"Skæv fodstilling og ikke rank nok i ryggen?"
Hej Kari,
Min datter på 2 år og 9 mdr har en skæv fodstilling. Altså hendes fødder - specielt den ene fod peger ind af. Motorisk har hun ingen problemer overhovedet og er faktisk forud. Det giver hende faktisk ingen problemer overhovedet, men jeg tænker om det kan være benet der er "hæftet" forkert på? Har det nogen betydning eller skal jeg få kigget på det?
En anden ting er at hendes far hr scheuermann i lænden og jeg er hypermobil - specielt i ryggen. Jeg synes at Isabella's ryg ser lidt mærkelig ud - når hun sidder, sidder hun ikke helt rank i ryggen, men hun krummer lidt i den nederste del af ryggen. Lægen siger vi ikke vil kunne se noget på hende nu overhovedet og han vil ikke se på det overhovedet. Skal jeg bare lade det ligge?
På forhånd tak.
Mai
Karis svar
Hej Mai
Tak for dit spørgsmål, det er interessant, og et godt eksempel på hvor svært det kan være at finde ud af, hvornår man skal tage bekymre sig eller ej.
Hvis du er hypermobil er der en stor sandsynlighed for, at din datter også er det. En del pigebørn er hypermobile, men heldigvis bliver det bedre med alderen. Dog er det en god idé at være lidt ekstra opmærksom på de hypermobile, da de netop kan kompensere for mange små problemer qua deres øgede mobilitet. Og netop derfor kan hun godt have et problem, uden det påvirker hendes udvikling, bevægelse eller humør, som du skriver. Som kiropraktor er jeg særligt opmærksom, når der er asymmetrier, dvs. at Isabella har en mere skæv fodstilling på den ene side frem for den anden.
At far har en Scheuermann skal I ikke bekymre jer ret meget om, det forekommer hyppigst hos teenage drenge. Det betyder selvfølgelig ikke, at hun ikke kan få det, men I minimerer risikoen hvis I blot er opmærksomme på, at hun undgår tunge løft og mange foroverbøjninger i alderen 10-16 år. F.eks. er jobs som avis-/reklame bud og "flaskedreng" ikke at foretrække, men det er jo heller ikke typiske jobs for piger i den alder!
Jeg mener - ligesom jeres læge - heller ikke der er noget forkert i, at Isabellas lænd krummer en smule når hun sidder. Den er sikkert rank - måske endda med et lille lændesvaj - når hun står og går?
Jeg vil anbefale jer at få Isabella vurderet hos en lokal kiropraktor med erfaring i behandling af børn - ikke så meget på grund af ryggen - men på grund af fodstillingen. Det kan være på baggrund af en skævhed, muligvis i hendes bækkenled, men måske længere nede i knæ- eller fodled.
Held og lykke med det!
De bedste hilsner
Kari
Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.
Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk