af jer )

Men 1000 tak for jeres opskrifter og gode råd,
- og stort skulderklap til mig

Kæmpe knus Pernille

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.