Jeg er anonym hvis nogen kender mit netværk.
Situationen er at jeg har en meget tæt veninde som snart skal på su sammen med mig (januar). hun bor sammen med sin kæreste og deres lille datter på 1 år. Men når hun skal på su er hende og hendes kæreste nødsaget til at flytte fra hinanden pga de økonokisk ikke kan klare at den ene er på su (de betaler rigtig mange penge af hver måned pga en ulykke der engang skete.). Deres plan er så at hendes kæreste flytter hjem til hans kammerat. Hun vil registrere sig som enlig og derved få hjælp til dagplejens omkostninger.
Hun spurgte mig hvad jeg synes!!! Og jeg ved ik hvad jeg synes. De har vitterligt ikke råd til at hun studerer siger hun. og hun er så ked af hendes jobsituation at hun siger at hun bliver NØD til at uddanne sig til noget hun kan lide at lave.
Hun ville gerne vide om jeg synes at de skulle blive boende sammen fysisk og blot være fraskilte på parpiret? -altså ha registrert kærestens adresse hos vennen uden at han bor der. Eller om de faktisk talt skal flytte fra hinanden selvom de elsker hianden?
(de vil så ringe til kommunen og høre hvor meget "de må ses"?) Men må man gerne stå som enlig men stadig være kæreste med faderen til barnet?
Jeg ved ikke hvad jeg skal råde hende. Hun er en tæt veninde, og hun er ikke typen der normalt "nasser" på samfundet. Og jeg tror også hun er meget skidt over det. Men jeg er bange for at hvis de bliver snuppet at hun så kan komme i fængsel?
Er der andre der har erfaringer? Hvad skal jeg støtte hende i at gøre? jeg ved godt at jeg har indberetnings pligt hvis jeg ser "snyd". Men jeg tror ikke det ender godt hvis hun ikke kommer videre i livet med uddannelse, og jeg ku aldrig drømme om at melde dem pga deres datter og deres i forvejen uheldige økonomiske situation. Så jeg behøver ingen moral prædikner. I allready know (jeg plejer selv at moral prædike). Men jeg vil bare gerne hjælpe dem med at finde den bedste løsning. De skal nemlig betale for fuld pasning pga faderens job. --men i denne situation betyder det jo ikke at de har nok penge og bare kan priotere dem anderlede og bedre. Jeg ved ik om det står så skidt til som hun siger... mem hvis jeg skal ta hendes ord for gode vare så er det altså umligt, og kan kun lige køre rundt hvis de registerer hende som enlig. Men det er jo heller ik godt for deres datter at familien splitter?
Kan i hjælpe mig med at hjælpe hende? skal nødig være hende som kommer med et råd der ender med at ruinere dem!
Anmeld