Dreng på 2 år skal under observation for mulig autisme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.426 visninger
8 svar
0 synes godt om
3. januar 2009

Tinchen

Hej :-)

Jamen, så melder jeg mig også i denne gruppe...
Dette indlæg bliver dog kun kort (i forhold til hvor laaaangt det reelt kunne blive, hehe) - jeg er vist for sent oppe kan jeg se på klokken! : -) Men skriver lidt mere en af de nærmeste dage... dette kun for en start :-)

Min lille dreng Thomas er lige fyldt 2 år og har siden august 2008 været under observation for mulig autisme gennem sundhedsplejersken og en småbørnskonsulent fra kommunen.

Vuggestuen blev opmærksom på, at de manglede øjenkontakt, manglende sociale færdigheder samt manglende sprog (vi har intet problem med øjenkontakten, men han har nogle helt bestemte lyd-kæder han "lirer af", så dér kan vi godt se den sene udvikling) og derefter har vi gennem tæt samarbejde med pædagogen på stuen fået lavet 2 Kuno Beller test og samtidig haft småbørnskonsulenten med til hjemmebesøg og til observation i institutionen.

Thomas er bagud i udviklingen (ud fra Konu Beller testene) hvad angår det sociale og leg, men rent grovmotorisk og finmotorisk er han "helt fremme i bussen" :-) Sprogligt kan han kun sige de samme lyd-kæder, indimmellem når han er RIGTIG ked af det, lyder det som om han siger MOAR.

Vi er lige netop i disse juledage blevet henvist til en pædiater på Kolding Børneafdeling og Thomas og jeg skal indlægges til observation den 22. januar, så alt er meget nyt for os! Men jeg vil sige, at støtten fra vuggestue, sundhedsplejerske og kommune samt lægen indtil nu har været super! Jeg er så spændt på, hvordan tingene kommer til at gå, når man først kommer med doagnosen - og hvor længer der kommer til at gå inden vi har en sådan!

Er der nogen der kan fortælle lidt mere om sådan en indlæggelse, når Thomas kun er 2 år. Jeg kan forstå, at psyk-afd. åbenbart først kommer på banen tidligst når barnet er 3 år?

Alle der har lyst til at fortælle om deres egne erfaringer er også velkomne til at maile til mig på: fogdal@youmail.dk, da jeg ikke logger så ofte på computeren og fora, men dog tjekker mails til tider ;-P

På forhånd rigtig mange tak for jeres input!!! Jeg glæder mig til at høre mere fra og om jer!

Knus fra
Tina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2009

Bastian

[Slettet efter ønske fra brugeren selv, Henrik]

Anmeld

12. januar 2009

JetSetter

Hi, Tina.

Too bad you are not that close to Copenhagen--or I in Kolding for that matter . My son is 3 years and 3 months old-- and was also recently diagnosed to be autistic. As his mother, and knowing how he is when he is with family, I doubt the many book references made by the Danish medical professionals who saw him only once or twice in their office. But I will write you and we can exchange notes. Let me know.

Anmeld

13. januar 2009

SOS

Hej!
jeg har også en søn på 7½ som er autist. min søn er også udredt på børne psykiatrisk afdeling, så jeg kender desværre ikke den måde i skal indlægges på, men synes det lyder fantastisk, da man må kunne få et bedre indblik i din søns adfærd når man kan se ham længere tid ad gangen.
det er enormt tidligt at han skal udredes, vi begyndte allerede da vores dreng var helt lille at gøre opmærksom på at han ikke udviklede sig "som der stod i bøgerne" han var til gengæld langt foran gennemsnittet på mange områder, men vi fik ham alligevel førts udredt lige inden han blev 6 år. han har derfor diagnosen atypisk autisme - atypisk i begyndelses tidspunktet (fordi han fik diagnosen efter han var fyldt 3) og i Aalborg hvor vi fik ham udredt fik vi af vide at det er ekstremt sjældent at man får udredt børn før de fylder 3 fordi det ofte tager rigtig lang tid at komme igennem systemet, så i er rigtig heldige hvis i kan få en tidlig diagnose, for det betyder meget for hverdagen, også senere hen at man ved hvad man har at forholde sig til!
held og lykke herfra!

mange hilsner fra sos
Rikke Christiansen

Anmeld

13. januar 2009

Tinchen

Hej Bastian/Lise og hej Jetsetter.

