Hjælp til at vælge - afstemning!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. september 2012

Benjamins'mor

Samfundsfag

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg har undervist i begge fag, men er sprunget fra samfundsfag igen - jeg er vild med kristendomskundskab pga. alle de store, eksistentielle temaer, filosofi, etik osv., hvorimod fx nationaløkonomi ikke rigtigt kan få mig op at ringe. 

Er du meget til faktuelle emner, er samfundsfag oplagt - hvis du er mere til humanistiske og mere "bløde" emner, er kristendomskundskab lige sagen. 

Anmeld

5. september 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Lunae skriver:

Puha, pt hælder jeg faktisk ikke til noget
Dog synes jeg, at det er lidt trist at man i religion kun bliver introduceret til islam, kristendom og buddisme!

Her er mine tanker.

Religion: interessant. Man har det gennem hele skolegangen. godt tankefag.

Samf: har man kun i 8-9 klasse. Meget spændende globalt, nationalt osv. Godt debatfag

Er du sikker på, at man kun har om tre af verdensreligionerne? Det lyder mystisk, at jødedommen og hinduismen ikke er med i pensum - det er de jo i folkeskolen? Jeg har haft to hold praktikanter fra 3. årgang de sidste to år, og de havde netop verdensreligionerne som emne - og var selvfølgelig omkring alle fem. Hvordan skal man næsten kunne forstå kristendommen, hvis man ikke kender til jødedommen? - tænker jeg. 

Anmeld

5. september 2012

Studerendemor

Lunae skriver:

Hej piger!

Jeg er netop startet på læreruddannelsen og skal nu til at vælge linjefag.

Mit valg står mellem religion eller samfundsfag!

Hvad ville i vælge? Begrund gerne!

Jeg har stemt samfundsfag, da jeg selv har stået i situationen. Jeg startede med religion, men skiftede relativt hurtigt til samfundsfag, da det gik op for mig hvor "lille" et fag er i skolerne. 

Anmeld

5. september 2012

celkt

jeg mener det er vigtigt at formidle begrebet religion, - ikke kristendom, men religion, - til vores børn og unge. At give dem en forståelse af hvad religion er, hvad det betyder for andre folk rundt om verden, og hvad man selv kan bruge det til, hvis man vælger det som en del af sit liv, til vores børn og unge. Så jeg stemmer på det...

Anmeld

5. september 2012

Ciss

Jeg synes, Religion er spændende, så det ville jeg have stemt.

Begge dele er jo gode fag, så det vigtigste er jo, at du vælger det, du selv har mest lyst til at undervise i.

Anmeld

5. september 2012

Lunae

Mor og meget mere skriver:

Jeg har undervist i begge fag, men er sprunget fra samfundsfag igen - jeg er vild med kristendomskundskab pga. alle de store, eksistentielle temaer, filosofi, etik osv., hvorimod fx nationaløkonomi ikke rigtigt kan få mig op at ringe. 

Er du meget til faktuelle emner, er samfundsfag oplagt - hvis du er mere til humanistiske og mere "bløde" emner, er kristendomskundskab lige sagen. 

Det var det svar jeg skulle bruge jeg er så meget til det bløde! Tak

Anmeld

5. september 2012

Lunae

skrivemaskine skriver:

Jeg har stemt samfundsfag, da jeg selv har stået i situationen. Jeg startede med religion, men skiftede relativt hurtigt til samfundsfag, da det gik op for mig hvor "lille" et fag er i skolerne. 

Men samfundsfag er da ikke større!

Anmeld

5. september 2012

Mariasbaby

Jeg læser selv til lærer på 4. år og havde også utrolig svært ved at vælge linjefag, da jeg har mange interesser. Valget faldt dog bl.a. på samfundsfag, da jeg synes, det er et af de allervigtigste fag i skolen ift. at få dannet de kommende generationer til at tage aktivt del i samfundet. Jeg valgte desuden også faget af den "praktiske" årsag, at der er 2 ugentlige lektioner fremfor kun 1 i kristendom. På den måde kan man nå mere og ikke få ligeså meget stress over fælles mål m.m. Endvidere skal man heller ikke ud i ligeså mange klasser for at få fyldt skemaet ud. Ulempen ved samfundsfag er dog, at det kun ligger i 8.-9. klasse, hvorimod kristendom er på skemaet igennem hele skoletiden.

Det hjalp mig rigtig meget med en +/- liste, da jeg skulle vælge fag.

Held og lykke med valget

Mvh Maria

Anmeld

5. september 2012

Studerendemor

Lunae skriver:

Men samfundsfag er da ikke større!

Det er det på rigtig mange skoler

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.