Et halvt år til Idas første fødselsdag!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.000 visninger
11 svar
0 synes godt om
14. august 2011

piadas

Nå, så må jeg jo også hellere opdatere, nu når I andre er så flittige til det!

Ida er 6 mdr. i morgen! Det kan jeg slet ikke forholde mig til. Når vi alle gang på gang skriver om hvor vores små babyer er blevet af, så mener jeg det sgu!

Alligevel kan jeg slet ikke huske, hvordan tiden var, inden vi fik hende og kun havde to børn... 

Hvad hun vejer og måler ved jeg faktisk ikke. Vi er ret sikre på, at hun har rundet de 9 kg. så det der med, at de skal have fordoblet fødselsvægten, når de er et halvt år, er way gone. Hun var 3670 g ved fødslen til de som ikke liiiige kan huske det!

Hun sidder selv nu ret stabilt. Jeg satte hende bare for sjov for et par dage siden, og så blev hun siddende. Vi har ikke engang øvet det, og de gange jeg har stablet hende op med puder omkring sig kan tælles på én hånd, for det må man jo ikke, siger de kloge!!! Men nu kan hun altså, og hun brokker sig faktisk ind imellem, hvis vi lægger hende på gulvet, fordi hun hellere vil sidde og lege.

Hun møffer også noget omkring nu. Hun har jo kunnet vende sig fra ryg til mave i et stykke tid og havde egentligt også fundet ud af det den modsatte vej, men det er som om hun har glemt det igen! Men mon ikke hun kommer i tanke om det igen inden længe!

Vi er oppe på tre måltider om dagen nu, men det er godt nok med hiv og sving ind imellem. Jeg er gået lidt kold i morgenmaden, for hun gider hverken øllebrød, havregrød (med og uden frugtmos) eller købe-havregrød tilsat frugt. Idag gav jeg op - i stedet fik hun nogle små stykker af den bolle, jeg selv fik til morgenmad, og det spiste hun med velbehag  - måske skal jeg bare droppe grøden og give hende brød i stedet? Men jeg synes jo hun skal lære at spise det, så jeg har ikke opgivet endnu.

Samme problem opstår igen når vi når til aftensmaden. Kartofler siger hende intet. Vi havde ellers lige en enkelt succesoplevelse, hvor hun spiste det, men det har hun vist glemt igen. Jeg har forsøgt med lidt af hvert, men hun kniber bare munden sammen, så det næsten er umuligt at få noget derind! Det bliver højst til et par teskefulde. Når vi så giver op og giver hende færdiglavet risgrød med grøntsagsblanding, fordi hun jo SKAL have noget at spise, jamen så spiser damen med velbehag og åbner pænt munden! Møgunge!!

Vi fortsætter med at kæmpe, for hun skal jo lære det, så vi må jo bare i gang med at eksperimentere!

I løbet af den sidste måneds tid er hun blevet meget bevidst omkring fremmede mennesker og ligegyldigt hvem, der holder hende, bortset fra os 4 herhjemme, stikker hun i et vræl, når det lige går op for hende, at hun ikke er i tryg favn længere. Jeg håber virkelig, det går over igen, for ellers bliver det da slet ikke sjovt, når hun skal begynde i dagpleje.

På tirsdag begynder vi til noget babysalmesang, der er i forbindelse med legestuen i Farsø.  Det glæder jeg mig til, for så kan Ida også komme ud og opleve andre babyer, så må vi se, om det kan hjælpe på skrækken for fremmede mennesker. Jeg har i hvert fald behov for at komme ud blandt ligesindede, for som jeg før har nævnt, var jeg rigtig glad for diverse legestuer med de to store.

Ellers frygter jeg lidt at hverdagen rykker tættere og tættere på. Om to måneder begynder Ida i dagpleje.  Det er jeg bare slet ikke klar til. Jeg gruer virkelig for det, og forsøger ikke at tænke alt for meget på det, for jeg ved jo, at det nok skal gå, men jeg nyder virkelig at gå hjemme med hende.

Samtidig er jeg også spændt på, hvordan vi lige får en hverdag til at hænge sammen med tre børn med forskellige behov og en farmand, der ikke er så meget hjemme.

Nå, nok om tiden efter barsel - det har jeg jo lige skrevet, jeg ikke gider tænke på!

Sommeren er gået med lidt af hvert. Vi har ikke været på ferie, fordi vi jo var i Disneyland i maj, men vi har da haft et par overnatninger i Danland ved Aabenraa og været en tur til Blokhus.

