det er et bøvl... vågner om natten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

643 visninger
5 svar
0 synes godt om
26. september 2011

Isabella_mor

Villads er 8½ mdr. og siden han begyndte at få tænder er han begyndt at vågne mellem kl 24 og kl 2.. og igen MEGET tidligt om morgenen.. så han vågner to gange om natten.

vores ritual er at han får en natflaske og så får han børstet tænder, så bliver han lagt i seng efter en masse godnatkys og kram og en lille sang. og så går han for det meste kold efter et par minutter. men nu er han blevet strid. og holder sig oppe i op til en time efter han er blevet puttet.. og så falder han i søvn og sover i 4-6 timer, han bliver puttet kl 19-20 stykker..  og så vågner han igen omkring midnat.. der får han så en lille flaske igen. ca 150 ml, vi har prøvet vand og vi har forsøgt at bare at give ham sutten. og det har ikke virket. jeg tænker selvfølgelig at det er pga tænderne og at det kan være smertefuldt for ham. men hold op hvor er det hårdt at han vågner så meget. selvom det ikke engang er mig der står op og tager mig af ham. der er min kæreste heldigvis en fantastisk far og vågner op og tager sig af ham..

men jeg vil jo ikke have at det bliver til en vane, jeg vil gerne have at han ikke skal vågne så mange gange om natten... han begyndte at sove igennem om natten allerede da han var 2 mdr. og det gjorde han i længe. til han var ca 6 mdr.. og så begyndte det at ske nogle gange. og nu sker det HVER nat.. han har en bamse som han sover med, en nusseklud og sin sut. der er helt mørkt på hans værelse og han har værelse der vender ud mod gården som er et meget stille og roligt rum i lejligheden. og der er kun hans værelse. og der har han sovet inde i et godt stykke tid nu. siden værelset blev færdigt for ca 4 måneder siden ca..  og det har han ikke so far haft noget imod..

men hvad i alverden skal vi gøre. hvordan får vi vendt det om.

om dagen får han et til to lure.. hvis han vågner meget tidligt... kl 6 f.eks. og han ikke falder i søvn igen så falder han først i søvn igen ved 9 tiden. og der sover han i snit 1½ time.. og så sover han igen omkring kl 13-14 stykker og der sover han ca 1-2 timer..  og de lure sover han for det meste i sin seng på værelset da vi ikke har mulighed for at have ham i altanbarnevognen længere.. det tør jeg ikke fordi at han rejser sig op i den. også selvom han har sele på kan han sno sig ud af den. så det er ikke muligt at gøre noget ved det... 

mht mad..

han får to flasker i døgnet og resten består af alm mad. Bla. leverpostejs madder som han selv spiser og elsker at sidde med.. og havregrød til morgenmad og så hvad vi spiser til aften normalt.. 

mht Leg hvor jeg faktisk syntes at vi følger hans udvikling så godt som vi kan. Og han har udviklet sig meget hurtigt og han kan faktisk gå med sin gåvogn eller med hjælp hvis vi holder ham i hænderne, han kravler rundt og undersøger alting, det er rimelig hurtigt at han er fremme, og jeg vil jo ikke holde ham tilbage, men det kan jo være at han pga sin så hurtige udvikling at han enten bliver overstimuleret for hurtigt, eller at vi simpelthen stimulere ham forkert.. vi lader ham jo vise os hvad han kan og så leger vi med ham på den måde..  og jeg syntes også at hans legetøj passer til hans udvikling, men meget af det gider han ikke længere... 

han har sit lille legehjørne inde i stuen og han bruger også hele gulvet på sit værelse til at kravle rundt på og lege med nogle af sine ting.. og han må være i alle rum pånær badeværelset fordi han vil lege med toiletbørsten og det vil jeg ikke have han gør det er sgu for ulækkert . men ellers må han være over alt. og han må stort set pille ved alt.. også playstationen og forstærkeren. det gør os ikke noget for det kan ikke gå i stykker og han kan ikke ødelægge det på nogen måde.. 

jeg syntes bare det er besværligt med hans soverutiner. vi prøver jo at stimulere ham., og han oplever dage hvor vi bare er hjemme og hygger, og så oplever han dage hvor vi skal ud og lave noget andet.. og han plejer at kunne lide at være med men også bare at være hjemme. 

jeg er bare bange for at vi gør noget galt så han ikke bliver træt nok agtigt.. vi har forsøgt bare at holde ham vågen til der hvor han sover sin anden lur så han misser den første lur, men det fungere ikke. det reagere han meget negativt på og falder bare og slår sig hele tiden når han er træt. og han gnider sig i øjnene og bliver en pyller, og det kan mit hjerte sgu ikke ha' og så bliver han jo puttet..  så han har brug for de to lure om dagen selvom der er dage hvor det faktisk er en kamp at få han til at sove fordi han går hen og bliver hurtigt overtræt og så er han besværlig og bliver faktisk vred og vrider sig og skriger... jeg har overvejet at ringe til pladsanvisningen og høre om hvordan han står mht institutionen, for det kunne godt være at han snart syntes at han er træt af at bare være ham. og jeg tror at det at lege med andre børn vil gøre ham noget gavnligt og gøre ham godt træt så hans søvnrytme bliver god igen... så vi får en udhvilet dreng... 

hvad mener i, er jeg bare helt forkert på den eller hvad..!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2011

132319

Ingen gode råd herfra, Kamille på 1 år vågner også stadig 2-3 gange om natten 

Anmeld

26. september 2011

Mette.

