Hmmm...lille symfysemål?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. oktober 2011

Majbriteriksen

Der er jo stor forskel på hvordan man "er" gravid. Jeg selv er en stor pige i forvejen og jeg frygtede at man ikke kunne se graviditeten for overvægten(havde en veninde som man slet ikke kunne se var gravid da hun var 40+) Men allerede inden jeg var halvvejs var der ingen tvivl og jeg var meget gravid til sidst. Til gengæld er en fra min mødregr. lige blevet mor for 2. gang. Vi var samlet i gruppen og har været sammen et par timer da hun fortæller at hun er gravid igen. Vi lykønsker alle og spørger hvor langt hun er henne-snart 7 mdr Jeg tænkte hun måtte sige forkert, at hun mente 7 uger-men nej. Jeg så hende 2 dage efter hun havde haft termin, der kunne man ane en bule. Skal lige siges at hun vejer 55-60 kg.

Hvis du er nervøs, så syntes jeg du skal ringe til din læge og høre, der er ikke noget værrer end at gå og være nervøs

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. oktober 2011

Silja&Noam

Ja som alle andre skriver så er ingen gravide ens men syns helt klart du skal ringe til JM hvis du er nervøs. Jeg er 17+1 idag og for en uge siden var mit mål 18 og jeg fik at vide jeg ventede et stort barn. Hmm lad os nu se men ring hvis du utryg så du kan slappe af igen..

Anmeld

4. oktober 2011

Frøken J.

Wimmie skriver:

Jeg har flere gange fået at vide at jeg ikke ser særlig gravid ud og at min mave ikke er særlig stor. Jeg er i dag 29+1 og i min familie får vi normalt kæmpe maver som gravid.

Jeg prøvede så lige at tage symfysemål (fra skamben til toppen af livmoder) og den lå på 22,5 cm 

Sammenlignet med andre på nettet lyder dette bestemt ikke af meget, og ifølge denne kurve er det da også i underkanten af underkanten...

http://www.min-mave.dk/artikler/graviditet/almindelige-undersoegelser-under-graviditeten/sf-maal-livmodereren-vokser.htm

Jeg har endda til scanninger fået at vide at min livmoder er stor... Jeg håber da ikke at det betyder at baby er for lille. Jeg skal til jordemoder på torsdag, så jeg må da lige høre hende ad, men det er da rigtigt at min mave nok ikke er så stor (og jeg er altså ikke et lillebitte nips - har snart taget 10 kg på)

Hvad var/er jeres symfysemål omkring uge 29?

Det betyder ikke nødvendigvis noget, for faktisk kommer det også an på, hvordan baby ligger inde i livmoderen. Jeg har fx hele vejen igennem indtil her til sidst haft et meget større mål end jeg "skulle"; men det skyldes - siger min JM - at hun har placeret sig langt oppe i livmoderen og derfor skubber livmoderen "opaf", således at målet automatisk bliver højere. Så hvis nu din bebs putter sig nederst i maven vil det jo have den modsatte effekt

Anmeld

4. oktober 2011

Wimmie

Majbriteriksen skriver:

Der er jo stor forskel på hvordan man "er" gravid. Jeg selv er en stor pige i forvejen og jeg frygtede at man ikke kunne se graviditeten for overvægten(havde en veninde som man slet ikke kunne se var gravid da hun var 40+) Men allerede inden jeg var halvvejs var der ingen tvivl og jeg var meget gravid til sidst. Til gengæld er en fra min mødregr. lige blevet mor for 2. gang. Vi var samlet i gruppen og har været sammen et par timer da hun fortæller at hun er gravid igen. Vi lykønsker alle og spørger hvor langt hun er henne-snart 7 mdr Jeg tænkte hun måtte sige forkert, at hun mente 7 uger-men nej. Jeg så hende 2 dage efter hun havde haft termin, der kunne man ane en bule. Skal lige siges at hun vejer 55-60 kg.

Hvis du er nervøs, så syntes jeg du skal ringe til din læge og høre, der er ikke noget værrer end at gå og være nervøs

Ja, det er egl. også et mantra jeg har gentaget for mig selv mange gange; at graviditeter er forskellige og at man skal passe på med at sammenligne.

