Jeg ville helt klart sygemelde mig i de uger, det kommer til at tage. Dem, der ikke har prøvet at kaste op så mange gange om dagen og have kvalme i døgndrift, kan ikke helt sætte sig ind i hvor slemt det kan være - også psykisk.
Jeg har 2 skønne unger og begge gange har jeg været den heldige vinder af ekstrem kvalme og opkast. Første gang var den værste, jeg havde kvalme døgnet rundt, vågnede hvert 20. minut når jeg sov, fordi kvalmen simpelthen var så kraftig at den vækkede mig, jeg kastede op op til 10 gange i døgnet - nogengange var der blod i fordi syren ætsede min hals, jeg har syreskader på mine tænder som bulimikere osv. Da det var værst var der en bestemt tv-vært på go´morgen Danmark som trickede kvalmen
Jeg tabte 10 kg på 5-6 uger, og kunne maks stå op et par minutter før jeg var ved at dejse om.
Jeg ringede grædende til min læge, som fortalte mig at jeg skulle tage mig sammen og bare være glad for at jeg kunne mærke jeg var gravid. Jeg var studerende, så det lod sig gøre uden en sygemelding. 2. gang havde jeg skiftet læge og han sygemeldte mig på stedet i 5 uger i alt.
Efterfølgende har det vist sig, at jeg får rigtig lavt blodtryk i de første 14-16 uger af graviditeten, og det kan være med til at udvikle så ekstrem kvalme. Da jeg var til 1. lægetjek og fik lavet vandrejournal kunne lægen ikke måle mit blodtryk, men i stedet for at undersøge det, skrev han "bare noget ca. på". Min nye læge fangede problematikken med det samme, og jeg fik kontrolmålinger, da det lå lige på grænsen til indlæggelse, drop og i sidste ende blodtransfution.
Det kan også være hyperemesis (tror jeg det hedder), og det kan også blive problematisk, da man bliver ekstremt dehydreret. Jeg var i den første graviditet nede og tisse 1 gang i døgnet, men heller ikke det fik min daværende læge til at reagere.
Så altså: jeg ville helt klart sygemelde mig i den tid det vare, evt. tage kontakt til fødested, mange steder kan man få akupunktur mod det. På mig havde sea-bands en god effekt 2. gang. Mht. mad, så spiste jeg champagnebrus (is), de helt tynde knækbrød, ostehaps, bananer og æbler - ikke fordi jeg kunne holde noget nede, men fordi det var sådan nogenlunde til at holde ud at kaste op igen
Mit forhold til mad endte ud i, at jeg kun spiste det, der ikke smagte alt for grimt at få retur...
Lyspunktet var at det forsvandt omkring uge 14-16, og jeg efterfølgende begge gange havde fantastiske graviditeter, hvor jeg var fuldt ud funktionsdygtig indtil barselsstart. En sygemelding nu behøver bestemt ikke betyde en sygemelding for resten af tiden. Held og lykke med det hele - og håber kvalmen snart er væk. Husker tydeligt hvilket helvede det er, så føler med dig