Det lyder meget som Emilie, vi havde en periode da hun var samme alder, hvor hun havde brug for to lure, også alligevel ikke. Det endte med at da hun var 9 måneder, stoppede vi den tidligere også blev hun puttet til middag kl. 12, og der gik lidt tid, nogle uger, så havde hun vænnet sig til den nye rytme, hvilket også gjorde hun blev nemmere at putte og natten.

Emilie er jo 17 måneder nu, og hun har først stoppet sin aften og natflasker for 1 lille måned siden, så hun var altså over 16 måneder inden det stoppede. Hun har bare ikke været klar før, nok også fordi hun altid har spist meget lidt. Men altså, hvis den er nødvendig for ham, så lad ham få den, selvom SP tit råder til noget andet. Jeg synes det er jer som forældre der skal mærke efter hvad der er rigtigt for jer og ham. Jeg tror som sådan ellers ikke er der meget at gøre med hans søvn. Det lyder som om i gør alt det rigtige for ham, så jeg tror bare det er en periode. Emilie sover næsten igennem nu, men stadig ikke alle nætter og det er først nu hun er begyndt på det. Det kan jo være mareridt, og bare udviklingen som gør det hele pludselig bliver anderledes for dem.

Har i eventuelt prøvet at tænde et lille lys inde ved ham? Vi har nogen gange sådan en vågelampe tændt på hendes værelse. En overgang spillede vi også helt lavt musik inde ved hende, altså kun sådan noget baby-musik uden sang, det var hun også glad for omkring den alder. Eller har jeg desværre ikke så mange gode råd. Håber jeres lille basse snart sover igennem igen. 

Anmeld

26. september 2011

Isabella_mor

Mette. skriver:

Det lyder meget som Emilie, vi havde en periode da hun var samme alder, hvor hun havde brug for to lure, også alligevel ikke. Det endte med at da hun var 9 måneder, stoppede vi den tidligere også blev hun puttet til middag kl. 12, og der gik lidt tid, nogle uger, så havde hun vænnet sig til den nye rytme, hvilket også gjorde hun blev nemmere at putte og natten.

Emilie er jo 17 måneder nu, og hun har først stoppet sin aften og natflasker for 1 lille måned siden, så hun var altså over 16 måneder inden det stoppede. Hun har bare ikke været klar før, nok også fordi hun altid har spist meget lidt. Men altså, hvis den er nødvendig for ham, så lad ham få den, selvom SP tit råder til noget andet. Jeg synes det er jer som forældre der skal mærke efter hvad der er rigtigt for jer og ham. Jeg tror som sådan ellers ikke er der meget at gøre med hans søvn. Det lyder som om i gør alt det rigtige for ham, så jeg tror bare det er en periode. Emilie sover næsten igennem nu, men stadig ikke alle nætter og det er først nu hun er begyndt på det. Det kan jo være mareridt, og bare udviklingen som gør det hele pludselig bliver anderledes for dem.

Har i eventuelt prøvet at tænde et lille lys inde ved ham? Vi har nogen gange sådan en vågelampe tændt på hendes værelse. En overgang spillede vi også helt lavt musik inde ved hende, altså kun sådan noget baby-musik uden sang, det var hun også glad for omkring den alder. Eller har jeg desværre ikke så mange gode råd. Håber jeres lille basse snart sover igennem igen. 

mht flasken, så er der nogle aftener hvor han faktisk ikke rigtig gider flasken, og han skubber den væk.. så får han halvdelen i putteritualet og så den sidste halvdel når han er blevet puttet... og så falder han i søvn lige efter.  så jeg tror ikke at flasken overlever til efter den alder.. 

men ja måske vi skal forsøge at skære han lur så det kun bliver til en om dagen...

Anmeld

26. september 2011

Mette.

isabellamor skriver:

mht flasken, så er der nogle aftener hvor han faktisk ikke rigtig gider flasken, og han skubber den væk.. så får han halvdelen i putteritualet og så den sidste halvdel når han er blevet puttet... og så falder han i søvn lige efter.  så jeg tror ikke at flasken overlever til efter den alder.. 

men ja måske vi skal forsøge at skære han lur så det kun bliver til en om dagen...

Ja, det tror jeg altså vil hjælpe jer, også rykke den sene lur til omkring kl. 12 i stedet for, så han ikke skal vente så lang tid. Hvis han vågner megte tidligt, kunne det så måske hjælpe en af jer lagde sig ved siden af ham på gulvet ved hans tremmeseng? Det gør jeg nogen gange inde ved Emilie, så hun kan sove lidt længere.
Det vil nok også hjælpe på han bedre han undvære den tidlige lur, men ja, det er svært lige med den her alder, vi var også rigtig meget i tvivl om hvad der var bedst.. 

Anmeld

26. september 2011

Isabella_mor

Mette. skriver:

Ja, det tror jeg altså vil hjælpe jer, også rykke den sene lur til omkring kl. 12 i stedet for, så han ikke skal vente så lang tid. Hvis han vågner megte tidligt, kunne det så måske hjælpe en af jer lagde sig ved siden af ham på gulvet ved hans tremmeseng? Det gør jeg nogen gange inde ved Emilie, så hun kan sove lidt længere.
Det vil nok også hjælpe på han bedre han undvære den tidlige lur, men ja, det er svært lige med den her alder, vi var også rigtig meget i tvivl om hvad der var bedst.. 

er han vågen så er han vågen.. så falder han ikke rigtig i søvn igen. han står jo op i træmmesengen og hopper og han bliver enormt glad når han ser en af os når vi kommer ind, så tror ikke rigtig det hjælper at lægge mig ind på gulvet hos ham.. det vil jo bare gøre at han vil ned til mig... 

men ja jeg orøver det med luren..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.