??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

724 visninger
4 svar
0 synes godt om
8. september 2011

olander87

Der er mange der har spurgt mig om jeg er sikker på at der ikke er 2, men til scanning så vi kun en... Nogle siger at de kan gemme sig bag hinanden, og den ene der har spurgt til det har selv ventet tvillinger og fandt først ud af det da hun var halvejs...

Jeg har læst lidt om det, og mine symptomer lyder som om der godt kunne være 2... (min mave blev hurtig stor og har blødt næsten de første 3 mdr af graviditeten, men det er stoppet, og barnet er sund og rask. -måske livmoderen har vokset hurtigt for at give plads)? men vi har ikke tvillinger i familien... ?

Hvor meget har i taget på?

På mandag er jeg 18 uger, og har pludselig taget 5 kg på, selvom jeg ikke kan spise ret meget, da jeg stadig døjer med kvalme..

Nogle der ved noget om det med at vente tvillinger?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2011

LilleMie

olander87 skriver:

Der er mange der har spurgt mig om jeg er sikker på at der ikke er 2, men til scanning så vi kun en... Nogle siger at de kan gemme sig bag hinanden, og den ene der har spurgt til det har selv ventet tvillinger og fandt først ud af det da hun var halvejs...

Jeg har læst lidt om det, og mine symptomer lyder som om der godt kunne være 2... (min mave blev hurtig stor og har blødt næsten de første 3 mdr af graviditeten, men det er stoppet, og barnet er sund og rask. -måske livmoderen har vokset hurtigt for at give plads)? men vi har ikke tvillinger i familien... ?

Hvor meget har i taget på?

På mandag er jeg 18 uger, og har pludselig taget 5 kg på, selvom jeg ikke kan spise ret meget, da jeg stadig døjer med kvalme..

Nogle der ved noget om det med at vente tvillinger?

Jeg ved desværre ikke noget om tvillinger, men har hørt at der er en chance/risiko for alle kan få det, den er vidst bare større, når der er i familien eller hvis man er over 30.

Jeg har selv taget ca. 700 g på og ikke haft de store gener. Jeg er også scannet til, at der kun er én og det tror jeg på. Min mave er heller ikke vokset så meget endnu.

Jeg tror på ingen måde din øgede vægt er unormal. 2 af mine kollegaer havde taget mellem 5 og 10 kg., da de var halvvejs og de blev faktisk begge to ret store hurtigt tidligt og har begge kun født et barn.

Jeg synes det lyder vildt, hvis de kan undgå at se det til scanningen, for ved mig, scannede hun min mave fra alle sider. Men det kan da sikkert godt lade sig gøre!

Hvordan vil du have det med at få tvillinger? Er det noget du gerne vil eller frygter lidt?

Anmeld

8. september 2011

KittyMaMa

Hej med dig!
Jeg er 100 % sikker på, at når man er scannet af en fagperson, der har erfaring med det de laver, og har fået at vide der er én, - så er der kun en!  Det der med, at de kan ligge og gemme sig bag hinanden, kan stort set ikke lade sig gøre i dag. - Det er jo ikke kun det visuelle der kan afsløres ved en scanning, - også hjerteslag er en faktor, - samt moderkage/blommesæk, fosterhinde osv. Endvidere er det sådan, at hormonniviauet i blodet er langt højere når man venter tvillinger, - og det ses i blodprøven, man får lavet i forbindelse med nakkefoldscanningen, - og hvis du ventede tvillinger, uden at de tog højde for det, ville det nok have givet dig nogle kunstigt lave tal...

Man kan ikke alene sige noget om, hvor mange der er i maven, ved at se på størrelsen af denne (ihvertfald ikke på nuværende tidspunkt i graviditeten). Mavens størrelse afhænger af flere ting end selve barnets/børnenes størrelse. Mængden af fostervand og  pladsen inde i moderens krop, har stor betydning.

Ved min første graviditet, fik jeg de her tvillinge kommentare ustandsligt (og jeg var ved at blive sindsyg af det), - jeg var meget stor og blev det meget hurtigt, - men jeg havde ikke så meget plads inden i og voksede derfor meget udaf... Min søn var ikke stor (3200 g), men jeg havde meget fostervand, - derfor kæmpe mave..

For mig var det en kæmpe provokation, at folk hele tiden skulle kommentere størrelsen på min mave, - jeg ved ikke hvordan du har det med det? - Jeg blev scannet mange gange i løbet af graviditeten, så jeg var sikker på der kun var en, - og det kunne jeg så fortælle, hvilket det var rart for mig. Hvis du er usikker, så bed om en ekstra scanning, - eller bed dem være ekstra grundige ved MD, så du kan være sikker...

Jeg håber jeg kunne hjælpe, også håber jeg, at du venter lige præcis det antal bebser du ønsker!

/K

Anmeld

12. september 2011

olander87

Tak for jeres svar...

Hvis der er 2 er det da helt okay, men så vil jeg jo gerne vide det til næste scanning, tænker jo i forhold til barnevogn, ekstra seng osv...

Men jeg syntes faktisk heller ikke det er rart at der er så mange der komentere at man er blevet hurtig stor osv, for vi har jo kun set en, og regner derfor med at det passer... Og ville da også mene at jordemoderne burde kunne have sagt at der var 2 da jeg hørte hjertelyd... -hvis der er mere end en..

Men tror bare også at når det er den første er det rarest kun at få en, så den kan få ALT kærligheden osv...

Anmeld

12. september 2011

MissTas

Tror ikke i behøver at tvivle på at der er to.. hvis der er set en på scanningen og det er det de har fortalt jer, så er der en .. Jeg har selv meget mave i forhold til at jeg kun er 16+6 og alle kommenterer også at maven er stor i forhold til hvor langt jeg er henne.. Men både min jordemoder og læge siger at det er helt normalt.. det er meget individuelt fra kvinde til kvinde om man vokser meget i starten og står stille til slut eller omvendt..

Jeg har kun en lille normalvægtig pige i maven selvom min mave buler stort og flot :')

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.