"Urolig nattesøvn med hovedet bagover"
Hej Kari.
Jeg fik to tvillingedrenge for snart et år siden. De kom 5 uger før tid, men klarede sig uden den store hjælp og trives fint idag.
Man kan ikke mærke på dem at de kom for tidligt.
Grunden til jeg skriver til dig er at Storm (den ene af drengene) sover så uroligt og har svært ved, i det hele taget, at falde i søvn. Han virker efterhånden til at han ikke bryder sig om at ligge fladt på ryggen, men gerne vil hæves lidt op eller ligge i noget der ligner bro.. I løbet af dagen strækker han sig også meget bagud i en bro-lign. stilling.
Han virker ikke som om han ellers er generet af noget. - Primært er problemet om natten, hvor han ligger og kaster sig fra side til side. Det giver ham en urolig nat.
Han har altid været urolig når han skulle falde i søvn. Vi har været hos en kiropraktor i højbjerg ved århus, men uden resultat...
Storm stod op under hele graviditeten og med hovedet oppe under mit ribben. Vi var ret tit i kambolage med hvem der skulle have pladsen, og siden knogler er svære at flytte var det mig der vandt. Han var ret trykket i hovedet (baghovedet især) da han kom ud. Hofterne blev scannet efterfølgende, men der var ikke noget at komme efter. Ryggen er blevet tjekket, som man normalvis gør, og er som den skal være.
Har du en ide til hvad der kan drille ham? Det kan selvfølgelig også bare være almindelig uro - hvad ved jeg 
De kom ved kejsersnit.
Jeg håber du kan give mig lidt råd og vejledning!
Hilsen Helene
Karis svar
Hej Helene
Det lyder som et klassisk kiropraktisk problem det der, hvor nakken er fastlåst i en stilling, med hovedet bagover. Derfor ærgrer det mig naturligvis en del at høre, at I ikke har haft resultater i Højbjerg. Hvor mange behandlinger fik Storm? Var det jer selv der afsluttede behandlingsforløbet grundet manglende effekt, eller var det kiropraktoren selv, der vurderede ikke at kunne gøre mere?
Min egen erfaring med disse børn er en noget anden, end de børn der altid ligger med hovedet drejet til den samme side. Børn der er fastlåste med nakken bagover tager noget længere tid at færdigbehandle, end dem der er fastlåste med hovedet drejet til siden. Ofte supplerer jeg med strækøvelser, som man godt kan vise forældrene, hvordan de skal gøre hjemme. Dette kan gøres dagligt hjemme, så der hurtigere kommer skred i tingene.
Ellers er det eneste jeg lige umiddelbart tænker som alternativ, at han kunne have det, der kaldes "refluks". Det ses hos børn hvor mavemunden ikke lukker helt tæt, så der løber mad + mavesyre op i spiserøret når barnet ligger ned. Det generer og gør ondt, ligesom vi voksne kender det fra halsbrand. Det forklarer bare ikke hvorfor han så gerne vil være "i bro" og have hovedet bagover, og det er derfor jeg mest tror på nakken som årsag. Ønsker I at udelukke refluks, så snak med jeres egen læge.
Håber I finder en løsning, held og lykke med det.
Venlig hilsen
Kari
Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.
Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk