Retten til barselsdagpenge
For at få barselsdagpenge skal du opfylde en af følgende betingelser:
- have været tilknyttet arbejdsmarkedet de sidste 13 uger og i denne periode have arbejdet mindst 120 timer
- være berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor
- inden for den seneste måned have afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse på mindst 18 måneder
- føder eller adopterer kort før afslutningen af en uddannelse (hør nærmere i kommunen om, hvorvidt du er berettiget)
- være elev i lønnet praktik
- have været beskæftiget med selvstændigt erhverv i mindst 6 af de seneste 12 måneder, heraf den seneste måned før dit fravær
Som elev eller lærling kan du få barseldagpenge, hvis du er i lønnet praktik i en lovreguleret uddannelse. Eller opfylder en af ovenstående punkter.
Hvornår skal min arbejdsgiver have besked om orlov før og efter fødslen?
Senet tre måneder før forventet fødselstidspunkt skal du som mor informere din arbejdsgiver om det forventede fødselstidspunkt. Senest fire uger før afholdelse af fædreorlov skal du som far informere din arbejdsgiver.
Senest 8 uger efter fødslen skal du give din arbejdsgiver besked om, hvornår arbejdet forventes genoptaget, - hvis ikke du har aftalt en anden frist.
Hvis du vælger at udskyde eller forlænge orloven, skal du give kommunen besked. Hvis du har indgået en aftalebaseret udskydelse eller forlængelse med arbejdsgiveren, skal du samtidig indsende kopi af denne til din kommune.
Du skal også give kommunen besked, hvis du genoptager arbejdet helt eller delvist, eller hvis barnets far også holder orlov. Dette gælder ikke mindst i de tilfælde, hvor arbejdsgiveren udbetaler løn under barsel.
Hvad sker der, hvis min terminsdato ændres?
Det forventede fødselstidspunkt (terminsdatoen) står i din vandrejournal. Hvis det forventede fødselstidspunkt ændres i løbet af graviditeten fx på baggrund af en ultralydsskanning, er det den nye dato, som gælder. Hvis fødslen skal ske ved kejsersnit på en fastsat dato, bestemmer datoen for kejsersnittet, hvornår du kan gå fra.
Husk! At tælle datoen for forventet fødsel med i de fire ugers barsel før fødslen.
Ændres min barselsorlov hvis jeg føder før tid eller går over terminen?
Den fastsatte termin har kun betydning for, hvornår du kan gå fra inden fødslen (graviditetsorlov). Selve barselsorloven starter altid på førstedagen efter fødslen.
Har jeg som far ret til at holde fri ved fødslen?
Din arbejdsgiver kan give dig fri, eller du kan selv tage en fridag. Fædreorloven, som du har ret til, kan også starte fra og med den dag, hvor dit barn bliver født.
Fædreorlov
Far har ret til at holde to ugers fædreorlov, som skal holdes
sammenhængende indenfor de første 14 uger efter at barnet er født. Tidspunktet for fædreorloven skal dog aftales med arbejdsgiveren. Far kan ønske at holde mere end to uger indenfor de første 14 uger. Denne tid fratrækkes de 32 fælles uger.
Forældreorlov
Som udgangspunkt har i som forældre ret til 32 ugers forældreorlov hver, men I har kun ret til 32 ugers barselsdagpenge tilsammen. Det vil sige i de resterende 32 uger kan man ikke modtage barseldagpenge.
De 32 uger med barselsdagpenge kan mor og far frit dele mellem sig. Forældrene kan således vælge at holde ugerne sammen, på skift eller i forlængelse af hinanden.
Forlænger helligdage min barsel?
Nej, en uge er en uge, uanset hvor mange fridage, der måtte være.
Optjener jeg feriepenge under min barselsorlov?
I den periode, hvor du får fuld løn fra din arbejdsgiver, optjener du feriepenge fra din arbejdsgiver. I den periode, hvor du alene får barselsdagpenge, optjener du ikke som udgangspunkt feriepenge. Hvis du er medlem af en a-kasse, vil du som regel være berettiget til feriepenge fra din a-kasse. Kontakt din a-kasse for at få nærmere information herom.
