Hej hej,
Jeg har brug for jeres råd og erfaringer vedr. putteritualer.
Laurits (7 mdr) har egentlig altid været nem at putte om aftenen, men efter 3-4 uger med sygdom, ferie, masser af besøg hos familie og meget lidt soven i egen seng har han, forståeligt nok, glemt alle sine gamle vaner. Jeg er sprunge over hvor gærdet er aller, aller lavest og har ammet ham i søvn for simpelthen at få fred. Men det holder jo ikke i længden. Jeg vil derfor gerne indføre et godt putteritual og lære ham at falde i søvn selv igen. Jeg er klar over at det bliver noget af en kamp, og jeg vil derfor være godt forberedt, så det ikke bliver synd for ham, fordi jeg alligevel ikke kan overholde min egen plan.
Så jeg vil høre jer - hvordan er jeres putteritualer for de små. Begynd gerne helt fra aftensmaden
På forhånd tak for svar!

Den rytme/rutine har vi kørt fra han var ganske spæd, sagde inden han kom ud at jeg 1; ikke ville have flere timers putning og 2; ikke skal være derinde til han sover...
- I bad.
- Aftensmad (nogle gange omvendt)
- Stille leg.
- Jeg giver ham ble og nattøj på + medicin. Og lufter ud på hans værelse.
- Bærer ham ud til farmand (da han har det med at stikke af) som går på badeværelset og børster tænder på ham. (han børster først og farmand børster efter)
- Har mellemtid gjort hans værelse klar (lukke vindue på klem og gøre seng klar)
- Farmand kysser ham og siger; godnat min skat, kan du sove godt, far og mor elsker dig.
- Frederic og jeg går sammen ind på hans værelse og lukker døren, hvor efter han selv kravler op i sin ½ høje seng.
- Putter ham med nusseklude på hver side af hovedet, tigerdyr under højre arm og en abe bamse fra odense zoo under den anden og selvfølgelig dyne...
- Snakker kort om dagen, siger; tak for idag min skat, mor elsker dig.
- Han siger; mor du gerne synge sangen? ja min ven det vil jeg. Ja mor, meget meget gerne - skal vi tælle sammen?
- Sammen tæller vi som oftes til 3 og jeg synger sangen, men vi kan også tælle til 20 sammen..
- Men jeg synger vores lille sang, lægger han armene om halsen - hiver sig op og giver mig nogle kys på kinden, næsen...
- Kysser ham godnat og nusser ham i håret.
- I døren hvisker jeg atter; mor elsker dig.
Han sover inden der er gået 3-4 min. Putte halløj tager nok max 5 min.
Spurgte ham den ene aften; freder, ved du hvorfor mor og far kysser dig? Jaahh mor, det er fordi I er glade for mig og elsker mig, jeg elsker også jer og jeg elsker mig...
Han ligger i sin seng senest kl 19.00 og bliver som oftes vækket næste morgen kl 7.15