Pas til nyfødt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17.276 visninger
4 svar
0 synes godt om
4. august 2011

FogL

Hej allesammen!

Jeg står i den situation, at jeg skal føde i Danmark, men at jeg sådan set bor i udlandet (har dog stadig dansk adresse, af samme grund).

Er der nogle herinde der ved hvordan det er med pas til en nyfødt? Skal de navngives, have billede, og hvor lang tid tager sådan et at få lavet?

Mht. navngivning, vil vi helst undgå det, da vi gerne vil have baby døbt om sommeren, når vi igen kommer til Danmark. 

Er der ud over det, andet jeg skal vide? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. august 2011

3rollinger

ciepige skriver:

Hej allesammen!

Jeg står i den situation, at jeg skal føde i Danmark, men at jeg sådan set bor i udlandet (har dog stadig dansk adresse, af samme grund).

Er der nogle herinde der ved hvordan det er med pas til en nyfødt? Skal de navngives, have billede, og hvor lang tid tager sådan et at få lavet?

Mht. navngivning, vil vi helst undgå det, da vi gerne vil have baby døbt om sommeren, når vi igen kommer til Danmark. 

Er der ud over det, andet jeg skal vide? 

Hejsa

Jeg kender en smule til det. Alle mine fik pas inden de blev doebt.

Der skal vaere billede paa og baby skal have aabne oeje paa billedet og mor eller far maa ikke vaere med paa billledet. Det er faktisk lidt af en udfordring at tage saadan et billede da baby jo ikke selv kan holde hovedet.

Nu har jeg selv faaet lavet passet i udlandet saa det tager lidt tid at faa det udleveret, men jeg gaar ud fra at naar du laver det i DK gaar det lidt hurtigere. 

I udlandet skal baade far, mor og barn moede op for at soege om passet. Jeg vil umiddelbart tro det er det samme, men undersoeg eventuelt ved den borgerservice du tilhoerer.

Passet gaelder i 2 aar og er et sjovt minde. Isaer er det sjovt at naar bebs er taet paa de to, stort set intet har til faelles med den baby paa 3 uger der er paa billedet.

Held og lykke med det hele.

PS. Du skal vaere opmaerksom paa at der fra januar kommer en ny type pas, biometriske pas. Men jeg kan se at det ikke har den store betydning for boern. For voksne betyder det at der nu kommer fingeraftryk og underskrift i passet.

Anmeld

4. august 2011

FogL

3rollinger skriver:

Hejsa

Jeg kender en smule til det. Alle mine fik pas inden de blev doebt.

Der skal vaere billede paa og baby skal have aabne oeje paa billedet og mor eller far maa ikke vaere med paa billledet. Det er faktisk lidt af en udfordring at tage saadan et billede da baby jo ikke selv kan holde hovedet.

Nu har jeg selv faaet lavet passet i udlandet saa det tager lidt tid at faa det udleveret, men jeg gaar ud fra at naar du laver det i DK gaar det lidt hurtigere. 

I udlandet skal baade far, mor og barn moede op for at soege om passet. Jeg vil umiddelbart tro det er det samme, men undersoeg eventuelt ved den borgerservice du tilhoerer.

Passet gaelder i 2 aar og er et sjovt minde. Isaer er det sjovt at naar bebs er taet paa de to, stort set intet har til faelles med den baby paa 3 uger der er paa billedet.

Held og lykke med det hele.

PS. Du skal vaere opmaerksom paa at der fra januar kommer en ny type pas, biometriske pas. Men jeg kan se at det ikke har den store betydning for boern. For voksne betyder det at der nu kommer fingeraftryk og underskrift i passet.

Håber da ikke at den nye type pas også gælder børn/baby, haha!

Tusind tak for svar - må undersøge borgerservice. 

