"Ønsker nr. 3, men bange for bækkenløsning"
Hejsa,
Jeg haaber, at du kan give mig et godt raad. Undskylder paa forhaand, at det bliver lidt langt, men vil gerne beskrive saa udförligt som muligt.
Jeg er i den situation, at jeg har 2 dejlige piger paa 5 og 7 aar. Da jeg var gravid med den yngste, fik jeg ca 3 mdr för termin meget ondt i, hvad jeg troede var min ryg. Det viste sig saa, at det aabenbart var mit bäkken, det var galt med. Men altsaa den del, der sidder dybt i länden.
Jeg kunne ikke rigtig rette mig helt ud og staa oprejst - og jeg kunne slet ikke läne mig forover og bäre paa noget. Jeg kunne delvist holde til at staa og gaa - eller ligge ned - men det at sidde var rigtig slemt. Efter ganske kort tid siddende (oprejst), fik jeg ondt i laanden, og det straalede lidt ned i mine laar paa ydersiden. Det blev saa slemt, at jeg ind imellem ikke kunne komme op og gaa, men maatte kravle i slowmotion, saa jeg ikke vred i ryggen - og det var svärt at sidde paa toilet, da jeg jo saa skulle holde hele min vaegt. Jeg kom til en kiropraktor, der hev og masserede lidt - og det blev det faktisk kun värre af. Da jeg havde gaaet der et par uger, anbefalede hun mig, at jeg skulle pröve med akupunktur - og det var simpelthen guds gave!! Efter kun et par behandlinger, var jeg gaaende og velfungerende - men jeg maatte ogsaa vedblive med 2 behandlinger om ugen resten af graviditeten - da jeg en enkelt gang gik 10 dage imellem - havde jeg igen saa ondt, at jeg maatte kravle. Men en enkelt behandling, saa var jeg oppe igen.
I forhold til födslen var der ingen problemer (med bäkkenet) - og jeg födte naturligt.
Efter födslen var der ikke mange smerter tilbage, men pludselig en dag, da min datter var 9-10 mdr fik jeg et tilbagefald. Igen kravlede jeg rundt, og akupunktur fik mig paa benene igen.
I en periode efter da, kunne jeg märke forskel i ryg/bäkken omkring min menstruation - men ellers havde jeg det fint - og det maanedlige udsving er i dag stort set väk. Kan stadig en gang imellem have lidt ondt - men er i tvivl om, om det er mit bäkken eller noget andet, der smerter. Dog paa intet tidspunkt saa slemt, at jeg ikke kan gaa eller lignende - og har aldrig siden väret sygemeldt af den grund.
Jeg har i övrigt ikke i dette forlöb haft ondt fortil i symfysen - kun i "ryggen".
Min mand og jeg er nu der, hvor vi frygtelig gerne vil have en 3'er - og var ogsaa naaet dertil, hvor vi ville pröve - men saa sagde min mor, at jeg risikerede at blive invalid resten af livet, hvis jeg gik efter det! Og det slog jo lidt bunden ud af planerne...
Derfor er mit spörgsmaal - hvis vi igen välger en graviditet - risikerer jeg saa, at jeg ender som invalid pga. ryg/bäkken?
Jeg er forresten ogsaa hypermobil - men er begyndt til Fysio Pilates for at styrke ryg og bäkken - og det forventer jeg at fortsätte med, saa länge som muligt.
Jeg vil blive virkelig taknmemmelig for et hurtigt svar - og hvis du ikke er den rigtige til sporgsmaalet - er det saa muligt, du kan sende videre til den rette? Eller raade mig til, hvem jeg saa skal skrive til?
Paa forhaand mange tak,
Den haabefulde mor, der gerne vil have en 3'er nu! 
Karis svar
Kære håbefulde mor
Hurtigt svar blev det desværre ikke til, da jeg har været væk på ferie - beklager.
Der findes desværre ikke noget enkelt svar til jeres store dilemma. At have haft bækkenløsning 1x er ikke lig med, at du får det igen i din næste graviditet. Men risikoen er desværre større, end hvis du ikke havde haft det før. Hvis I virkelig ønsker en nr. 3, kan man selvfølgelig i videst muligt omfang tage højde for, og planlægge sig ud af en evt. bækkenløsning. Det kan fungere, i den relativt korte tid der er tale om. Men det er rigtigt, at der kan være en risiko for, at symptomerne ikke forsvinder lige så godt efter 3. barn er kommet til verden, som de gjorde efter barn nr. 2. Denne risiko er imidlertid lille, uden at nogen kan sætte nøjagtig tal på. Invalid bliver du ikke, men kroniske smerter der kan begrænse daglige gøremål er der en lille risiko for.
Mine bedste råd til dig er, at fortsætte din træning, og måske evt. søge mere specifik vejledning til træning, hos en lokal fysioterapeut der har noget erfaring i problematikken. Jo mere veltrænet før graviditeten, jo bedre. Dernæst synes jeg du skal undersøge, om du kan få lov at få en samtale med en jordemoder på jeres fødeafdeling, og håbe på denne kan vejlede dig i, hvad der er bedst at gøre, før under og efter graviditet og fødsel - eller at fraråde en graviditet hvis det er tilfældet. Jeg tænker de må have det største kendskab til, hvilke dygtige fagpersoner der er i jeres område.
Den endelige beslutning ligger hos din mand og dig. Og det er en rigtig svær én, fordi I umuligt kan vide, hvad prisen kan risikere at blive. Men det er i hvert fald vigtigt, at I er helt enige, uanset hvad mødre og svigermødre mener, så I bakker hinanden op i den beslutning I tager. Tag også gerne din mand med til en eventuel samtale hos jordemoder.
Håber du kan bruge mine råd til noget,
Med venlig hilsen
Kari
Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.
Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk