Børnepasning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

802 visninger
10 svar
0 synes godt om
26. august 2011

JonTri

Hejsa allesammen...

Min far var hjemme fra udlandet sidste uge. Vi talte om hvad det koster at have børn i pasning og han stillede spørgsmål ved systemet... hans "løsning" eller ide er:

Hvad nu hvis man fjernede ALLE børnepenge, men derimod gjorde pasning (dp/vuggestue, børnehave og SFO) gratis? Dvs at de børn der ik passes (over sfo alderen) ikke modtager buy...

Hvad synes I???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2011

L.J.L

JonTri skriver:

Hejsa allesammen...

Min far var hjemme fra udlandet sidste uge. Vi talte om hvad det koster at have børn i pasning og han stillede spørgsmål ved systemet... hans "løsning" eller ide er:

Hvad nu hvis man fjernede ALLE børnepenge, men derimod gjorde pasning (dp/vuggestue, børnehave og SFO) gratis? Dvs at de børn der ik passes (over sfo alderen) ikke modtager buy...

Hvad synes I???

nej jeg synes hellere man skulle gøre som i UK og tage brugerbetaling for institutionspladserne og dagpleje.

Anmeld

26. august 2011

Roselil

Profilbillede for Roselil

I Norge har de gjordt børnepasningen fri dvs. ingen kommunal pasning og fra den ene dag til den anden forsvandt alle ventelister! I dk skal private institutioner godkendes og konkurrere med de offentlige, men det er på ulige vilkår for ofte bliver de ikke godkendt pga. diverse årsager, mens de offentlige får dispensationer for det samme.

Anmeld

26. august 2011

JonTri

L.J.L skriver:

nej jeg synes hellere man skulle gøre som i UK og tage brugerbetaling for institutionspladserne og dagpleje.

Er det ikke brugerbetalt i dk??? 

Anmeld

26. august 2011

L.J.L

JonTri skriver:

Er det ikke brugerbetalt i dk??? 

Jeg mener at man bør betale for den tid man benytter pasningen.

Anmeld

26. august 2011

JonTri

L.J.L skriver:

Ahh ja det var også en ide... mon ik der er nogle unger, der får mere fri og kortere dage

Anmeld

26. august 2011

raca

L.J.L skriver:

det ville give dårligere pasning i sidste ende.. det er i hverfald det der er sket i de ins de har modul pasning.. da de så kun får tilskud for det antal timer der er børn og ikke hvor mange børn der er..

så mindre tilskud og fære penge..

Anmeld

26. august 2011

L.J.L

JonTri skriver:

Ahh ja det var også en ide... mon ik der er nogle unger, der får mere fri og kortere dage

helt bestemt, jeg synes bare det ville være meget mere logisk hvis det var på den måde. Også mht til ferierne.

Anmeld

26. august 2011

raca

komunen skulle lade pengene følge børne i højre grad end idag.

også køre med samme reglsæt for private og off. ins.. det giver jo ingen mening og give forbud mod at private passer børn under 3 år når de skal være ude af dp som 2.9 mdr for at komme i bh.. som jo så er offenlig..

og dette gælder også hjemmepasning.. så folk ikke er tvungen til og vælge en ins. til børne.. det skulle være lige så RIGTIGT selv at passe børn som at sende dem ud.

lønningerne og arbejdsvilkårne og arbejdsglæden er imo større i en privat ins.

børnepengene kunne de for min skyld helt afskaffe men det for ALLE jeg syntes det er så bund uret færdig at dem med flere børn end 3 og evt dem med høje lønninger skal bøde.. det giver ingen mening at straffe folk der giver børn til samfundet.. for de er jo manglet og tjæner penge..

så afskaf børne pengene helt og lad så de aller aller dårligst stillede søge om dem.

eller lad alle børn få børnepenge-

Anmeld

26. august 2011

henh01

Tja om man skal have frie inst pladser ved jeg ikke, men jeg synes godt nok ikke det er billigt. tror desværre bare at kvaliteten af pasningen ville være ringere og normeringen mindre.

I stedet ser jeg en mulighed i at skære madordningen væk i de kommuner denne er vedtaget (min eksempelvis ) Tja, ved sgu ikke hvad man kan gøre, men jeg synes ikke det er fair at smide 3318 kr for en VS plads med madordning for at få et barn på en stue med 11 andre børn hvortil der er 3 pæd i middagsstunden og derefter blot 2 pæd til alle børnene, konflikterne og alle de praktiske opgaver. Min erfaring fortæller mig at man som pæd i en vuggestue ofte føler sig utilstrækkelig, da der ofte er 1 af de op til 3 pæd der er ude at putte, f.eks., en der ordner og gør klar til aktivitet eller mad og derfor hænder det at man sidder ene mand på stuen. I den vuggestue jeg arbejdede i havde vi et tvillingepar på 6 mdr der ikke kunne sidde eller kravle og de krævede derfor en arm hver. Samtidig havde vi en anden der var meget utryg ved hele situationen og som kun kunne sidde og derfor også tog en arm. Disse tre børn skulle 1 pæd klare alene om eftermiddagen hvis resten af stuen var på tur eller på legepladsen, derudover kom der hurtigt en lorteble ind fra legepladsen som også skulle tages og da der skal være min. 1 pæd på legepladsen, jamen så var det også inde pædagogen der klarede det. Ikke særligt rart, hverken for børn eller forældre og jeg mener ikke det er 3318 kr værd.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.