Hvordan med job? Kvalme + opkast

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. oktober 2011

Linda-M

Ravnholt skriver:

Spis bananer (hvis du kan klare dem)

Hold dig væk fra knækbrød når du kaster op så mange gange... (det river i halsen ved mig)

Jeg tvang mad i mig, selvom jeg kastede det op igen... (håbede på jeg nåede at optage lidt af det...)

Jeg ved ikke hvordan det er med dig... men jeg for forvarsel som regl... derfor kunne jeg stille og roligt liste ud og kaste op... Men tal med dig læge/jordmor, hvad de anbefaler...

Men du får lige en kæmpe her fra

Bananer er ret gode til mig, dem har jeg ok held til at holde nede og æbler ligeså.

Bare i dag har jeg kastet op de første 3 gange og kan mærke det er på vej igen

Jeg kan de fleste gange også nå at gå derud stille og roligt, men andre gange skal det altså gå stærkt!

Puha... det er altid noget man har den lille at tænke på, det hjælper til at holde modet oppe, det er jo det hele værd i den sidste ende

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2011

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt
Linda-M skriver:

Bananer er ret gode til mig, dem har jeg ok held til at holde nede og æbler ligeså.

Bare i dag har jeg kastet op de første 3 gange og kan mærke det er på vej igen

Jeg kan de fleste gange også nå at gå derud stille og roligt, men andre gange skal det altså gå stærkt!

Puha... det er altid noget man har den lille at tænke på, det hjælper til at holde modet oppe, det er jo det hele værd i den sidste ende

Det har også hjulpet mig lidt og tænke anderledes...

I stedet for og tænke/sige jeg er gravid,

så tænk/sige: jeg skal være mor....

Så forbinder hjernen det ikke helt med at det er noget der sker inde i kroppen, eller sådan noget ifølge de "kloge" hoveder...

Anmeld

3. oktober 2011

Cherry_77

Linda-M skriver:

Jeg har altså behov for at høre jer andre ad, for jeg ved simpelhen ikke hvordan jeg skal forholde mig ift. job med den tilstand jeg har lige nu.

Jeg er i dag 7+6 og har været "syg" siden mandag - hvor de sendte mig hjem dybt bekymrede, da jeg jeg var "gennemsigtig" som de sagde og jo havde kastet op et stykke tid

Jeg turde ikke fortælle om min graviditet grundet jeg stadig befinder mig i min prøvetid.

Torsdag kørte jeg dog derop til et aftalt møde med min chef og han tog det bare så flot. Alle mine kollegaer fik det også af vide og de sagde tillykke og jeg har stadig min elevplads - puha en lettelse

De blev dog noget chokket da de så mig, da begge mine øjne er fuldstændig blodsprængte af at kaste op og jeg har fået flotte "blå" øjne grundet blodudtrækket. Jeg ligner en der har fået en på hovedet.

Jeg kaster stadig op flere gange om dagen og hele min dag handler om hvad jeg kan spise, hvornår jeg kan spise det og hvordan jeg kan holde det i mig. I kender det jo mange af jer

NU til spørgsmålet - skal jeg fortsat melde mig syg? Eller skal jeg mande mig op og tage af sted?

Jeg tænker bare, ingen er tjent med at jeg sidder der og hænger. Jeg kan godt have nogle timer hvor jeg har det fint her hjemme og tænker jeg sagtens kunne tage på job, men lige pludselig vender det hele... det er jo ikke super fedt hvis det sker på job

Hvordan gjorde i? Og hvor går grænsen til hvad der er acceptabelt at melde sig syg for ifb. graviditet?

Håber på en masse input!

Jeg synes du skal sygemelde dig i et stykke tid indtil det går bedre. Jeg har selv døjet meget med kvalme og opkast i denne graviditet og ved hvor ubehageligt det er at kaste op mange gange om dagen. Alle de gængse råd mod kvalme virker heller ikke på mig, men jeg spiser ofte, især youghurt og brød og drikker en del saft og appelsinjuice. Bliver dårlig når jeg bliver sulten. Det går heldigvis bedre nu, kaster stadig op, men ikke så tit som før. Er i uge 17 nu.

God bedring

Anmeld

3. oktober 2011

Linda-M

Cherry_77 skriver:

Jeg synes du skal sygemelde dig i et stykke tid indtil det går bedre. Jeg har selv døjet meget med kvalme og opkast i denne graviditet og ved hvor ubehageligt det er at kaste op mange gange om dagen. Alle de gængse råd mod kvalme virker heller ikke på mig, men jeg spiser ofte, især youghurt og brød og drikker en del saft og appelsinjuice. Bliver dårlig når jeg bliver sulten. Det går heldigvis bedre nu, kaster stadig op, men ikke så tit som før. Er i uge 17 nu.

