Rytme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

674 visninger
7 svar
0 synes godt om
31. oktober 2011

Frk.S

Jeg har lige et spørgsmål ang. min datters søvn

Nu er hun snart 2 måneder (hold op som tiden flyver), og jeg begynder så småt at tænke i en søvnrytme. Jeg ved godt at jeg nok ikke kan regne med dette endnu. Men det lader til at hun kender fint forskel på nat og dag. Hun sover i hvert fald (som regel) ret godt om natten, hvor hun gerne tager et rigtig langt træk.

Om dagen kan man dog aldrig vide hvornår og hvor længe hun sover. Det svinger enormt meget.
Man skal vel gerne "stile efter" en formiddagslur og en eftermiddagslur på et par timer?? (samt selvfølgelig en god nattesøvn).

Men så er mit spørgsmål: Skal man selv gøre noget for at hun får sådan en god rytme - altså skal man hjælpe hende til det, eller finder hun selv ud af det, og kommer det helt af sig selv?
Dumt spørgsmål måske!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. oktober 2011

AnneBJ

Frk.S skriver:

Nu er hun snart 2 måneder (hold op som tiden flyver), og jeg begynder så småt at tænke i en søvnrytme. Jeg ved godt at jeg nok ikke kan regne med dette endnu. Men det lader til at hun kender fint forskel på nat og dag. Hun sover i hvert fald (som regel) ret godt om natten, hvor hun gerne tager et rigtig langt træk.

Om dagen kan man dog aldrig vide hvornår og hvor længe hun sover. Det svinger enormt meget.
Man skal vel gerne "stile efter" en formiddagslur og en eftermiddagslur på et par timer?? (samt selvfølgelig en god nattesøvn).

Men så er mit spørgsmål: Skal man selv gøre noget for at hun får sådan en god rytme - altså skal man hjælpe hende til det, eller finder hun selv ud af det, og kommer det helt af sig selv?
Dumt spørgsmål måske!

Jeg kan sagtens følge dig!! Virkelig!

Men mit bedste råd må være: Giv tid!! Felix er 7 mdr. præcis idag, og har efterhånden selv fundet en rytme! Jeg kunne muligvis godt have tvunget ham ind i en tidligere, men jeg tror det er bedst for barnet at de bare selv finder den!

Anmeld

31. oktober 2011

Valle81

AnneBJ skriver:

Men mit bedste råd må være: Giv tid!! Felix er 7 mdr. præcis idag, og har efterhånden selv fundet en rytme! Jeg kunne muligvis godt have tvunget ham ind i en tidligere, men jeg tror det er bedst for barnet at de bare selv finder den!

Jeg vil også sige at de selv plejer at finde en rytme når de når de 5-7 mdr:0) Så sover de ofte 3 gange om dagen, morgen, middag og sen eftermiddag:0)

Sådan har det været med alle mine tre, Arthur er lige blevet 6 mdr og vågner kl 6, sover igen kl 0800 g sover 2-3 timer er vågen i 2 timer og sover igen 2-3 timer er vågen til okring kl 1630 hvor han lgie får en halv time og så sover han til natten omkring kl 1930:0)

Anmeld

31. oktober 2011

Frk.S

AnneBJ skriver:

Tak for dit svar.

Ja, som jeg skriver ved jeg også godt, at jeg ikke kan regne med noget endnu.
Det var mere det der med OM de selv finder ud af det på et tidspunkt, eller om de skal have hjælp (og i så fald hvordan).

Anmeld

31. oktober 2011

Jonatansmor

Frk.S skriver:

Dumt spørgsmål måske!

Da drengen var 2 mdr, fik han lov at sove alt det han gad. Men det er som om de har et indre ur, for han sov altid max 2½ time, vågnede og var sulten/skulle skiftes eller leges med.

Da han så blev 6 mdr og vi så småt begyndte at tænke i dagpleje, begyndte vi så småt at tilpasse ham et arbejdsliv for voksne, således han trappede langsomt ud af sin morgenlur for til sidst kun at sove til middag (Alt mellem 1½ og 3 timer herhjemme, minimum 2½ time hos dagplejemor) Og hans sengetid om aftenen er kl 20 - sharp.

Sålænge hun administerer det selv så flot, ville jeg bare lade hende sove

Anmeld

31. oktober 2011

Ansemusen

Det skader aldrig at du hjælper hende til at prøve at få en form for rytme. Det er bare ikke sikkert det kan lade sig gøre endnu. Men du kan prøve at lægge hende samme sted og på samme måde, når hun virker træt. Men jeg tror ikke du skal forvente at det bliver ret fast allerede nu. Min søn fik først en ordentlig dagsrytme, da han var måske 6-7-8 måneder. Og det er først efter, at han er startet i dagpleje at det er helt struktureret. Tilgengæld sover han fantastisk om natten

Anmeld

31. oktober 2011

Frk.S

Ansemusen skriver:

Det skader aldrig at du hjælper hende til at prøve at få en form for rytme. Det er bare ikke sikkert det kan lade sig gøre endnu. Men du kan prøve at lægge hende samme sted og på samme måde, når hun virker træt. Men jeg tror ikke du skal forvente at det bliver ret fast allerede nu. Min søn fik først en ordentlig dagsrytme, da han var måske 6-7-8 måneder. Og det er først efter, at han er startet i dagpleje at det er helt struktureret. Tilgengæld sover han fantastisk om natten

Det er bare dejligt hvis de sover godt om natten.

Hvis hun bliver ved med at sove så godt om natten som hun (næsten altid) gør nu, så beklager jeg mig bestemt heller ikke!

Det var også mere for at vide, om der var et eller andet jeg burde gøre for at hjælpe hende til at finde rytme om dagen også. Hun får lov til selv at finde ud af det så.

Det er bare også utroligt hvor stor forskel der er på HVOR MEGET hun sover om dagen synes jeg. Der har været dage, hvor jeg stort set først har kunnet få hende til at sove hen på eftermiddagen, bortset fra et par korte lure på højst ½ time. Nu her i dag har hun siden i morges allerede taget en lur på over 1½ time og har nu igen sovet over en time (og sover stadig).

Anmeld

1. november 2011

Ansemusen

Frk.S skriver:

Det er bare dejligt hvis de sover godt om natten.

Hvis hun bliver ved med at sove så godt om natten som hun (næsten altid) gør nu, så beklager jeg mig bestemt heller ikke!

Det var også mere for at vide, om der var et eller andet jeg burde gøre for at hjælpe hende til at finde rytme om dagen også. Hun får lov til selv at finde ud af det så.

Det er bare også utroligt hvor stor forskel der er på HVOR MEGET hun sover om dagen synes jeg. Der har været dage, hvor jeg stort set først har kunnet få hende til at sove hen på eftermiddagen, bortset fra et par korte lure på højst ½ time. Nu her i dag har hun siden i morges allerede taget en lur på over 1½ time og har nu igen sovet over en time (og sover stadig).

Hun er jo kun to måneder, så det er HELT normalt! Min dreng havde absolut ingen rytme på daværende tidspunkt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.