Jeg spørger min jordemoder i overmorgen 

Anmeld

4. oktober 2011

Wimmie

SiljasMoar skriver:

Ja som alle andre skriver så er ingen gravide ens men syns helt klart du skal ringe til JM hvis du er nervøs. Jeg er 17+1 idag og for en uge siden var mit mål 18 og jeg fik at vide jeg ventede et stort barn. Hmm lad os nu se men ring hvis du utryg så du kan slappe af igen..

Jeg er faktisk ikke utryg mere - det har hjulpet at høre jeres meninger herinde 

Men jeg spørger naturligvis lige min jordemoder på torsdag for en sikkerheds skyld.

Anmeld

4. oktober 2011

Wimmie

Frøken J. skriver:

Det betyder ikke nødvendigvis noget, for faktisk kommer det også an på, hvordan baby ligger inde i livmoderen. Jeg har fx hele vejen igennem indtil her til sidst haft et meget større mål end jeg "skulle"; men det skyldes - siger min JM - at hun har placeret sig langt oppe i livmoderen og derfor skubber livmoderen "opaf", således at målet automatisk bliver højere. Så hvis nu din bebs putter sig nederst i maven vil det jo have den modsatte effekt

Jeg målte lige igen da jeg gik i seng og prøvede at ligge som jeg har læst at man skal (med strakte ben), og nu var målet 25 - så om det er mere korrekt end de 22,5 får jeg nok at se på torsdag.

Jeg tror bare jeg skal nøjes med at lade jordemoder måle, hehe - hun ved nok bedst 

Anmeld

4. oktober 2011

Wimmie

JeNoVa skriver:

Ved min første graviditet havde jeg en meget lille mave, og folks kommentarer om, at jeg nok fik en lille baby, gjorde mig bekymret.

Men det kunne jeg godt have sparet mig, for jeg fødte derefter en pige på 4080 gram.

Haha, ja ok - der var slet ingen grund til bekymring så 

Vi har tradition for store maver og forholdsvis store babyer i familien (omkring de 4000 gram), så det undrede mig naturligvis en smule - men er nu ikke så bekymret mere 

Anmeld

4. oktober 2011

Camulla

Wimmie skriver:

Jeg har flere gange fået at vide at jeg ikke ser særlig gravid ud og at min mave ikke er særlig stor. Jeg er i dag 29+1 og i min familie får vi normalt kæmpe maver som gravid.

Jeg prøvede så lige at tage symfysemål (fra skamben til toppen af livmoder) og den lå på 22,5 cm 

Sammenlignet med andre på nettet lyder dette bestemt ikke af meget, og ifølge denne kurve er det da også i underkanten af underkanten...

http://www.min-mave.dk/artikler/graviditet/almindelige-undersoegelser-under-graviditeten/sf-maal-livmodereren-vokser.htm

Jeg har endda til scanninger fået at vide at min livmoder er stor... Jeg håber da ikke at det betyder at baby er for lille. Jeg skal til jordemoder på torsdag, så jeg må da lige høre hende ad, men det er da rigtigt at min mave nok ikke er så stor (og jeg er altså ikke et lillebitte nips - har snart taget 10 kg på)

Hvad var/er jeres symfysemål omkring uge 29?

Jeg fik målt min hos lægen i sidste uge, 25. uge, og der var min 26 cm...

Anmeld

4. oktober 2011

Filippa & Liva

Mit symfysemål lå på 26 da jeg var 29 uger henne.

Jeg tror ikke du skal være bekymret, især ikke hvis du dagligt mærker liv fra den lille.

Anmeld

4. oktober 2011

Wimmie

Camulla skriver:

Jeg fik målt min hos lægen i sidste uge, 25. uge, og der var min 26 cm...

Det er sjovt så meget det varierer - det kan jeg også se på mavebillederne herinde; jeg synes selv min mave er enorm - men i forhold til andre i uge 29 kan jeg godt se at den er noget mindre end gennemsnittet - og jeg er som sagt ikke spinkelt bygget.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.