Har du overvejet epidural blokade? Hvor ondt har du under din mens? Ofte begynder veerne jo som mens smerter der gradvist blive hårde. Men ofte vil du mentalt kunne følge med og inden veerne bliver for vildekan du jo få en epi. Må jeg forslå bogen: du bliver en skøn mor. Den hjalp virkelig mig. Jeg var mega bange for at føde, men tanken og forestillingen om smertenvar værre end virkeligheden. Lav evt. En fødselsplan hvor du skriver ned hvilken slags smertestillende du gerne vil have og ikke ha, at du er bangefor smerten og derfor ikkevilligge for længe med den, atdu vil tilbydes epi så snart du kan. Måske du skal kontaktehende jordemoderen i ekspertpanelet, det er nemlig hende der har skrevet bogen jeg henviser til og hun vilhelt sikkert kunne hjælpe dig. Men altså 1 læs om fødselen og faserne2. Køb/ lån bogen3. Lav en fødselsplan, det giver dig merero og kontrol4. Snak med din jordemor omhvordan du har det5. Prøv at tænk over hvad du frygter vil ske, hvis din smertetærskel overskrides...få sat ord på det..erdettab af kontrol angst for at døaf smerter..lover jeg du ikke gør. Tror ik du har lavere smertetærskel end andre, men tror din frygt fortæller dig det. En fødselsplan kan hjælpe digtil at bibeholde kontrollen oghvis du tager stilling til smertestillende muligheder, vil du også kunne kontroller hvor meget smerte du får. Aftal med dem at du vil have epi ligeså snart det ermuligt, at du ik vil ligge i smerte, at din fødselsoplevelse skalblive så tryg og god som muligt. Smerten er jo hverken midlet eller målet i en fødsel, som jeg plejer at sige.

6. Et pks giver som jeg har hørt smerter bagefter og er ikke nødvendigvis komplikationsfri. Jeg var så bange for at føde at jeg brugte alt min energi på at frygte fødslen. Tilgengæld gjorde min frygt at jeg satte mig ind i alt om fødslen, smertestillende, faser, fødselsplan osv. Hvilket gjorde at jeg følte kontrol og ro under hele forløbet. Mine ønsker blev opfyldt og jeg havde den bedste oplevelse nogensinde...det er det fedeste at føde og du kan sagtens klare det. Tro på at du kan!!! Jeg er så glad for jeg så min frygt i øjnene, at jeg valgte en vaginal fødsel frem for pks, og at jeg forbedredte mig så godt. Det var en sejr og jegkan for altid leve højt på oplevelsen. Men når alt det er sagt skal du selvf. Ik fior en hver pris vælge en alm fødsel. Du skal gørehvadder er rigtigtfordig, mengørdig den tjeneste ikke at træffe valget før du har kigget lidt på de 5 forslag overfor. Prøv at skabe kontrol over frygten. Du styre den, ejer den og kan ændre den tilnoget positivt f.eks. Viden.

håber du finder lidt ro og atdu uanset metode får en fantastisk oplevelse.

kram
Anmeld