Jeg er bekymret for min datters sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.098 visninger
8 svar
0 synes godt om
2. marts 2008

A.I.G.

meget endda....

Jeg har én af de dage hvor jeg med let pessimistisk realisme observerer hendes sprog, og så bliver jeg meget bekymret for hvordan hun vil klare sig når hun starter i børnehave om 4-6 mdr.

Hun er nu 2½ år og hun havde desværre meget væske på begge ører fra hun var 1 til 2 år.... men nu er det alligevel gået et ½ år, og jeg savner store fremskridt....

Vi læser mange bøger sammen (læs nok 10 dagligt), vi samtaler om alt på vores vej og om hvad vi gør.
Og jeg ved hun forstår, hun kan bare ikke selv få det ud...

Hun taler meget knudret, har mange hjemmedigtede ord og siger kun korte ord korrekt og så lige barbapapa af en eller anden årsag ;o)

I formiddags havde vi besøg af en lille veninde til hende der er et ½ år yngre og selv hun taler bedre..... ØV.

Jeg ved der er forskel på sprogudvikling, jeg ønsker bare ikke at hun får unødige kampe og modgang pga. misforståelser og manglende kommunikation.
Jeg er bange for at hun bliver trynet og drillet på den baggrund når hun kommer afsted i børnehave.

Inden hun stoppede i vuggestuen talte jeg med pæd. om en evt talepæd. men det mente de ikke var nødvendigt.

Er der nogen herinde hvis børn er startet i BH med et meget ringe sprog og lad mig høre, gik det godt alligevel ?

Hilsen Anette

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2008

Mie A

Hejsa

Min datter var også meget dårlig sprogmæssig. Hun sagde kun ord (nogle af dem mere tydelige end andre) -ikke sætninger, da hun startede i børnehave... Men efter bare et par måneder i Børnehaven skete der ting og sager - det var lige helt vildt, som hun lige pludselig udviklede sig sprogligt. Nu er hun næsten lige så god som de andre (Hun er 4 år) - dog er hun svær at forstå, når hun bliver træt.
Jeg synes ikke at du skal bekymre dig... Se om der ikke sker en udvikling når hun starter i børnehave... Og hvis ikke, så kan du jo tage den derfra.
Men bliv bare ved med at stimulere hende til at snakke... SUPER GODT!!

Knus Mie

Anmeld

2. marts 2008

Rasmine

Hej Anette.
NO WORRIES!!!!!!!!!

Samme problem havde vi her, min datter har også haft store problemer med ørerne.
Vi havde en talepædagog ude, 2 gange, som godt kunne høre hun ikke var "alderssvarende".
Fik en blanket, vi kunne udfylde, som vi sku sende videre. (kan ikke engang huske hvorhen, da jeg aldrig fik den sendt)
Men med den blanket, ville hun blive indkaldt til "høre-klinikken" på sygehuset, hvor de ville gennemgå hendes hørelse.
Der var også snak om at talepædagogen ville troppe op i børnehaven af og til, hvis det blev nødvendigt.

Men siden Mille startede i børnehave, er hendes sprog eskaleret, med 120 km. i timen.

Havde de samme bekymringer som dig, bliver hun drillet, kommer hun til at sidde i et hjørne, fordi ingen gider lege - fordi ingen kan forstå hende osv.

Synes hun er SUPER god til at tale nu, ikke den bedste på stuen, men bedre end et par stykker af de andre piger på stuen. :)

Så bare rolig, der er lys forude, men sørg for at informere personalet om "problemet".

Mette - nu med MEGET talende 3½ årig

Anmeld

2. marts 2008

H+S Skjolgborg.

godt nok en søn her ..da han starte i børnehave var han 1½ år bageud i sit sprog i løbe af det år han ente med af komme til talepædagog og på kort tid kom han ned til 1 år bageud nu er han 5-6 mdr bagud og sprugt børnehaven klassen i aug over have møde i jan og blev ringede op slutteningen af jan han skal starte på heldagsskole her til aug og kan nemt starte i 1 klasse sagde kommunen skole ppr psykolog...... og hvis det ikke går så er det jo som hun sagde en helddagsskole og der køre man ikke helt som en alm skole så nu må vi se benjamin haft fået lagt dræn i øre for 6 gang i torsdags.......
Jeg tro ikke du skal være nervøs hvis børnehaven mener der er nået holder i et møde også komme hun til at gå til en talepædagog hvis behove osv er der.....
knus fra henriette som kender til det....

Anmeld

3. marts 2008

Charlotte_82

min søn var ikke vildt god til at snakke da han startede i børnehave. Dog var det ikke sådan at han var vildt dårlig men han manglede lidt hjælp til at lære det :)

Han startede til talepædagog i oktober hvor han var 4½ år. Nu er han lige knap ved at være helt færdig. Han er simpelthen blevet så dygtig og er rykket helt vildt meget de par måneder han har gået der.

Talepædagogen lavede en sprogtest på ham som viste at hans sprogforståelse var på niveau med en 6 årig så hun sagde at så længe han kunne det så godt og et bare var små sprog fejl så skulle de sagtens kunne få det rettet.

