FrøkenGlad skriver:
Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte, så jeg håber ikke det kommer til at virke alt for forvirrende 
Jeg tog både i torsdags og i fredags en test og begge var positive og derefter har jeg, og er jeg, alle følelser igennem! Når jeg indtaster min førstedag for sidste mens bliver der udregnet noget der hedder 5+0...
Jeg skal til sygeplejersken hos min læge i morgen og er så nervøs - Mon også den er positiv hos hende?
De næste mange spørgsmål min krøllede lille hjerne nu er fyldt med er:
- Hvor tidligt kan man se om barnet bliver sundt og rask?
- Kan man finde en udspicificeret liste over fødevarer man ikke må spise?
- Man man spise stærkt og krydret mad?
- Er der nogle ting man skal holde sig fra at gøre?
Jeg er så nervøs for at jeg bliver én af dem blandt de 20% som abortere (7-9-13 og et kæmpe bank under bordet) - Jeg har så svært ved at tro, at jeg skulle ende med at være en af de heldige der får lov at gennemgå en fuld graviditet og får et sundt og rask barn!
PS. Kan jo ikke snakke med nogen om det, da kun min kæreste og min aller nærmeste veninde ved til det - Jeg tør ikke fortælle andre om det endnu...
Tillykke med graviditeten
Jeg er sikker på det nok skal gå fint hos lægen. Min læge ville ikke engang lave en test, når jeg selv havde testet positivt.
Det er de samme typer tests de bruger.
Sundhedsstyrelsen har en hel side kun for gravide, hvor du kan læse om kost, kemi osv. Jeg vi råde dig til at følge deres anbefalinger, da der er mange ammestue historier om, hvad man må og ikke må.
Man kan ved Nakkefoldscanning sige med ret stor sikkerhed om barnet har Downs syndrom, og til Misdannelsesscanningen bliver barnet tjekket fuldstædig igennem for at se, om der skulle være ting man ikke har opdaget ved Nakkefoldsscanningen. Det er nu sjældent tilfældet.
Nakkefoldsscanning er fra uge 11+ til ca 13+6 mener jeg. Og Misdannelsesscanning fra 19+0 til 21+6 mener jeg.
Du får nok en masse papirer fra lægen, og du kan også bede om Libero hæftet, hvis du ikke får den automatisk. Det ligner en lille firkantet bog, og hedder: Graviditet, fødsel og den nye familie.
Får du den ikke der, vil du nok få den hos din jordemoder ved første besøg.