Lærere kom frit frem :D

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

683 visninger
3 svar
0 synes godt om
28. februar 2008

Doktor Doolittle

Jeg har nu hørt flere gange i radioen, at man overvejer at uddanne lærere på universiteterne, fordi det ville trække flere til uddannelsen, kan det nu også passe eller har jeg fået en lærebog galt i halsen (?) Hvad mener I lærere herinde om den sag (?)
Knus fra nysgerrige Tina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. februar 2008

rlyn

>(>(>(
Der fik du lige trykket på én af knapperne, der får mig helt op ad stolen.

Hvad fanden skal det gøre godt for, når seminarierne halter som de gør. De sidste år har de ikke bestilt andet end at skære os i undervisning, og så laver Bertel sådan et nummer. NØJ, hvor er jeg harm!!! >(

Deres hensigt er åbenbart at uddanne "elite" lærere - hvad gør det så os andre til (?) Ikke elite lærere (?) Bliver man automatisk elitelærer af at uddanne sig på universitetet??? Hvor er det personlige aspekt henne?
Det kan godt være det faglige aspekt bliver anderledes, men hvad med dannelsen??? FØJ Bertel >(>(>(
Hvis nu de investerede de mange penge i seminarierne, fremfor at lave en ny "elite" uddannelse, så havde vi sq også bedre vilkår for at blive så gode som muligt.
Et eksempel: Et grundlæggende grammatikforløb skal vi studerende selv stå for ved selvstudie, da det er sparet væk. FLOT!!! Og så vil de have at vi skal blive bedre til at uddanne (?) ja, jeg begriber det ikke.

Manden er rablende gal.
Han læner sig stærkt op ad den finske model, da de finske børn jo scorer højest point på faglige punkter (PISA-undersøgelsen) - og de finske lærere er uddannet på universitetet.
MEN:
- Finsk er et mere lydret sprog end fx. dansk (du siger ordene som de staves og derfor er det nemmere/hurtigere at lære)
- De finske børn er nogle af de mest ulykkelige elever i verden - men det kommer jo ikke frem i PISA-undersøgelsen.

Jeg synes det er ydmygende og degraderende for os seminariestuderende, som dagligt kæmper en kamp for at få nogle acceptable vilkår.
Fy for fanden, for en svinestreg >(

Anmeld

29. februar 2008

Sille(smil)

#¤%&/("#¤ >(

Ja det er hvad jeg mener om vores kære undervisningsminister!

Jeg synes at det er meget vigtigt at kigge på hvordan vi kan få en skarpere og højere faglighed i folkeskolen, hvis ikke vi de kommende år vil opleve masseflugt til privatskolerne, men men men det er dybt bekymrende hvis det bliver på bekostning af dannelse til demokrati, fællesskab og elevernes skoleglæde.

Jeg synes hellere vi skulle kigge på hvordan vi kan forbedre den nuværende uddannelse (for Gud ved den trænger til det) i stedet for at lave en nørdet uddannelse. Valgte man at tilføre de nødvendige ressourcer ville det hjælpe meget.

Bare lige min mening! Er meget enig i Rikkes indlæg.

Sille

Anmeld

29. februar 2008

1977

Profilbillede for 1977
Hej med jer, Nu er jeg ikke 112% inde i sagerne, så jeg beklager, hvis der bliver sagt noget forkert. Håber i kan tilgive mig (?) Mener i at jeg er dårligere klædt på til at undervise i folkeskolen når jeg har endt min uddannelse som gymnasie/handelskolelære? Jeg skal jo også have et pædagodikum (tror jeg det staves) inden jeg kan skrive uddannet lære på mit WC. Og den er vist for egen regning, tager 2 år hvor jeg arbejder ved siden af. Og universiteterne underviser jo i psykologi, så det burde være muligt at få det aspekt med i uddannelsen. Grunden til at jeg spørger er, at det er blevet fastsat at jeg skal have min. 5 års erhvervserfaring inden jeg kan blive ansat som lære i mit fag (for øvrigt komplet latterligt når der nu er mangel) og jeg har, imod mit bedre vidne, tænkt på folkeskolen. Der er jo ingen grund til at vænne sig til lønnen i det private og så skifte til at være offentlig ansat. ;) Og en anden måde at se det på: måske man kunne lave det som en slags "konkurrent" til uddannelsen på sem. Ikke at der skal være en konkurrence, men at det skal ses som en anden side af faget. Lige som man hedder can.merc fra handelshøjskolen og can.econ fra uni, men det er samme job, der sigtes efter. Måske at det på sigt skal bruges til at undervise de der højt begavede børn? Altså de børn som ligger over niveauet i klasse. Der er jo ofte blevet talt om at de ikke kan klare sig i en "normal" klasse, for læren har ikke resourcerne til at give den ekstra opmærksomhed. :( Altså jeg vil da mene at jeg har de menneskelige egenskaber til at være lære, men jeg har nok ikke de faglige. Hvis jeg skulle bruge det jeg har lært på engelsk so far, ville de stakkels børn i 7 klasse gå i baglås. :D Hvad angår besparelserne, så er i ikke de eneste. Jeg (ikke mig som person) er blevet besparet, så jeg i 4 af 5 fag skal igennem fild pesum på halv tid. Dvs. med det halve antal timer og på 1 istedet for 2 semestre :'( Det her er altså ikke ment som en kritik af lærene, for jeg har stor respekt for dem som gider tage uddannelsen, for min lunte ville skisme være for kort til at arbejde der resten af livet. Men mere ment som ideforslag til hvorfor han siger som han gør (nok mest fordi han taler før han tænker). Kh Jeanne

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.