Kan jeg få dagpenge, før jeg modtager det barn, som jeg har adopteret?
Kommende adoptanter, der opholder sig i udlandet for at modtage et barn, har hver ret til fravær fra arbejdet i op til 4 uger før modtagelse af barnet.
Retten til fravær forlænges i op til 4 uger, hvis opholdet i udlandet før modtagelsen af barnet bliver længere end 4 uger af årsager, som ikke kan tilregnes de kommende adoptanter. Barnet anses for modtaget, når de formelle betingelser for at rejse hjem med barnet er opfyldt.
Det er en betingelse for ret til fravær fra arbejdet før modtagelsen af barnet, at der er tale om en adoption, der er formidlet af en organisation, der er godkendt efter adoptionsloven, eller en privat fremmedadoption gennemført efter tilladelse fra Familiestyrelsen.
Kommende adoptanter, der skal modtage et adoptivbarn i Danmark, har ret til fravær i op til 1 uge før modtagelse af barnet, hvis barnet ikke allerede har ophold i adoptanternes hjem. Det er en forudsætning, at adoptanterne af hensyn til barnet opholder sig på det sted, hvor barnet befinder sig, inden modtagelsen.
Retten til fravær forlænges i op til 1 uge, hvis opholdet bliver længere end 1 uge af årsager, som ikke kan tilregnes de kommende adoptanter.
Fordeling af orlov ved adoption.
Ved adoption har forældrene den samme ret til barselsdagpenge som ved en fødsel. Der kan dog byttes om på rollerne, så moren tager fædreorloven og faren afholder de 14 ugers barsel. Derefter er de 32 ugers forældreorlov til frit fordeling mellem forældrene.
Muligheder for fleksibilitet
Kan jeg både udskyde og forlænge min barsel?
Nej, du kan ikke både udskyde og forlænge din barsel.
Kan jeg forlænge dagpengeperioden uden at genoptage arbejdet?
De 46 ugers barselsdagpenge (14 + 32) kan I vælge at forlænge med 8 eller 14 uger, som I afholder i forlængelse af de 46 uger. Som ledig kan du imidlertid kun forlænge dagpengeperioden med 8 uger. Dvs. at I kan holde i alt 60 uger tilsammen. Hvis I vælger at forlænge barselsorloven kan I vælge at få omberegnet barselsdagpengene. I så fald bliver de ugentlige dagpenge lavere, så det samlede beløb, forældrene modtager, svarer til barselsdagpenge for 46 uger.
De uger, hvor den ene forældre modtager fuld løn kan som regel ikke forlænges med lavere sats.
Kan vi holde forældreorlov samtidig?
De 32 ugers fælles forældreorlov. kan I frit dele mellem jer. I kan for eksempel vælge at holde ugerne sammen (i så fald bruges ugerne dobbelt så hurtigt), på skift eller i forlængelse af hinanden.
Kan jeg genoptage arbejdet delvist?
I har mulighed for at indgå en aftale med arbejdsgiver om at genoptage arbejdet delvist. Dagpengeperioden omregnes hermed til timer (fx 32 uger x 37 timers arbejdsuge = 1184 timer) og kan forlænges med det ugentlige antal timer, som arbejdet genoptages.
Kan jeg anvende udskudt barsel uden at indgå en aftale med min arbejdsgiver?
Mor eller far kan udskyde mellem 8 og 13 ugers barsel til afholdelse på et senere tidspunkt. Du har ret til at afholde den udskudte barsel, når du vil– uden at indgå en aftale med din arbejdsgiver, forudsat at orloven varsles 16 uger før og holdes i en sammenhængende periode, inden dit barn er fyldt 9 år. Hvis du har udskudt mindre end 8 uger eller mere end 13 uger, skal du indgå aftale med din arbejdsgiver om afholdelse af den udskudte barsel.
Kan jeg udskyde mere end 13 ugers barsel?
Som lønmodtager kan du aftale med din arbejdsgiver, at udskyde op til alle 32 ugers forældreorlov til senere afholdelse – dog inden dit barn er fyldt 9 år. Du skal over for kommunen dokumentere aftalen. Tilsvarende regler gælder for adoptanter.
