Hej med jer,
Nu er jeg ikke 112% inde i sagerne, så jeg beklager, hvis der bliver sagt noget forkert. Håber i kan tilgive mig (?)
Mener i at jeg er dårligere klædt på til at undervise i folkeskolen når jeg har endt min uddannelse som gymnasie/handelskolelære? Jeg skal jo også have et pædagodikum (tror jeg det staves) inden jeg kan skrive uddannet lære på mit WC. Og den er vist for egen regning, tager 2 år hvor jeg arbejder ved siden af. Og universiteterne underviser jo i psykologi, så det burde være muligt at få det aspekt med i uddannelsen.
Grunden til at jeg spørger er, at det er blevet fastsat at jeg skal have min. 5 års erhvervserfaring inden jeg kan blive ansat som lære i mit fag (for øvrigt komplet latterligt når der nu er mangel) og jeg har, imod mit bedre vidne, tænkt på folkeskolen. Der er jo ingen grund til at vænne sig til lønnen i det private og så skifte til at være offentlig ansat. ;)
Og en anden måde at se det på: måske man kunne lave det som en slags "konkurrent" til uddannelsen på sem. Ikke at der skal være en konkurrence, men at det skal ses som en anden side af faget. Lige som man hedder can.merc fra handelshøjskolen og can.econ fra uni, men det er samme job, der sigtes efter.
Måske at det på sigt skal bruges til at undervise de der højt begavede børn? Altså de børn som ligger over niveauet i klasse. Der er jo ofte blevet talt om at de ikke kan klare sig i en "normal" klasse, for læren har ikke resourcerne til at give den ekstra opmærksomhed. :(
Altså jeg vil da mene at jeg har de menneskelige egenskaber til at være lære, men jeg har nok ikke de faglige. Hvis jeg skulle bruge det jeg har lært på engelsk so far, ville de stakkels børn i 7 klasse gå i baglås. :D
Hvad angår besparelserne, så er i ikke de eneste. Jeg (ikke mig som person) er blevet besparet, så jeg i 4 af 5 fag skal igennem fild pesum på halv tid. Dvs. med det halve antal timer og på 1 istedet for 2 semestre :'(
Det her er altså ikke ment som en kritik af lærene, for jeg har stor respekt for dem som gider tage uddannelsen, for min lunte ville skisme være for kort til at arbejde der resten af livet. Men mere ment som ideforslag til hvorfor han siger som han gør (nok mest fordi han taler før han tænker).
Kh Jeanne
Anmeld