Tusinde tak fordi I tog jer tid til at svare... deter jeg rigtig glaf dor! Jeg kan godt se, at der er nogle punkter, hvor vi er ret enige! Bla. i, at det er utroligt svært at udrede et barn på kun 2 år. Men hjulene er sat igang og nu følger vi jo blot med, både for at få støtte, hvad jeg synes alle hjælper utroligt meget med, men også for måske at kunne udelukke nogle ting hen af vejen.
Jeg er nu rendt ind i et "nyt problem"... min kommune er hverken til at hugge eller stikke i, når vi snakker tabt arbejdsfortjeneste, fordi vi endnu ikke har en diagnose. Konsulenten har sagt til os, at selvom vi nu skal indlægges her sidst i januar, så er det langtfra sikkert at vi overhovedet kommer ud med en diagnose, fordi Thomas ikke er et "klokkeklar" eksempel på autisme. Hmmm... så nu aner jeg ikke hvad jeg skal gøre eller gribe i... det er jo re mange timer/dage man skal tage fri! Jeg spurgte sagsbehandleren, om det da kunne være rigtigt, at man selv skal betale med ferie og når så man skulle holde ferie med ungerne, ja så havde man ikke mere at tage af. Men sådan var det! Når der ikke er en diagnose! TAK, siger jeg bare! Nå, men jeg må se hvordan jeg får den kringlet... kom endeligt med gode råd, hvis I har sådanne!
Jetsetter: Jeg bod faktisk i nærheden af Kolding, så hvad mener du med, at det er ærgerligt, at jeg ikke bor i Kolding? Det er på Kolding Sygehus vi skal indlægges.
Jeg hører meget gerne fra jer begge igen :-)))
Tak for svar!
Hej fra
Tina

Anmeld

13. januar 2009

Nemesis

ved indlæggelse kan man få dagpenge, men det afhænger vist af antallet af dage i er indlagt.

For at få dagpenge er det en betingelse, at hospitalet vurderer, at barnets sygdom medfører behov for indlæggelse på hospital i 12 dage eller mere. For enlige forældre er antallet af dage ikke afgørende for hjælpen.

Det er dagpengekontoret i kommunerne der behandler ansøgningerne.

Dernæst vil jeg sige, at de fleste hospitaler har en socialrådgiver tilknyttet, som måske også kan hjælpe jer i denne sag.

du kan læse meget mere her:
http://www.rigshospitalet.dk/NR/rdonlyres/7C84637D-B1F3-4556-89F0-997167976DF0/0/Socialraadgiverpjeceomboernindlagtelleriambulantbehandling.pdf
Held og lykke.
Sisse

Anmeld

13. januar 2009

Bastian

[Slettet efter ønske fra brugeren selv, Henrik]

Anmeld

13. januar 2009

Bastian

13. januar 2009

Tinchen

Hej ladydan1 :-)

Tak for svaret . det er også hvad jeg har fundet ud af - at det er 12 dage eller mere... men sådan noget aner vi jo ikke på forhånd. Og det jeg mener er, at v jå mindst en gang i måneden har taget fri for at få konsulentbesøg og det skal man åbenbart betale selv. Det er ikke fordi keg bare vil have og have - me jeg synes det er mange dage, nå rman skal bruge si ferie. Hvem skal så holde ferie med ungerne, når jeg ikke har mere at tage af, tænker jeg.

Nå, men jeg håber du finder lidt mere iaften - det vil være rigtig fornemt!

Til dig Lise - jeg fanger dig lige på Facebook... og om muligt, så ender det nok ud i nogle mails også, så det er super med din mailadresse! Tak for det! Mon ikke jeg gerne vil vide mere om, hvad man sådan skal tage med til sådan en indlæggelse... jeg tænker af personlige ting til Thomas. Bare så han har LIDT hjemligt med :-D

Tak igen for svarene! Super med sådan en hurtig svartid - jeg er desværre ikke slev helt god til at logge på hver dag, men jeg kigger da indefor lidt oftere, nu når jeg ved der er aktivitet her :-P

Ha' det godt alle sammen! g skriv endelig mere, hvis I har råd! ALT kan bruges!

Knus
Tina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.