God bedring

Tak for svar

Det er bare så hårdt! Jeg er sulten og frustreret... og sidder og tuder gør jeg

Troede jeg skulle svæve rundt på en lyserød sky når jeg blev gravid, men det er desværre ikke sådan virkeligheden er

Har fået en brochure fra hospitalet med gode råd til mad osv, kæresten bliver sendt ud af handle dagligt for at prøve nye ting. Intet hjælper mig umidelbart... ville være så ked af at skulle medicineres

Anmeld

3. oktober 2011

1000Ben

Linda-M skriver:

Tak for svar og krammer

Jeg har alligevel en ½ time i bil hver vej, så det er også et stykke at køre for et par timer, hvis det kun er det jeg kan holde til. Bilkørsel er absolut heller ikke noget der hjælper på min kvalme

Jeg er med i en fagforening - havde også fat i dem før jeg fortalte om min graviditet på job, var lidt i tvivl om hvordan jeg kunne forholde mig når det var i prøvetiden. Puha, godt man har dem

Ja det er da et stykke at skulle køre. Man kan jo godt blive sygemeldt af sin læge ind til kvalmen fortager sig, for det gør den jo for de fleste. 

Godt at du er medlem af en fagforening. De er guld værd når man er gravid. 

Knus

Stefanie 

Anmeld

3. oktober 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Jeg ville helt klart sygemelde mig i de uger, det kommer til at tage. Dem, der ikke har prøvet at kaste op så mange gange om dagen og have kvalme i døgndrift, kan ikke helt sætte sig ind i hvor slemt det kan være - også psykisk.

Jeg har 2 skønne unger og begge gange har jeg været den heldige vinder af ekstrem kvalme og opkast. Første gang var den værste, jeg havde kvalme døgnet rundt, vågnede hvert 20. minut når jeg sov, fordi kvalmen simpelthen var så kraftig at den vækkede mig, jeg kastede op op til 10 gange i døgnet - nogengange var der blod i fordi syren ætsede min hals, jeg har syreskader på mine tænder som bulimikere osv. Da det var værst var der en bestemt tv-vært på go´morgen Danmark som trickede kvalmen Jeg tabte 10 kg på 5-6 uger, og kunne maks stå op et par minutter før jeg var ved at dejse om.

Jeg ringede grædende til min læge, som fortalte mig at jeg skulle tage mig sammen og bare være glad for at jeg kunne mærke jeg var gravid. Jeg var studerende, så det lod sig gøre uden en sygemelding. 2. gang havde jeg skiftet læge og han sygemeldte mig på stedet i 5 uger i alt.

Efterfølgende har det vist sig, at jeg får rigtig lavt blodtryk i de første 14-16 uger af graviditeten, og det kan være med til at udvikle så ekstrem kvalme. Da jeg var til 1. lægetjek og fik lavet vandrejournal kunne lægen ikke måle mit blodtryk, men i stedet for at undersøge det, skrev han "bare noget ca. på". Min nye læge fangede problematikken med det samme, og jeg fik kontrolmålinger, da det lå lige på grænsen til indlæggelse, drop og i sidste ende blodtransfution.

Det kan også være hyperemesis (tror jeg det hedder), og det kan også blive problematisk, da man bliver ekstremt dehydreret. Jeg var i den første graviditet nede og tisse 1 gang i døgnet, men heller ikke det fik min daværende læge til at reagere.

Så altså: jeg ville helt klart sygemelde mig i den tid det vare, evt. tage kontakt til fødested, mange steder kan man få akupunktur mod det. På mig havde sea-bands en god effekt 2. gang. Mht. mad, så spiste jeg champagnebrus (is), de helt tynde knækbrød, ostehaps, bananer og æbler - ikke fordi jeg kunne holde noget nede, men fordi det var sådan nogenlunde til at holde ud at kaste op igen Mit forhold til mad endte ud i, at jeg kun spiste det, der ikke smagte alt for grimt at få retur...

Lyspunktet var at det forsvandt omkring uge 14-16, og jeg efterfølgende begge gange havde fantastiske graviditeter, hvor jeg var fuldt ud funktionsdygtig indtil barselsstart. En sygemelding nu behøver bestemt ikke betyde en sygemelding for resten af tiden. Held og lykke med det hele - og håber kvalmen snart er væk. Husker tydeligt hvilket helvede det er, så føler med dig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.