Anonym skriver:
Jeg har haft en fin og ukompliceret graviditet indtil nu. Men nu er jeg blevet ramt af forhøjet blodtryk. Jeg blev indlagt til observation for noget tid siden da det var meget højt. Blev udskrevet efter et par dage da det faldt lidt. Mit spørgsmål lyder på om det kan give komplikationer ved fødslen at have højt blodtryk? (jeg er i uge 39)
Jeg havde en del forhøjet blodtryk, da jeg fødte min søn pga fosterforgiftning, men det faldt fint ret hurtigt bagefter.
Grunden til at det ikke er så godt skyldes at der kan opstå blødninger som kan være svære at stoppe, samt en lille fare for sprængning af blodkar i hjernen på moderen, men så skal det også stå helt og aldeles galt til.
Man vælger så at sikre sig mod den slags ved at holde ekstra godt øje med mor og dermed barnet.
Jeg kommer forresten i tanke om, at jeg også havde det lidt, da fødslen gik igang med nr 2 så efter fødslen kom de jævnligt rendende og målte det. 
Men efter 3-4 timer faldt det fint ned på plads.
I vore dage får man noget blodtryksmedicin, hvis de vurderer, det bliver alt for højt, så du skal ikke bekymre dig alt for meget over det.
Det forhøjer det jo også yderligere, hvis man går der og bekymrer sig...så lad være med det.

Kærligst
Sussie
Anmeld