Kan jeg ændre den udskudte orlov?
Den retsbaseret udskydelse kan laves om til en aftalebaseret udskydelse, men ikke omvendt.
Hvad sker der med barselsorloven, hvis jeg bliver syg?
Hovedreglen er, at din barsel fortsætter uændret, selvom du bliver syg.
Hvis mor bliver så alvorligt syg, at hun ikke kan passe barnet eller dør, kan far overtage mors første 14 uger. I så fald vil det også være med fuld løn. Ved længerevarende sygdom, kontakt da Ydelseskontoret for råd og vejledning.
Hvad sker der hvis mit barn bliver sygt under min barselsorlov?
Hvis dit barn bliver indlagt på sygehus inden for de første 46 uger efter fødslen, forlænges den periode, hvor du har ret til barselsdagpenge, med indlæggelsesperioden. Perioden kan dog højst forlænges med 91 dage.
Jeg har udskudt dele af min forældreorlov, som jeg nu vil afholde. Hvordan søger jeg dagpenge?
Når du skal søge om barselsdagpenge ved afholdelse af udskudt forældreorlov, skal du have an dagpengeblanket fra din arbejdsgiver. Hvis du er ledig ved a-kassen kan du ikke afholde udskudt orlov.
Hvordan finder jeg ud af, hvor meget orlov jeg har tilbage?
Du kan selv se, hvor meget forældreorlov du har tilgode, hvis du går ind på nedenstående side og logger dig på med NemID.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg skal flytte kommune?
Hvis du flytter kommune under din orlov skal du give din fraflytterkommune tilsagn om, at de må give sagsakterne videre til din nye kommune.
Skift af arbejdsgiver.
Hvis du skifter arbejde, inden du har afholdt din udskudte orlov, skal du huske at indgå en aftale med din nye arbejdsgiver om, at du kan afholde orloven.
Se eventuelt også under punktet “muligheder for flexibilitet.”
Til og fra udlandet
Kan jeg tage mine barselsdagpenge med til udlandet?
Hvis du som udgangspunkt opfylder kravene for at modtage barselsdagpenge, må du opholde / bosætte dig i udlandet i den periode, hvor du modtager barselsdagpenge?
Jeg er lige kommet hjem fra udlandet og skal på barsel – hvad gør jeg?
Du skal under alle omstændigheder kunne dokumentere, at du opfylder kravene for at modtage barselsdagpenge. De specifikke regler for, om du er berettiget til barselsdagpenge, afhænger af, hvilket land du kommer fra herunder, hvorvidt der er tale om et EØS land. Derfor foreslår vi, at du henvender dig til kommunen for at høre nærmere om reglerne.
Jeg skal have barn og er ikke dansk statsborger – hvad gør jeg?
Hvis du som udenlandsk statsborger, og du er bosat i Danmark eller kommer til landet under din barsel, gælder der særlige regler. Reglerne afhænger bl.a. af, om du kommer fra et EØS land. Som udenlandsk statsborger foreslår vi, at du henvender dig til kommunen for at høre nærmere om reglerne.
Klagemuligheder
Hvor hurtigt skal jeg klage, hvis jeg er utilfreds med kommunens afgørelse om barsel?
Kommunens afgørelse skal senest klages 4 uger efter, du har modtaget afgørelsen. Klagen sendes til kommunen, som genvurderer afgørelsen.
Fastholdes afgørelsen, sender kommunen klagen videre til Beskæftigelsesankenævnet.
Barselsdagpenge - satser
Satser pr. 3. januar 2011
Hvis du er lønmodtager beregnes barselsdagpenge normalt på grundlag af den timeindtægt, du ville have været berettiget til, hvis du ikke var gået på barsel.
Der kan maksimalt udbetales kr. 103,51 kr. pr. arbejdstime i barselsdagpenge. Det beregnede beløb pr. uge begrænses af et maksimumsbeløb pr. uge på kr. 3.830,00.
Hvis du er ledig og medlemmer af en arbejdsløshedskasse udbetales der barselsdagpenge med samme beløb, som der udbetales i arbejdsløshedsdagpenge.