Opskrift på sunde boller uden for meget fedt og sukker.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.310 visninger
6 svar
0 synes godt om
4. november 2011

tinasmor

Tak fordi du kiggede forbi indlæget, jeg håber du kan hjælpe med:

En rigtig god opskrift på gode hverdags boller uden for meget fedt og sukker.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. november 2011

eirene

Dem her har jeg lavet et par gange. Der er ingen sukker i og kun lidt olie. De smager helt vildt godt og har masser af det gode i.

http://www.grovboller.dk/grove-boller-med-havregryn

Anmeld

5. november 2011

LISBETH:-)

Jeg har også en men er for træt til at lette bagdelen og finde den lige nu.

Sender den i en pb en af de nærmeste dage

Anmeld

5. november 2011

StineW79

Profilbillede for StineW79
Jeg bager godt nok aldrig efter en opskrift, men ka lige skrive hva jeg putter i mine i ca mål... Jeg køber alt hva jeg ka fine af forskellige kerner. Feks 5 korns blandinger, solsikke kerner, knækkede hvedekerner. Havregryn, revne gullerøder osv. Rema har tit mange forskellige blandinger! 1 pakke gær, 3-4 æg, lidt mælk, lunken vand, lidt salt, en smule smør eller olie. 250 g hvede mel, også blander jeg bare alle de andre forskellige mel og kærner i til dejen bliver lækker og ik klæber til hænderne. Hæve i 1 time. Triller bollerene ud i passende str ca 50 stk. Efterhæve i ca 30 min og bage i på 200 grader i varmlufts oven. Ska de være extra lækre kommer jeg lidt kardamome i, for så virker de knap så sunde... Håber det gir lidt mening vh Stine

Anmeld

12. november 2011

tinasmor

ngredienser:
2  tsk. salt
2  tsk. sukker
50  g. gær
400  g. grahamsmel
600  g. hvedemel
1  dl. hørfrø
1  dl. 3-kornsblanding
8  dl. vand

Pensling:
1   æg

Bring dl vand, hørfrø og 3-kornsblanding i kog og lad det trække til det er håndvarmt.

I en stor skål blandes salt, sukker, gær, mel og grahamsmel, og heri hældes den håndvarme kornblanding og resten af vandet. Ælt dejen godt sammen med hænderne, den skal være let klistret s til den til hævning lunt og tildækket i 1 time.

Ælt igennem og form 24 boller. Sæt dem på en plade og rids dem i toppen. Efterhæver 30 min.

Pensl bollerne med æg, og bag dem midt i ovnen ved 200 C i ca. 20 min.

Anmeld

12. november 2011

tinasmor

StineW79 skriver:

Jeg bager godt nok aldrig efter en opskrift, men ka lige skrive hva jeg putter i mine i ca mål... Jeg køber alt hva jeg ka fine af forskellige kerner. Feks 5 korns blandinger, solsikke kerner, knækkede hvedekerner. Havregryn, revne gullerøder osv. Rema har tit mange forskellige blandinger! 1 pakke gær, 3-4 æg, lidt mælk, lunken vand, lidt salt, en smule smør eller olie. 250 g hvede mel, også blander jeg bare alle de andre forskellige mel og kærner i til dejen bliver lækker og ik klæber til hænderne. Hæve i 1 time. Triller bollerene ud i passende str ca 50 stk. Efterhæve i ca 30 min og bage i på 200 grader i varmlufts oven. Ska de være extra lækre kommer jeg lidt kardamome i, for så virker de knap så sunde... Håber det gir lidt mening vh Stine

hej Stine, tak for dit svar. Jeg har først set det nu. Tak fordi du brugte tid til at beskrive det for mig

Anmeld

12. november 2011

tinasmor

eirene skriver:

Dem her har jeg lavet et par gange. Der er ingen sukker i og kun lidt olie. De smager helt vildt godt og har masser af det gode i.

http://www.grovboller.dk/grove-boller-med-havregryn

Hej Irene, mange tak for at have fundet en opskrift til mig. Den ser også dejlig ud.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.