Eksperthjælp: Motion under graviditeten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.286 visninger
0 svar
0 synes godt om
26. september 2011

Ulla Pii Knudsen

"Motion under graviditeten"

Hej Ulla.

Kunne rigtig godt tænke mig at dyrke motion under graviditeten, men er i tvivl om hvad der er bedst? Er der muligt at stramme lår og balder plus mormorarmene op under graviditeten?

Vil helst ikke tage for meget på under graviditeten da jeg er en lille smule overvægtig og ikke vil ende som en hval ved fødseln. håber du har en masse gode råd få forhånd tak.

Ullas svar

Kære Francis

Tillykke med din graviditet!

Som udgangspunkt er der ingen problemer i at træne mens du er gravid. Det er tværtimod super godt for dig, fordi du har brug for at være stærk, når du er gravid, så du har overskud til alle de ændringer, der sker i kroppen.

Faktisk kan du træne lige det du vil, SÅLÆNGE DU HAR DET GODT MENS DU TRÆNER OG EFTER DU HAR TRÆNET. Hvis det er rart både under og efter du hopper og danser, kan du for så vidt det uden problemer. Du kan også sagtens stramme musklerne op, hvis det føles godt i kroppen. MEN det er alfa og omega at du LYTTER TIL KROPPEN OG AT DU GØR HVAD DEN BEDER DIG OM.

At være gravid ændrer ikke kun din vægt. Der er også hormonelle forandringer, konstant dannelse af nye celler (dit barn), øget blodmængde, følelses- og tankemæssige forandringer. Det kræver energi! Vær derfor åben overfor at din krop kommer til at bede om flere pauser, måske har den slet ikke lyst til at træne i en periode, måske ønsker den ikke længere den samme diæt, og en masse andre ting, som du måske ikke er helt enig med den i.

Jeg kan godt forstå dine betænkeligheder omkring at tage for meget på under graviditeten, men hør lige mit synspunkt alligevel.

Når det handler om kroppen kan vi ikke lade os styre at fornuftsbaserede beslutninger og overbevisninger om at vi skal være slanke, stramme eller sunde. Kroppen kan ikke overbevises om hvad der er godt eller skidt for den, for den ved det altid bedst selv. Hvis hjernen alligevel insisterer på at føre krig mod kroppen, lider kroppen alvorlige mén, men vil alligevel aldrig give sig.

Med andre ord:

• HVIS du overskrider din krops grænser igen og igen, kommer du til at mærke det. Av.
  • OG en krop, der ikke bliver lyttet til, er truet på sin overlevelse og resultatet er at den vil holde på alt hvad der minder om forråd (dvs. fedt og væske)

Stol på at kroppen vil dig det bedste.

Det var en længere ’opsang’. Jeg håber den gav mening for dig. Nu til det praktiske. Nedenfor vil jeg liste op hvilke former for træning, der støtter dig bedst, når du er gravid.

Træning i vand. Svøm, løb, gå eller lav øvelser med eller uden redskaber. I rigtig mange svømmehaller er der hold med træning for gravide, spørg i din lokale svømmehal om de har det. (Ellers ved jeg at Frederiksberg Svømmehal har noget super god træning for gravide, som bliver varetaget af en Psykomotorisk terapeut og en jordmoder). Træning i vand er den bedste form for motion, når du er gravid, især i slutningen af graviditeten.

Hvorfor:

Du bliver aflastet, fordi du reducerer din vægt betydeligt.

Presset fra vandet afhjælper vand i kroppen.

Du arbejder hele tiden med modstand, og styrker og stabiliserer muskler og led.

Fordi du reducerer din vægt og delvist bliver båret, har du mulighed for at få pulsen godt op uden at overbelaste kroppen.

Stabilitetstræning. Pilates, yoga (i disse to inddrages bækkenbunden i træningen), træning på stor bold, styrketræning, balancetræning, træning i vand. Du har brug for at stabilisere dine led ekstra i graviditeten fordi der udskilles et hormon i kroppen, som blødgører muskler og led (så dit bækken kan give sig under fødslen). Hormonet påvirker alle kroppens led, og det kan du muligvis mærke som klodsethed eller ømhed og træthed i kroppen. Især lænden og leddene i bækkenet kan være udsatte.

Styrketræning. Pilates, maskiner, gulvøvelser med egen vægt som belastning, øvelser med vægte, bodypump, mave-baller-lår, graviditetshold, ryghold, kettlebells. Når du er gravid er det fantastisk at have lidt ekstra overskud omkring de mest udsatte steder, som er: mave, hofte og ryg. Det er her kroppen har brug for mest støtte, så den kan stå imod det pres der kommer indefra. Styrken kommer dig også til gode under fødslen.

Det allernemmeste for dig er nok:

1. Gå i svømmehallen 2-3 gange om ugen.
  2. Køb en stor træningsbold (du bliver så glad for den, bare det at sidde på den er god stabilitetstræning) og lån en bog på biblioteket, f.eks: Politikkens ’Træning med den store bold’. Brug den 10 minutter hver dag.

Så er du i gang!

Nyd din graviditet og er du i tvivl om noget af det jeg har skrevet, skriver du bare igen.

Kærligst Ulla

Ulla tilbyder workshops, mødregruppe-besøg og foredrag i hvordan du vender underskud til overskud, gennem at bruge din krop på en fornuftig måde. De mest populære produkter hedder 'Mere energi i moderskabet', 'Effektiv træning mellem bleskiftene' og 'Barnevogns-pilates'.

Se Ullas hjemmeside: MovinMom.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.