Anonym skriver:
Hej tøser!
Jeg fik en tredjegrads bristning da jeg fødte min søn i maj måned. Jeg tror jeg har været heldig i forhold til, hvordan jeg sprang, da jeg egentlig ikke har mærket meget til det på trods af at jeg også sprang ringmusklen.
Jeg har dog været meget tilbageholdende for at dyrke sex med min kæreste. Jeg har været og er stadig nervøs for, at der kan ske skade. Jeg synes også at det er blevet mere besværligt, som om der er mindre plads og "mellemkødet" gør ondt. Det har sat en stopper for sexlivet, og vi har på 5 måneder kun været sammen tre gange.
Jeg vil gerne høre, om der er andre der har oplevet besvær med sexlivet efter bristning og er det faldet på plads?
Jeg er ikke rigtig blevet undersøgt efter fødslen.
Håber på svar!

Jeg syntes at det er frygteligt for dig at du skal gå rundt og have bekymringer og have ondt ved sex.
Ydermere har jeg også hørt at man bliver undersøgt efter nogle mdr. ved en bristning som din. Jeg syntes helt klart at du skal ringe til lægen og få en tid til en undersøgelse, evt henvisning til undersøgelse på sygehuset. Du skal have det set efter, for du er ikke tjent med at gå og have det sådan.
Jeg kan ikke lade være med at nævne, at jeg blev selv syet, dog ikke så slemt som dig, men jeg oplevede også de første gange vi havde sex bagefter at det gjorde ondt i mellemkødet og strammede som om der ikke var nok plads. Min læge sagde at det ville gå over efter nogle gange når det hele havde strukket sig lidt...og det gjorde det også efter omkring 10 gange tror jeg. Så det er muligt at det bare er det der er dit problem også. Det hjalp os at bruge en del glidecreme, så er det nemmere for manden at komme ind forbi mellemkødet om man så må sige.
Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, at hvis du ønsker dig flere børn er det rigtig synd hvis du ikke tør få dem af frygt for at få den samme væmmelige oplevelse igen. Så mange oplever at anden gang er meget bedre og når du har haft en slem fødsel første gang har du ret til ekstra støtte og hjælp anden gang. Din læge kan sammen med dig tilrettelægge et forløb du er tryg ved. Desuden er der ikke mange der sprækker lige slemt anden gang. Faktisk er der ikke mange der sprækker anden gang. Ud over det så kan du jo også få et planlagt kejsersnit hvis du føler dig mere tryg ved det.
Men du kan tro at jeg føler med dig og forstår dig, for jeg havde selv en slem fødsel og kender godt den der frygt for "næste gang"