I sidste uge var vi til Vildbjerg Cup, og det gik rigtig godt, da Oliver og hans kammerater vandt deres række.Så det var bare en supergod oplevelse for os alle men samtidig nervepirrende at være tilskuer til!

I kan læse artiklen, jeg skrev til den lokale avis her (uge 32 - s. 25)

http://e-pages.dk/farsoavis/142/ 

Derudover er sommeren gået med at få malet taget på huset, malet træværk osv. så vi forhåbentligt snart kan få det solgt. Det begynder altså snart at knibe med pladsen!

Det var vist det fra os i denne omgang!

Her er lidt af de nyeste billeder/p>

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2011

piadas

Nu fik vi lige målt og vejet hende. 9 kg. og 70 cm.

Anmeld

15. august 2011

Kit

Sikke en dejlig update Pia - og skønne billeder af alle dine unger. 

Kan så meget følge dig i det med hverdag efter barsel - det stikker sgu' lidt i hjertet, at de små skal passes af andre. 

Når I prøver kartoffelmod - er det så kun kartoffel? Jeg tilsætter nemlig diverse grøntsager, så det får lidt smag. Håber da snart hun vil åbne munden og smage den fantastiske aftensmad.

Kit

Anmeld

15. august 2011

piadas

Kit skriver:

Sikke en dejlig update Pia - og skønne billeder af alle dine unger. 

Kan så meget følge dig i det med hverdag efter barsel - det stikker sgu' lidt i hjertet, at de små skal passes af andre. 

Når I prøver kartoffelmod - er det så kun kartoffel? Jeg tilsætter nemlig diverse grøntsager, så det får lidt smag. Håber da snart hun vil åbne munden og smage den fantastiske aftensmad.

Kit

Jeg har prøvet med ærter, gulerødder, blomkål og broccolli. Derudover har jeg prøvet med både smør og rapsolie. Med og uden MME blandet i. Med og uden sovs. Som helt pureret mos, grovere mos og hele stykker (altså meget små).

Det er godt nok med meget lidt succes, men jeg synes snart, jeg har prøvet på alle mulige måder!

Anmeld

15. august 2011

AnneBJ

Har du prøvet at putte frugtmos på kartoffelmosen Min lillebror fik æblemos på ALT indtil han spiste almindelig kost.. Han havde så også maveproblemer, så alle tricks gjaldt.... 

Dejligt upddate - og nu er der så under et halvt år, til Ida bliver et år.. Det kan jeg kun se morskab i, fordi mit barn er det suverænt yngste i gruppen!:.. Jeg forventer I andre samler mig op mentalt, når virkeligheden også rammer mig.... 

Hvor var knægtene da seje, i Vildbjerg! Sådan mand!

Skønne billeder - jeg VED godt jeg gentager mig selv, men hun er simpelthen for lækre, den lille tykke Ida, med de flotte mørke øjne!!

Anmeld

15. august 2011

Mettemus

Ihh Pia, for en dejlig update! Jeg elsker når den slags smitter. Måske jeg også skulle lave en lidt mere positiv en af slagsen på et tidspunkt?

Men skøn ser hun ud, Ida. Hvor er hun dygtig til at sidde! Så blir verden bare så meget større og de kan bedre underholde sig selv.

Virkeligheden/post barsel gider vi ikke snakke om ....

Mht. maden - har i prøvet pulverkartoffelmos? Det var der en anden mor herinde der skrev på et tidspunkt (Line måske?) var det eneste hendes barn ville spise. Det er da også rimelig nemt!
Her hjemme er det største hit til dato kylling m. couscous, æble og timian kogt i æblejuice. Han ÆDER det! Selv i de her dage hvor han ellers er småsyg og ikke rigtig vil spise noget, glider det ned... I kan jo evt. holde en lille pause fra kartoffelmosen og så vende tilbage om nogle uger?

Og heeey hvor sejt med Oliver! Han ser dælme også stolt ud!

Knus til jer

Anmeld

15. august 2011

Lilje82

Dejlig med en update - Bortset fra kampen med maden... Lyder som I har haft en dejlig sommer og sikke da et par seje knægte.

Måske hun er typen der hellere vil spise, hvis hu selv kan sidde med det, så brød er måske en mulighed og så prøve med grød en engang mellem også.

Anmeld

15. august 2011

piadas

Har du prøvet at putte frugtmos på kartoffelmosen Min lillebror fik æblemos på ALT indtil han spiste almindelig kost.. Han havde så også maveproblemer, så alle tricks gjaldt.... 