Anmeld

4. august 2011

3rollinger

ciepige skriver:

Information til danskere i udlandet (dette er for danskere i Spanien)

FRA 1. OKTOBER 2011 SKAL DU TIL AMBASSADEN I MADRID FOR AT FÅ NYT PAS (Det er blevet aendret til 1. januar 2012)

Fra 1. oktober 2011 skal nye danske pas indeholde digitale fotos, fingeraftryk og underskrift.Dermed skabes der langt større sikkerhed for, at passet ikke kan forfalskes eller misbruges. Iforvejen rummer de danske pas et digitalt fotografi af indehaveren.

Dit nuværende pas er stadig gyldigt indtil udløbsdatoen.
Beslutningen om indførelse af fingeraftryk i pas er en central beslutning i EU som led ibekæmpelsen af terrorisme, menneskehandel, menneskesmugling, ulovlig indvandringog anden grænseoverskridende kriminalitet. Med de nye biometriske pas sikres danskestatsborgere muligheden for fortsat at kunne rejse til lande, der på sigt vil kræve den type pasved indrejse.
Med de nye pas er du bedst muligt sikret mod, at uvedkommende stjæler din identitet ogudgiver sig for dig, og mod, at dit pas forfalskes.

De nye pas kræver installation af særligt udstyr til optagelse af fotos, fingeraftrykog underskrift. Ansøgningerne skal modtages og behandles af særligt bemyndigedemedarbejdere, der vil få adgang til visse oplysninger i det centrale personregister, CPR.
Dette har som følge, at der fra 1. oktober 2011 kun vil være mulighed for at søge om pas iSpanien ved personlig henvendelse på ambassaden i Madrid. Danmarks konsulater i Spanienvil fra denne dato ikke længere kunne modtage pasansøgninger.
Tilsvarende gælder allerede i dag for statsborgere fra visse andre EU-lande, der er bosat udenfor deres hjemland. De må også rejse til Madrid eller til hjemlandet for at få et nyt pas.
Kan jeg få et nyt pas under min ferie i Danmark?Ja. Der er allerede i dag mulighed for - og det er billigere - at få udstedt pas hos en kommunei Danmark. Alle danske statsborgere kan som udgangspunkt få udstedt et pas ved henvendelsetil Borgerservice i en hvilken som helst kommune. Man behøver ikke at være bosiddendei kommunen eller have nogen særlig tilknytning til den. Find den ønskede kommune påwww.kommune.dk og ring på forhånd for åbningstider, tidsbestilling mv. og oplys, at du erbosiddende i udlandet.
Kan jeg få mit barn indskrevet i passet?Nej. Siden 1. oktober 2004 har børn, også nyfødte og unavngivne, skullet have deres eget pas.

Skal børn også afgive fingeraftryk?Nej. Der tages ikke fingeraftryk af børn under 12 år, men de skal møde op personligt for atsøge om pas. Fra 1. oktober 2011 kan ansøgning om pas til børn kun indgives på ambassaden.

Skal jeg også til ambassaden for at hente det nye pas?Nej, du skal kun møde personligt for at indgive ansøgningen. Du kan få dit pas tilsendt.Du skal dog først indsende det gamle pas til ambassaden til annullering.

Hvad er mine muligheder indtil 1. oktober 2011?Til og med 30. september 2011 gælder de nuværende muligheder, som er beskrevet underBorgerservice på ambassadens hjemmeside: http://www.ambmadrid.um.dk/da/menu/Borgerservice/Pas/Pas+til+voksne. Det nye pas vil have den fulde normale gyldighedsperiodepå 2, 5 eller 10 år.

Anmeld

4. august 2011

th

ciepige skriver:

Hej

Vi fik lavet pas til vores dreng her i juli, da jeg skulle til tyskland og have lavet en tand, der var han 10 dage gammel.

Vi fik lavet et midlertidig pas til ham, som gælder indtil han bliver døbt  (3 md, dog kunne vi 14 dage efter også hente et pas hvor der også står unavngivet i). Vi fik det lavet samme dag og vi skulle begge møde op på borgerservice. (man kan evt. skrive blanketten ud via nettet og skrive under på den, så er det kun den anden forældre der skal derind)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.