Vores to ligge på samme værelse. De er nu 2 og 4 år. Da vi begyndte var den yngste ca 8 mndr. Han sover stadig ikke altid igennem.
Det er egentlig gået rigtig godt. Den store sover fra det hele med mindre den yngste hyler. (f eks hvis jeg nægter at starte dagen med ham kl 04.30 om morgenen). I så fald har den store fået lov til at gå ind i min seng og sove videre, så hun kan få ro, mens jeg tager tørnen med lillebror, som nægter at sove....
Nu har vi haft sengetid for den yngste ca syv plus/minus fra han var ganske lille, men da de kom på samme rum justerede vi tidspunktet for dem begge lidt, så den yngste blev puttet først og så den ældste 20-30 min bagefter. De kunne godt være blevet lagt i seng samtidig, men vi mente, at det var lidt vigtigt, at den store fik en oplevelse af at være den store, og det var langt enklere at putte den store, når den lille var faldet i søvn. Ellers kunne det hurtigt blive fuld fest, og da sov de ikke før sent.....
Nu varierer det lidt. Enten kommer lillebror i seng først, eller også puttes de samtidig. I så fald gør vi det hele sammen: Går på badet, børster tænder, skifter osv, og så løber de ind i seng og giver hinanden en god kram, før de kryber i seng. Som regel er den ene af dem så træt, at vedkommende falder hurtigt i søvn, selvom den anden forsøger at holde det gående. Og når den ene er rolig, så falder den anden også snart til ro.
Jeg har indtryk af, at de trives med at være sammen på rummet. Det er på en måde sådan, det skal være. Og selvom den ene vågner i løbet af natten, er det meget sjældent, at den anden vågner af det.
Jeg er meget glad for, at vi har lagt dem sammen. Så kan de hellere få hver sit rum den dag, de er større og udtrykker større behov for at have sit eget og kunne være i fred. Lige nu fungerer det i hvert fald glimrende.