KLN skriver:
Hej alle..
I denne uge har jeg været på syghuset og fået konstateret, at min lille prinsesse vender med numsen nedad. Jeg skal derfor have et planlagt kejsersnit d. 25. okt.
Jeg vil bare høre om nogle af jer har erfaringer med det?
I nat lå jeg og tænkte på, om barnet mon kan tage skade af at ligge i sædestilling - altså kan deres ben for eksempel blive deforme af at ligge klemt i mit bækken?
Hilsen en spændt kommende mor..
Håber det er ok jeg blander mig lidt i jeres mødregruppe
Men jeg faldt lige over dit indlæg i oversigten 
Jeg fik selv kejsersnit grundet sædestilling for 6 uger siden.
Det der kan ske, når barnet ligger med numsen ned, er, at barnet får et hofteskred (luxation).
Når barnet kommer til verden, undersøger de barnets hofte som en del af apgar scoren. De mærker efter og lytter om der kommer en kliklyd. Er dette tilfældet, vil man blive sendt til en rutinemæssig scanning af hoften. De fleste børn, som har ligget i sædestilling vil blive sendt til scanning - for en sikkerheds skyld.
En luxation resulterer i en skinne som barnet skal have på i nogle måneder. Opdages luxationen hurtigt nok, har det som udgangspunkt ikke betydning for barnets udvikling
Problemet er, hvis det ikke bliver opdaget hurtigt nok.
Håber du kunne bruge det til lidt og held og lykke med kejsersnittet. Du er velkommen til at skrive, hvis du har andre spørgsmål jeg evt kan hjælpe med. 
Anmeld