Hjælp!!! Min datter er overvægtig :-(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.261 visninger
5 svar
0 synes godt om
6. august 2011

Anonym trådstarter

Jeg er helt grædefærdig. Ved ikke hvordan jeg skal gribe det an. Hjælp mig! Min datter på 10 år er 150 cm høj og vejer tæt på 60 kg. Vi forsøger at leve sundt men bliver desværre overmandet af "hyggen" til tider. Nogen herinde som ved hvordan jeg skal gribe det an? Nogen der har stået i samme situation som kan komme med råd? Mon der er en diætist herinde som kan hjælpe os?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2011

Fines mor

Anonym skriver:

Jeg er helt grædefærdig. Ved ikke hvordan jeg skal gribe det an. Hjælp mig! Min datter på 10 år er 150 cm høj og vejer tæt på 60 kg. Vi forsøger at leve sundt men bliver desværre overmandet af "hyggen" til tider. Nogen herinde som ved hvordan jeg skal gribe det an? Nogen der har stået i samme situation som kan komme med råd? Mon der er en diætist herinde som kan hjælpe os?

Hej

Jeg vil godt prøve at hjælpe dig, så du kan skrive privat til mig ;-)

Jeg har selv været overvægtig som barn, og har også en datter på 7½ år som desværre har arvet mors gen. Hun tager på bare hun ser en brødkrumme ;-(

Vi har fået til læge med hende i ca. 2 år hver mdr. for at holde styr på vægten - det gør vi ikke længere da det var et projektforsøg vi var med i. Men vi har valgt, at holde den stamme linie i hverdagen, så hun ikke bliver alt for kraftig på sigt. Vi forsøger, at give hende gode vaner, og lærer hende kun at spise små måltider af gangen. I SFOen har vi bedt dem begrænse hendes mad indtag, så hun ikke bare spiser og spiser.

Men skriv endlige hvis du vil snakke ;-)

Anmeld

6. august 2011

Lone Jakobsen

hejsa

en af mine børn vejer også lidt for meget, her er lidt af de ting jeg gør:

* 3 sunde hoved måltider om dagen, groft brød, gryn og masser af frisk grønt

* brug frugt eller grønt som mellemmåltid, evt. sammen med knækbrød

* vand slukker tørsten bedst. jeg bruger minimælk til morgen og frokost, men ellers kun vand.

* sodavand, saft, juice, kage osv. kun i weekends

* find en sport som barnet synes om, som gør hende glad og tilfreds. køb tøj der sidder behageligt og ikke udstiller hende for de andre.

* dyrk motion med hende, gå en lang tur med hunden, cykel en tur i skoven, gå i svømmehallen. alt tæller

* sidst men ikke mindst...hun må ikke være ked af hendes vægt, og lad ikke hendes problem overskygge alt andet. fortæl hende stadig hvor dejlig en pige hun er, og be hende ikke vælge grønt hvis andre spiser usundt.

det var lidt råd herfra. håber du kan bruge dem til noget. at du har indset at hun er overvægtig er et kæmpe skridt på vejen.

Lone

Anmeld

6. august 2011

Anonym trådstarter

Ikke én eneste der har et godt råd?

Anmeld

6. august 2011

Mi

Min helt grundlæggende indstilling er at børn ikke skal på kur. Men de skal heller ikke leve så usundt at de bliver overvægtige. Min lillesøster var overvægtig som barn, og er det stadig. Hun har altid og vil nok altid kæmpe med sin vægt, og det er rigtig ærgeligt.

Jeg tror i skal have fat i sundhedsplejersken eller måske gennem en læge få hjælp ved en diætist.

Mine råd må være, forudsigelige som de måske er:

I skal ikke have noget i huset som ikke må spises. Altså ingen slik, kage, sodavand eller lign. Heller ikke selvom det først skal spises fredag, for jeres datter er jo stor nok til selv at gå i skabene. Hvis hun ikke skal have remoulade på madder og lign, så skal det simpelthen ikke kunne findes i huset. Så må resten af familien også undvære.

I skal dyrke motion sammen med hende, og det skal være sjovt. Altså cykel eller gå nogle ture. Leg i haven. Men ikke det der med at sige til hende, at nu skal hun altså røre sig, og så kan hun selv gå igang.

Hun må gerne spise usundt. Men det foregår en fast ugedag.

Jeg vil tro at man har mange usunde vaner, som man måske slet ikke ved eller tænker over ikke er sunde, men for at vide præcis hvad de kan være, skal i nok skrive ned hvad i helt præcis spiser, og så få en til at se det igennem.

Held og lykke med det

Anmeld

6. august 2011

MinNoah

En masse motion! Brug cyklen altid... (hvor det er muligt) Cykle i skole, ned og handle, ud til vennerne osv. Cykle ture i skoven... Cykle en tur i svømmehallen..

Køb en hund (hvis I har tid og overskud ) den skal leges meget med i haven, gåes ture med dagligt osv.

Skift alt det hvide pasta ud med det grove - det samme med brød.

Ingen guldkorn osv. til morgenmad, enten er det havregryn, groft brød, frugt, o.lign.

Køb light produkter, magert ost, minimun pålæg, sukkerfri saftevand.

Det er vigtigt ikke at gøre livet surt for jer selv og for hende... Hun må gerne få en sodavand fredag aften, bare en light sodavand.. Hun må gerne få pizza indimellem (men bag bunden selv, grovdej, en masse peberfrugt, ananas, asparges mm. som fyld). Det der er det vigtigste er at hverdagen ikke bliver fyldt med usunde ting... Men i stedet fyldt med motion! (Keder man sig meget, spiser man også meget, så hvis hun en eftermiddag siger "jeg keder mig mor" så i stedet for at foreslå at se en film, så find cyklen frem og tag en tur sammen emd hende)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.