Kære alle
Jeg har efterhånden fortalt min historie forskellige steder herinde - men jeg har lovet en up-date, så den får I lige alligevel:
I dag "skulle" jeg have været i uge 8+4.
Efter jeg oprettede mit indlæg: "Lægen sendte mig hjem i uvished...", var jeg ugen efter ved lægen igen (denne gang en mere erfaren læge). Jeg blev nemlig ved at bløde (det blev mere og mere kraftigt - men blev også samtidig ved at teste positiv, så hun henviste mig straks til hospitalet, min læge mente, at der var tale om en MA. Jeg selv frygtede GUL.
På hospitalet blev jeg samme dag scannet og fik taget en hcg-test (blodprøve). På scanningen var der intet at se i livmoderen og heller ikke på æggeledererne, ligesom min livmoderslimhinde var for tynd til en "regulær" graviditet. De sagde, at det nok var SA - men at de liiige ville følge op mit hcg-niveau i et par dage - da mangel på fald kunne indikere GUL også fordi livmoderen var tom. Men hcg faldt ikke - det stagnerede snarer.
Jeg har siden været til hcg-test på hospitalet 5 gange på 9 dage og yderligere 2 scanninger. Hcg har svinget mellem 350 og 500 - der er stadig intet at se på scanningerne og jeg har blødt i lidt over 3 uger nu. Og har haft lidt smerter - men ikke kraftige. Smerterne har både siddet midtfor og i begge sider.
Efter 4. hcg test-resultat blev det fra hospitalets side overvejet at give mig celle-giften Methotrexat, men de var ikke enige om det. Efter endnu en scanning var hospitalets bud, så sent som i går, at jeg skulle blive ved at se tiden an og kontinuerligt gå til hcg-tjek en uge mere, da det kunne være SA med forsinket hormonfald. Men efterfølgende blev jeg ringet op fra hospitalet:
Svaret på hcg-testen fra i går var, at det var steget en del - det må den ikke. Så nu er jeg i dag blevet medicineret med celle-giften Methotrexat. Lægen, som gav mig den, kaldte min abort/graviditet "non-located pregnancy". Det er altså ikke muligt at afgøre om graviditeten sidder i eller udenfor livmoderen. Hvilket jo er skummelt, når jeg kan gå igang med PB igen - for er risikoen for GUL så forøget?!
Hensigten med giften er, at den skal stoppe hvad end det nu er, der producerer hcg i min krop - så det ikke fucker min krop endnu mere up.
Medicinereingen foregik på den måde, at jeg fik taget blodprøver for levertal, blodtype m.m - prøver, der skulle afsløre om min krop ville kunne tåle celle-giften. Derpå blev jeg vejet for at bestemme dosis - endelig fik jeg en indsprøjtning med en gullig væske i låret.
Hcg skal tjekkes et par gange i løbet af næste uge - og så får jeg i næste uge igen svar på. om jeg skal have mere celle-gift eller om jeg er afsluttet.
Jeg har ikke haft ubehag endnu da - men bivirkninger kan være: Kvalme, mave-smerter, opkast og underlivssmerter. Desuden må jeg ikke drikke alkohol (leveren er på overarbejde), jeg må ikke have samleje eller få gyn. undersøgelser (der er øget risiko for infektion) før hcg er i 0 og vigitgst: Jeg må ikke prøve at opnå en ny graviditet før om tre måneder - da giften kan give fosterskader.
Så det har været en sej omgang, med en masse tudeture
, uvished og venten - men jeg er glad for, at jeg fik opsøgt lægen igen - så der er blevet taget hånd om situationen.
Og jeg er glad for at kunne skrive herinde for at finde ligesindede, vidende og gavmilde kvindfolk
- samt at kunne give og modtage trøst og opbakning.
Knus til jer derude