Eksperthjælp: Vil ikke ligge på ryggen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19.861 visninger
0 svar
0 synes godt om
9. november 2011

Kari Skovmand

"Vil ikke ligge på ryggen"

Hej

Jeg ved ikke helt om det er dig eller Lisbeth Jess jeg skal søge råd hos, men prøver her, da jeg tænker det måske kan være smerter der laver problemet.

Min søn blev født i uge 36+1 havde veer i 3 døgn og til sidst fandt de ud af han l skævt med hovedet og var stjernekigger, de fik han vent rigtig og han kom ud efter 2 timers presseveer.

Tænker derfor at han måske kan have fået nogle vrid i nakken.

problemet er at vi måtte droppe amningen da han var knap 4 mdr fordi han blev noget så hidsig når han skulle ligge i ammestilling. Nu en måneds tid efter vil han pludselig heller ikke ligge i vores arme, hverken for at snakke eller få flaske, så må sætte ham i skråstolen i stedet for og snyde ham ved langsomt at ligge den ned så han kan komme ned i halvt liggende stilling så han kan drikke af flasken.

Det piner mig at han ikke vil ligge hos mig og have den tætte kontakt samt øjenkontakt, og han i stedet skal sidde selv i sin skråstol. Vil så gerne víde om det er fordi det gør ondt et sted eller han bare ikke gider ligge. Han er i det hele taget ikke meget for at ligge på ryggen.

Han gylper også utrolig meget, og har før været indlagt (da han var omkring 2 mdr.) fordi han kastede meget op.

Hvad tror du der er med ham?

Hilsen den urolige mor.

Karis svar

Kære urolige mor

3 døgns veer og 2 timers presseveer er en hård start på livet, og jeg er helt enig med dig i, at dette plus din søns stilling under fødslen meget vel kan have givet ham et nakkeproblem.

Det du beskriver kunne lyde som noget, vi ynder at kalde et ”KISS I” syndrom, du kan evt. læse mere på www.kiss-kidd.dk og se, om du finder flere ligheder.

Ud over det du nævner med ikke at ville ligge på ryggen, og besvær med øjenkontakt, vil nakkeproblemet ofte give følgende opførsel:

Ligger ofte med hovedet meget bagover, helst på siden med ryg og nakke i en ”flitsbue” bagover.

Har løftet hovedet fra maveleje tidligt, måske helt fra fødslen (hvilket er unaturligt, men mange roser til skyerne), men kan ikke lide at ligge på maven særlig længe.

Hvis du kan nikke genkendende til det, synes jeg I skal se at komme af sted til kiropraktor med det samme.

Andre ting, man bør udelukke hos børn der ikke vil ligge ned, er eventuel væske på ørerne eller mellemøre betændelse, og såkaldt ”refluks”, hvor mavemunden er slap, og maden løber retur til spiserøret. Sidstnævnte burde være udelukket i forbindelse med jeres indlæggelse, da han var 2 mdr. gammel.

Ørerne har egen læge sikkert tjekket ved de forskellige besøg dér, men ellers kan I bede ham/hende gøre det.

Håber det var et brugbart svar, held og lykke med ham!

De bedste hilsner

Kari

Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.

Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.