Jo den følelse er vel meget normalt..sådan følte jeg det også 2 gang..
har haft svangerskabsforgiftning begge gange; første gang i svær grad og anden gang i mildere grad..
Min første fødsel var i uge 28 -et akut (gult) kejsersnit, som jeg var indforstået med da det skulle gå ret hurtigt, så ingen pardon..og bettepigen vejede kun 648 g så hun ville ikke have overlevet en almindelig fødsel..(at hun så døde af noget andet senerehen er en anden historie..) jeg var tilstede og fik fortalt alt hvad der foregik, så et ok ks selvom det var akut..
Ville så gerne prøve at føde naturligt hvis muligheden var der..
2 gang blev jeg sat igang med stikpille om morgenen..henad ved aftenstid mærker jeg et kæmpesmæld i maven og får total ondt..det viser sig så at min livmoder er bristet ( blev ret hurtig gravid efter 1 graviditet)..og nu skal det gå superstækrt..jeg kommer i fuld narkose og får sub akut kejsersnit (rødt)..da min datter bliver født er hun livløs og har haft iltmangel..hun kommer i hypotermibehandling og har indtil dd ingen men..
altså nu har jeg fået disse to akutte ks og ville ikke ikke være dem foruden..har nu en aftale med sygehuset om et planlagt ks 3 uger før tid..de tør ikke løbe nogen risiko..er jeg faktisk indforstået med og sådan må det bare være..jo, jeg føler mig snydt for en naturlig fødsel, men har lært at leve med det..
Akut kejsersnit
I tilfælde af akut opståede komplikationer i graviditeten eller under fødslen, kan det blive nødvendigt at foretage et akut kejsersnit.
I de fleste tilfælde skyldes det, at barnet har brug for at blive forløst inden for relativ kort tid. I andre tilfælde kan det være knap så akut og eksempelvis skyldes, at fødslen ikke skrider fremad trods indgreb med vestimulerende medicin osv.
De akutte kejsersnit foretages på fødegangen, hvor der er en operationsstue til dette formål. De opdeles i tre grader afhængig af, hvor hurtigt det skal foregå – grønt, gult og rødt kejsersnit.
Grønt kejsersnit Vi tilstræber at påbegynde et grønt kejsersnit inden for max. en time, dvs. at der er god tid til at informere undervejs. Et grønt kejsersnit skyldes oftest, at fødslen ikke vil skride fremad, fx pga. et stort barn, en uregelmæssig hovedpræsentation, et snævert bækken eller andet.
Ved et grønt kejsersnit vil der være tid til at få anlagt rygbedøvelse (spinalbedøvelse), og din partner vil kunne være med til kejsersnittet.
På fødegangen vil du få anlagt drop og kateter, og den øverste del af din kønsbehåring vil blive fjernet, inden du bliver kørt på operationsstuen.
Hvis du har veer, vil du få vehæmmende medicin.
Gult kejsersnit Vi tilstræber at påbegynde et gult inden for 20 minutter, dvs. at tingene går forholdsvis hurtigt, og det kan være svært at nå at give en meget dybdegående information, før kejsersnittet er overstået. Der vil ved et kejsersnit som dette altid være en børnelæge tilstede.
Afhængig af situationen vil der som regel være tid til at få anlagt rygbedøvelse (spinalbedøvelse), og din partner vil kunne være med til kejsersnittet.
I enkelte tilfælde er det dog nødvendigt at lægge dig i fuld narkose pga. den begrænsede tid, og i de tilfælde vil din partner blive bedt om at vente uden for operationsstuen.
På fødegangen vil du få anlagt drop og katheter, og den øverste del af din kønsbehåring vil blive fjernet, inden du bliver kørt på operationsstuen. Hvis du har veer, vil du få vehæmmende medicin.
Rødt kejsersnit Et rødt kejsersnit udføres hurtigst muligt, dvs. at der kun er tid til at give sparsom information undervejs.
Oftest vil man køre direkte på operationsstuen og gøre klar til fuld bedøvelse. Der vil altid være en børnelæge tilstede, og der vil være stor sandsynlighed for, at dit barn skal på neonatalafdelingen til observation eller behandling.
Ved et rødt kejsersnit vil din partner ikke kunne deltage. Han vil få barnet at se hurtigst muligt, og hvis barnet skal flyttes på neonatalafdeling, er han meget velkommen til at følge med.