Grønne tomater...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.096 visninger
2 svar
0 synes godt om
24. august 2011

KarinOM

Hey

Er helt ny herinde, så aner ikke om det her er det rigtige sted at spørge...men nu prøver jeg :-)

Sagen er den at jeg er helt vild med marmelade lavet af grønne tomater...og har spist en masse af det på det sidste...ummmm!

Nu har jeg så lige fået at vide at grønne tomater indeholder solanin (det giftstof der er i grønne kartofler), men har ikke kunnet finde noget om det...så tænkte om der muligvis sad en klog person herinde med noget viden om den sag?

Håber da virkelig ikke jeg har forgiftet min ufødte baby med min nye trang til grøn-tomat-marmelade  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2011

Michael healer

KarinOM skriver:

Hey

Er helt ny herinde, så aner ikke om det her er det rigtige sted at spørge...men nu prøver jeg :-)

Sagen er den at jeg er helt vild med marmelade lavet af grønne tomater...og har spist en masse af det på det sidste...ummmm!

Nu har jeg så lige fået at vide at grønne tomater indeholder solanin (det giftstof der er i grønne kartofler), men har ikke kunnet finde noget om det...så tænkte om der muligvis sad en klog person herinde med noget viden om den sag?

Håber da virkelig ikke jeg har forgiftet min ufødte baby med min nye trang til grøn-tomat-marmelade  

Hej

Nu vidste jeg intet om emnet i forvejen, men undersøgte lidt på nette og her fandt jeg disse ting.

"Grønne tomater
Stegte grønne tomater, syltede grønne tomater og kandiserede grønne
tomater er lækre delikatesse for mange mennesker. Men grønne tomater
indeholder også nervegiften, tomatin. Tomatin er beslægtet med
solanin, som findes i store koncentrationer i grønne kartofler.
Solanin kan give hovedpine, kvalme, krassen i halsen, opkast, diaré og
svimmelhed. Får man meget store doser, kan man dø af det. Derfor må
man ikke spise grønne kartofler.

Grønne tomater indeholder mellem 50 og 300 mg tomatin pr. kg, og det
er nok til, at de tyske sundhedsmyndigheder advarer folk imod at spise
grønne tomater. Ifølge dem er 25 mg nok til at give en forgiftning og
400 mg er en dødelig dosis. I Danmark advarer vi ikke imod at spise
grønne tomater."

Men fødevarestyrelsen i Danmark er ikke enig med Tyskland se selv her.

" Er grønne tomater giftige?

Et stadigt tilbagevendende spørgsmål er, om det er forsvarligt at spise grønne tomater. De ligner kartoffelplantens og sort natskygges frugter og er i samme familie, så tanken er nærliggende, da ingen af disse frugter bør nydes. På mange hjemmesider kan man læse der, at grønne tomater ikke bør spises, da de ligesom stængel og blade har et højt indhold af alfa-tomatin, som er giftigt.

En forespørgsel i Fødevaredirektoratet i 2004 gav dette svar fra Ulla Bertelsen, Akademisk medarbejder i Kontor for Fødevaresikkerhed, FAZ:

»Fødevaredirektoratet vurderer ikke at indtag af alfa-tomatin via grønne tomater er et sundhedsmæssigt problem. Begrundelsen er, at toksicitetsundersøgelser ikke tyder på, at alfa-tomatin er mere toksisk end glycoalkaloider i kartofler (hverken de gastro-intestinale eller de neurotoksiske effekter). Indholdet af alfa-tomatin (20–200 mg/kg) i grønne tomater er omtrent som glycoalkaloider i kartofler (20–150 mg/kg) og konsumeringen af grønne tomater skønnes at være langt lavere end af kartofler i Danmark. De toksikologiske undersøgelser af dette område er dog sparsomme og utilstrækkelige, men ud fra den viden, vi har i dag, anses indtag af grønne tomater ikke for at være et sundhedsmæssigt problem.«

Hvis man vil bruge de grønne tomater til at sylte, bør man ud fra et forsigtighedsprincip kun spise dem i meget begrænsede mængder. Men måske er det bedre at komme dem på kompostbunken og i stedet for spise syltede agurker eller græskar.

Anmeld

25. august 2011

KarinOM

Tak for det :-)

Hmm...tror godt nok lige jeg holder mig fra grønne tomater fra nu af!

Bare der ikke er sket noget med min baby!!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.