Anonym skriver:
Er der nogen der ved om man må føde selv når man har haft to kejsersnit?
Jeg har 3 børn første med akut kejsersnit nr 2 fødte selv med igangsætning nr 3 akut kejsersnit. Må jeg så føde selv denne gang?
Nu er Danmark desværre lidt bagefter nogle gange og specielt på det her område! Alle læger og jordemødre jeg har mødt siger to gange kejsersnit, så må du ikke føde selv.
Men hvis du prøver at google det er der rigtigt mange fødselsberetninger fra mødre der har fået både to og tre kejsersnit, som har født vaginalt alligevel. Det er mit indtryk at risikoen er stærkt overvurderet i Danmark!!!
Seælvfølgelig er der en risiko og ja, den er også øget når man har fået to kejsersnit. Men det er ikke sådan at det er mest sandsynligt at livmoderen ikke kan holde til det - tværtimod er det overvejende sandsynligt at den holder!
Prøv at google VBA2C så kommer der i hvert fald en masse fra udlandet hvor der heldigvis er mange der gør op med lægernes ret strikse "to kejsersnit, aldrig fødsel"-holdning.
Efter min mening er det grotesk at man "vejleder" på den måde. Jeg har selv efterspurgt vejledning, men KUN fået at vide at det ikke kan lade sig gøre når jeg har fået to kejsersnit. Og det er selvfølgelig ikke rigtigt.
Når du nu har født før, ved man at du kan klare det og så vil jeg tro der er endnu bedre chance for at det nok skal gå med en fødsel engang. Jeg vil personligt vente mindst 3 og helst 4 år før jeg forsøger en fødsel efter mine to kejsersnit, men det er noget man SELV bestemmer!! Du skal ikke lade dig skræmme, men spørg grundigt ind til dine muligheder for så SKAL de fortælle dig hvor stor din chance er for succes med en naturlig fødsel.
Anmeld