Min datter har altid været dygtig til at snakke. Men man kan godt høre at hun har lavet de samme sprogfejl som storebror men sjovt for ligesom hans blev rettet gjorde hendes også..det er nok fordi hun har hørt meget efter hvad han har sagt ;)

Men jeg synes ikke du skal være bekymret. Hun er ikke særlig gammel endnu...det kan sagtens nå at rette sig af sig selv endnu og hvis ikke jamen så har børnehaven kontakt med en talepædagog. Min søn elsker at gå til talepædagog...han synes det er så sjovt :D

Anmeld

3. marts 2008

Truttenberg

Hej Anette.

Luna bliver 4 år her i Marts og hendes sprog er ikke specielt godt. Hun kan stadigväk snakke helt sort, men hun bliver bedre og bedre, nu er hun godt nok 2 sproget. Men vi flytter hjem til DK om ikke så länge, så jeg har de samme tanker som dig, da hun jo så også skal i en dansk börnehave.

Har hun gået i vuggestue eller DP tidligere?

Anmeld

3. marts 2008

3rollinger

Hej Anette

Ja, her har vi ogsaa samme problem med min datter paa 3 aar og 5 mdr. Vi var til moede med Lauras laereinde for en maaneds tid siden og hun naevnte at Laura ikke sagde noget, men hun mente faktisk godt at hun kunne forstaa alting men at hun ligesom ikke "gad" at snakke. Og det er ogsaa mit eget indtryk.

Og jeg havde praecist de samme tanker som du, om hun nu ogsaa kunne relatere sig med de andre boern eller om de vil synes hun var kedelig. Men Laura har faktisk overhovedet ingen problemer. Hun faar hurtig smaa venner og det meste af de smaas leg er jeg stadig meget spontan og ikke noget de aftaler.

Vi fik alligevel laereinden til at indstille hende til en test hos talepaedagogen og vi fik resultatet den anden dag og det var at hun faktisk ikke havde brug for talepaedagog endnu.

Vi snakkede ogsaa med laereinden om at "tvinge" hende til at udtrykke sig. Dvs naar Laura sagde "klynk" og jeg vidste at det betoed "mor, jeg vil gerne have et glas vand" jamen, saa gav jeg hende bare en glas vand. Eller hvis hun ville have pudset naese stilte hun sig bare op og pegede paa naesen og saa pudsede jeg den. Som mor forstaar man jo det meste uden ord. Men nu er jeg blevet bedre til at sige Laura, jeg forstaar dig ikke, hvad er det du vil have. Og selvom hun nogen gange bliver sur saa maa hun jo sige det for ellers goer jeg det ikke. Og det synes jeg allerede har hjulpet lidt.

Vi har ogsaa altid laest meget med Laura, men det har nok altid vaeret os der laeste og Laura der fulgte interesseret med. Nu er vi saa ogsaa begyndt meget mere og spoerge ind til hvad der sker i boegerne og faa Laura til ogsaa at fortaelle. Altsaa det kan vaere Der en fugl, den er sort og den sidder i traet. Hun siger det maaske ikke med saa mange ord, men bare hun forsoeger at faa ordene som jeg ved hun har inde i hovedet, ud af munden, jamen, det hjaelper meget.

Knus
Trine

Anmeld

5. marts 2008

A.I.G.

Tak for jeres svar !!!

KH Anette med sovende piger

Anmeld

5. marts 2008

Villa

Vi havde samme problem, og har det stadig lidt. Det var lidt som om han den ene uge nu endelig var begyndt at tale pænt og nogenlunde rent, men så ugen efter var vi tilbage i volapyk sproget. Og sådan gik det frem og tilbage hele tiden. Godt nok underligt synes jeg. Det er L og S'er han har sværest ved. Han har ingen problemer med at sige sut. Men hvis han f.eks. skal sige sluk, springer han S'et over og det bliver til Luk. Han kan også snildt synge La La La, men i stedet for at sige Lys siger han Gys. Og sådanne eksempler har jeg masser af :) Inden han kom i børnehave var det rent volapyk. Men det hjap gevaldigt på det, efter han var startet i børnehave. De har lige haft en talepædagog i 1 mdr. men hun har ikke sagt noget til hans sprog, så det er nok som det skal være. Han havde så et meget kort tungebånd, og jeg troede at det helt sikkert ville hjælpe hvis han fik klippet det. Han kunne ikke engang slikke sig om munden. Men jeg synes bare at det blev værre med sproget efter han havde fået det klippet. Han har dog ingen problemer med øre eller hørelse. Det har han's fætter der imod, som er et par år ældre. Han har haft store sprog problemer, men det er nu hjulpet efter han har fået lagt dræn. + at han har fået en talepædagog :) På det lokale bibliotek er der en talepædagog 1 eller 2 gange i ugen, som man kan komme forbi og tale med. Måske der også er den mulighed i dit område? Jeg har overvejet flere gange at tage forbi med min dreng, men har ikke rigtig fået taget mig sammen. Måske man kunne få et par gode fif, eller lidt ro på sin bekymring vedr. sit barns sprog :) Nogle børn kan åbenbart det der med sproget, og med andre tager det så lidt længere tid. Men det skal nu nok komme, det er jeg ganske sikker på ;) Pøj pøj :D V.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.