Dejligt upddate - og nu er der så under et halvt år, til Ida bliver et år.. Det kan jeg kun se morskab i, fordi mit barn er det suverænt yngste i gruppen!:.. Jeg forventer I andre samler mig op mentalt, når virkeligheden også rammer mig.... 

Hvor var knægtene da seje, i Vildbjerg! Sådan mand!

Skønne billeder - jeg VED godt jeg gentager mig selv, men hun er simpelthen for lækre, den lille tykke Ida, med de flotte mørke øjne!!

Nej, jeg har ikke prøvet det, men har stærkt overvejet det, selvom jeg er lidt imod det. Min mor sagde også, at vi fik syltetøj ovenpå indtil vi kunne lide det, så måske jeg skal prøve det, og så gradvist komme mindre og mindre i. Det er i hvert fald træls at kæmpe tre kvarter hver aften, og så ender det med, at hun kun har spist 2 teskefulde, fordi hun spytter halvdelen af det, jeg kan få klemt ind mellem hendes læber ud igen.

Det er jo heller ikke fordi hun ikke er sulten, for jeg synes, det er synd, hun ikke kan lide det, så når jeg har forsøgt i laaang tid med kartoffelmosen, og jeg så giver hende pulver-risgrød i stedet, spiser hun med velbehag!

Jeg må nok overgive mig og prøve med frugtmos imorgen!

Jaaaa, det var megafedt, da de vandt!Vi hujede, som var vi til landskamp , og drengene smed bluserne i bare iver...hmmm, mon de ser for meget tv og ser hvordan deres idoler gør, når de har vundet?!

Tak for rosen - den kan man aldrig få nok af!

Anmeld

15. august 2011

piadas

Mettemus skriver:

Ihh Pia, for en dejlig update! Jeg elsker når den slags smitter. Måske jeg også skulle lave en lidt mere positiv en af slagsen på et tidspunkt?

Men skøn ser hun ud, Ida. Hvor er hun dygtig til at sidde! Så blir verden bare så meget større og de kan bedre underholde sig selv.

Virkeligheden/post barsel gider vi ikke snakke om ....

Mht. maden - har i prøvet pulverkartoffelmos? Det var der en anden mor herinde der skrev på et tidspunkt (Line måske?) var det eneste hendes barn ville spise. Det er da også rimelig nemt!
Her hjemme er det største hit til dato kylling m. couscous, æble og timian kogt i æblejuice. Han ÆDER det! Selv i de her dage hvor han ellers er småsyg og ikke rigtig vil spise noget, glider det ned... I kan jo evt. holde en lille pause fra kartoffelmosen og så vende tilbage om nogle uger?

Og heeey hvor sejt med Oliver! Han ser dælme også stolt ud!

Knus til jer

Ja, det går bedre med underholdningen, når man kan sidde! Eller før vidste hun jo ikke at hun kunne sidde, så der var hun tilfreds med at rode rundt på maven, men nu er det altså sjovere at sidde, så hun gider ikke ligge ret lang tid, før hun bliver utilfreds! Og hun tilter jo ind i mellem, så på den måde er det egentligt ikke nemmere, for så skal hun jo rejses igen, men når hun så sidder, er det rigtigt - så er verden bare meget større.

Jeg kan faktisk godt huske det med pulverkartoffelmosen - måske skal jeg prøve det!

Det var da noget mærkeligt noget, han er blevet vild med, men hvis knægten spiser det, så lad ham!

Vi fik boller i karry til aften og jeg forsøgte med lidt, men jeg tror sovsen var blevet rigeligt stærk til at jeg turden forsøge mig med mere end en skefuld.

Men altså jeg har vist været heldig på de fleste punkter indtil videre, så det skulle da være mærkeligt, at der ikke var et eller andet, jeg skulle kæmpe med hende om!

Jeps, han var megastolt!

Anmeld

15. august 2011

piadas

Lilje82 skriver:

Dejlig med en update - Bortset fra kampen med maden... Lyder som I har haft en dejlig sommer og sikke da et par seje knægte.

Måske hun er typen der hellere vil spise, hvis hu selv kan sidde med det, så brød er måske en mulighed og så prøve med grød en engang mellem også.

Det med at springe grøden over har jeg også overvejet. Hun vil gerne have hirsegrød, risgrød og fuldkornsgrød - altså de der færdigpakker, men det kan hun jo ikke leve af for evigt!

Jeg har overvejet, om jeg skal prøve med noget bondebrød i stedet for at kæmpe så meget med de ting, hun ikke kan lide.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.