Eksperthjælp: Mos og dårlig nattesøvn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.522 visninger
2 svar
0 synes godt om
3. august 2011

Kari Skovmand

"Mos og dårlig nattesøvn"

Min søn på 5 måneder, begyndte at få mos for 14 dage siden.
SP mente udfra hans signaler at han var helt klar så det stolede vi på.
Efter hans første måltid, har han faktisk sovet igennem men nu er han altså begyndt at vågne om natten igen. Han har faktisk højst vågnet 1-2 gange om natten siden blev født men nu vågner han op til 5 gange. Nogen gange skal han bare have sutten og andre gange skal han have mad. Der er intet der forstyrre ham i hans søvn så vi er virkelig frustreret herhjemme.
Er det bare indtil han får vælling når han bliver 6 måneder, eller er det noget helt andet? - Det er der nogen der mener.
Hans far og jeg har ikke rigtig været nødsaget til at vende os til, at skulle op så meget om natten, så vi er mere eller mindre blevet til zombier herhjemme om dagen.

Karis svar

Hej Louise

Først og fremmest vil jeg beklage den lange responstid - jeg har været væk på ferie. Håber ikke hele familien er gået i spåner i mellemtiden, grundet de lange nætter. 

Hvis mosen på nogen måde skulle være årsag til den natlige uro, skulle det være fordi det har været for hårdt mod hans mave. Er maven gået i stå, eller er der smerter ved afføring, efter opstart med mos?

Da du ikke skriver andet antager jeg, at jeres søn er sund og rask, og at det eneste der plager ham (eller jer) er manglen på nattesøvn. Hvis det er tilfældet så er jeg faktisk ret sikker på, at han lige nu er igang med at sno jer om hans lillefinger!!! Børn på 5 mdr. har ikke behov for at spise om natten, men i den alder ses det faktisk en gang imellem, at de kære små finder ud af, at det er meget hyggeligt at få lidt opmærksomhed i nattens løb... Så hvis han trives og ellers er glad og tilfreds, er mit bedste råd at tage kampen op, og lære ham at sove igennem, og selv falde i søvn igen når han vågner, uden nogen services fra jeres side! Det er hårdt, men det tager oftest ikke ret mange dage. Jeg kan varmt anbefale en bog der hedder "godnat og sov godt", som kan lånes på biblioteket eller købes på nettet. Den guider jer igennem, og giver mange gode argumenter, som gør jer sikre i jeres attitude overfor jeres søn. Den er skrevet af Eduard Estivill og Sylvia de Béjar.

Held og lykke, og sov godt!

Venlig hilsen

Kari

Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.

Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

3. august 2011

AnneBJ

Vælling kan godt gives fra 4 mdr... Det har reddet vores nætter herhjemme!

Der findes også bogen "sov igennem uden gråd" - kan også lånes på bibliotek!

Anmeld

7. august 2011

ninni

Jeg synes, at "Godt nat og sov godt" er en rædsom bog, og jeg kan ikke anbefale dens metoder - eller menneskesyn. Den ser på små babyer, som om de bare er ude på at manipulere og genere deres forældre - og det er de ikke gamle nok til endnu i min optik.  

Vores søn på 6 1/2 måned vågner også lidt oftere om natten i øjeblikket, og jeg tror, det skyldes, at der sker en hel masse med hans udvikling i øjeblikket. Han er blevet meget mere bevidst om sin omverden, han får en masse sanseimput - fx. fra mad osv. Og så har han måske brug for lige at mærke, at vi stadig er der, at få lidt kropskontakt osv. 

Han plejer at sove op til 10 timer i streg, så vi glæder os bare over, at han har sovet så godt hidtil, og at han er god til at sove, og så ruster vi os med tålmodighed, for det skal nok vende igen. 

Mit råd er: Sov med dit barn tæt på dig. Så behøver du ikke at stå ud af sengen, når han vågner. Lad være at tænde lys/at stå op osv, hvis han bare klynker lidt, men trøst ham og nus ham. 

Hvis det kører helt af sporet for jer, findes der også andre, mindre hardcore-metoder, se fx. bogen "Sov igennem uden gråd". 

Held og lykke. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.