Hej med dig!
Jeg er 100 % sikker på, at når man er scannet af en fagperson, der har erfaring med det de laver, og har fået at vide der er én, - så er der kun en!
Det der med, at de kan ligge og gemme sig bag hinanden, kan stort set ikke lade sig gøre i dag. - Det er jo ikke kun det visuelle der kan afsløres ved en scanning, - også hjerteslag er en faktor, - samt moderkage/blommesæk, fosterhinde osv. Endvidere er det sådan, at hormonniviauet i blodet er langt højere når man venter tvillinger, - og det ses i blodprøven, man får lavet i forbindelse med nakkefoldscanningen, - og hvis du ventede tvillinger, uden at de tog højde for det, ville det nok have givet dig nogle kunstigt lave tal...
Man kan ikke alene sige noget om, hvor mange der er i maven, ved at se på størrelsen af denne (ihvertfald ikke på nuværende tidspunkt i graviditeten). Mavens størrelse afhænger af flere ting end selve barnets/børnenes størrelse. Mængden af fostervand og pladsen inde i moderens krop, har stor betydning.
Ved min første graviditet, fik jeg de her tvillinge kommentare ustandsligt (og jeg var ved at blive sindsyg af det), - jeg var meget stor og blev det meget hurtigt, - men jeg havde ikke så meget plads inden i og voksede derfor meget udaf... Min søn var ikke stor (3200 g), men jeg havde meget fostervand, - derfor kæmpe mave..
For mig var det en kæmpe provokation, at folk hele tiden skulle kommentere størrelsen på min mave, - jeg ved ikke hvordan du har det med det? - Jeg blev scannet mange gange i løbet af graviditeten, så jeg var sikker på der kun var en, - og det kunne jeg så fortælle, hvilket det var rart for mig. Hvis du er usikker, så bed om en ekstra scanning, - eller bed dem være ekstra grundige ved MD, så du kan være sikker...
Jeg håber jeg kunne hjælpe, også håber jeg, at du venter lige præcis det antal bebser du ønsker!
/K