vitaminer hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

518 visninger
6 svar
0 synes godt om
2. september 2011

Kruse90

Hej skønne piger
Hvornår skal jeg tage andre vitaminer ud over gravitamin?
Og hvad `for noget skal jeg tage

Kram en nyventede mor
Carina 4+5

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. september 2011

_-Kathrine-_

Jern fra uge 10
Og tillykke med den dejlige nyhed

Anmeld

2. september 2011

CamillaValby

Jeg begyndte faktisk med Jern kort efter jeg opdagede jeg var gravid.

Det er ikke alle der har behov for det (man få rdet tjekket via en blodprøve hos lægen når man kommer der op) Men det kan ikke skade at tage. Jeg havde ikke behov for det men har taget hele vejen igennem

Anmeld

2. september 2011

_-Kathrine-_

Der står også en masse gode ting her om andre tilskud i graviditeten
http://www.multi-tabs.dk/Danish/Gravid/Nybagt-mor. aspx

Anmeld

2. september 2011

Kruse90

tusinde tak piger

Anmeld

2. september 2011

baby012

mht. jern, så er det ikke noget du må få for meget af, så få lige tjekket om du har nok i blodet inden du begynder på det .. 

For meget jern kan være problematisk, idet kroppen ikke kan skille sig af med det. Mange bakterier har brug for jern, og for meget jern i kroppen giver derfor bakterierne bedre betingelser for vækst. Dette anslås af nogle til at være grunden til det relativt lave indhold af jern i alle pattedyrs mælk. Det anbefales altid, at voksne og større børn ikke tager jerntilskud uden forudgående lægekonsultation for at undersøge behovet for supplement.

Hvis baby ikke lider af jernmangel, kan jerntilskud være problematisk, viser en undersøgelse fra Sverige. Jerntilskud kan ifølge undersøgelsen måske give mindre vækst hos børn der i forvejen har et højt indhold af hæmoglobin i blodet. Derudover viste samme undersøgelse en sammenhæng mellem rutinemæssigt administreret tilskud i forbindelse med diarré; hos børn med lavt hæmoglobin gav jern færre tilfælde af diarré, mens det omvendte er tilfældet for børn med højt hæmoglobin. Forskerne konkluderede, at rutinemæssigt administreret jerntilskud derfor kan være skadeligt for børn uden jernmangel. I Sverige anbefaler man ikke jerntilskud til alle børn, som man gør i Danmark, og det gør man heller ikke i USA.

For meget jern via kosten er meget sjælden, medmindre man lider af sygdommen hæmochromatose, hvor man optager for meget jern. Men for meget jern fra tilskud ses oftere og kan lede til oxidativt stress. Her dannes større mængder frie radikaler i cellerne, som kan lede til celleskader. Sygdomme som sukkersyge, Parkinson og Alzheimers sættes i forbindelse med oxidativt stress.

Gravide, som ikke lider af jernmangel og alligevel får jerntilskud, kan risikere at udvikle graviditets-sukkersyge, tyder ny forskning på.

jeg tager, Omega 3, Tranebær-tarbeletter, og gravitamin  

Anmeld

2. september 2011

tweety2060

TILLYKKE SÅ SMILEDE VERDEN TIL JER:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.