Hvad sker der? Tager på for vildt!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.508 visninger
12 svar
0 synes godt om
30. juli 2011

Moms

Hej,

er der nogen, der har fulgt sin vægt lidt nøje gennem graviditeten?

Jeg vejer mig selv hver morgen, når jeg har tisset - intet tøj på. Den sidste uge har jeg taget 200-300 gram på - I DØGNET! Indtil nu har jeg kun taget 5 kg på - er 22+4 i dag.

Jeg er høj og slank og har ikke spist mere (mener jeg ikke) end jeg ellers har gjort og jeg har ikke noget synligt "vand i kroppen".

Jeg har fundet et skema, der viser hvor meget fosteret/babyen vokser og på nuværende tidspunkt skulle det være omkring 60-70-100 gram om UGEN!

http://www.babycenter.com/average-fetal-length-weight-chart

Mon det er mængden af fostervand, der stiger meget nu eller hvad mon der foregår?

Ender jeg med en monster baby på 5 kg? 

Har mit stofskifte ændret sig drastisk, så jeg bare er ved at lægge fedt på?

Ender jeg så med at veje 15 kg + (det kan min ryg ikke holde til :-(

Eller er det bare helt normalt?

Moms

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2011

Trine89

Umildbart vil jeg sige det lyder meget normalt.. 

jeg havde frem til uge 25 formået at holde mig til også kun at have taget knap 7-8 kg. men det er til gengæld også gået hurtigt efter det, men jeg ligger stadig inden for normalen..

Lige nu er det du tager på primær foster vand og så vokser din livmoder og moderkager også Så tror ikke du har noget at være bange for  

Anmeld

30. juli 2011

Kofoed.

Det kender jeg godt. fra 18+0 til 21+0 tog jeg 3 kg på I UGEN. Så gik det ned på et kilo i et par uger, så kom jeg ind i 3. trimester og nu er vægten gået i stå, love it.

Min baby vejede for 1½ uge siden 1600 g (32. uge og gennemsnittet ligger på 1800 den uge), så det er ikke hende der er skyld i det, selvom det kunne være en god undskyldning. Jeg havde dog rigtig meget forstervand, nu er det lidt mere end normalt, dog er det jo svært at bedømme, da hun har en speciel størrelse (lang, men tynd).

Så jeg er nu + 15/16 kg og har dårligt hofte i forvejen, men kroppen klare det alligevel meget flot.

Det er min erfaring med vægtøgning.

Anmeld

30. juli 2011

Hulubulu86

Umiddelbart lyder det meget normalt.

Du kan evt prøve at indtaste din før-graviditets vægt og højde på denne side  http://www.indiacurry.com/women/pregcalc.htm

Det er jo ikke kun baby'en der bliver større, dine bryster vokser ofte lidt, din livmoder vokser, der kommer mere fostervand, din blodmængde øges, en del får lidt vand i kroppen og du får amme-depoter (lidt ekstra fedt) etc. etc. etc.

Tænk mere på hvordan du har det og hvordan du ser ud end fokuser på vægten.

Anmeld

30. juli 2011

Moms

Dubai skriver:

Umiddelbart lyder det meget normalt.

Du kan evt prøve at indtaste din før-graviditets vægt og højde på denne side  http://www.indiacurry.com/women/pregcalc.htm

Det er jo ikke kun baby'en der bliver større, dine bryster vokser ofte lidt, din livmoder vokser, der kommer mere fostervand, din blodmængde øges, en del får lidt vand i kroppen og du får amme-depoter (lidt ekstra fedt) etc. etc. etc.

Tænk mere på hvordan du har det og hvordan du ser ud end fokuser på vægten.

Hej og tak for svar.

Sjovt - den side havde jeg faktisk været inde på tidligt i min graviditet, men glemt igen.

Det ser jo ud til at den største vægtøgning sker fra uge 18-30 og ca 500 gram per uge i disse uger.

Min nuværende vægt hører til minimum-kategorien og stemmer meget godt overens med skemaet. Men den daglige/ugentlige vægtøgning er altså stadig ret høj.

Jeg slår koldt vand i blodet og glemmer grimme tanker om at få en 5 kgs baby :-)

Moms

Anmeld

30. juli 2011

Moms

Kofoed. skriver:

Det kender jeg godt. fra 18+0 til 21+0 tog jeg 3 kg på I UGEN. Så gik det ned på et kilo i et par uger, så kom jeg ind i 3. trimester og nu er vægten gået i stå, love it.

Min baby vejede for 1½ uge siden 1600 g (32. uge og gennemsnittet ligger på 1800 den uge), så det er ikke hende der er skyld i det, selvom det kunne være en god undskyldning. Jeg havde dog rigtig meget forstervand, nu er det lidt mere end normalt, dog er det jo svært at bedømme, da hun har en speciel størrelse (lang, men tynd).

Så jeg er nu + 15/16 kg og har dårligt hofte i forvejen, men kroppen klare det alligevel meget flot.

Det er min erfaring med vægtøgning.

Hej og tak for svar.

Det passer jo meget godt med det du har prøvet. Helt ærligt så startede det også noget tidligere hos mig. Men vi var bortrejst nogle dage og jeg blev ikke vejet på min egen vægt. Havde dog taget 1 kg på, da vi kom hjem.

Jeg tillagde det dengang, at vi havde spist lidt godt. Men da det nu fortsætter blev jeg undrende.

Jeg fik også svar via et link. Man TAGER mere på fra uge 18-30.

Moms

Anmeld

30. juli 2011

Moms

Trine89 skriver:

Umildbart vil jeg sige det lyder meget normalt.. 

jeg havde frem til uge 25 formået at holde mig til også kun at have taget knap 7-8 kg. men det er til gengæld også gået hurtigt efter det, men jeg ligger stadig inden for normalen..

Lige nu er det du tager på primær foster vand og så vokser din livmoder og moderkager også Så tror ikke du har noget at være bange for  

Hej og tak for dit svar.

Jeg er mindre undrende nu og tror mere på, at det ikke er så galt endda.

Moms

Anmeld

30. juli 2011

Trine89

Moms skriver:

Hej og tak for dit svar.

Jeg er mindre undrende nu og tror mere på, at det ikke er så galt endda.

Moms

Det er slet ikke galt

Være du kun glad for at du har kunne holde den så langt nede endnu

Anmeld

30. juli 2011

Kofoed.

Moms skriver:

Hej og tak for svar.

Det passer jo meget godt med det du har prøvet. Helt ærligt så startede det også noget tidligere hos mig. Men vi var bortrejst nogle dage og jeg blev ikke vejet på min egen vægt. Havde dog taget 1 kg på, da vi kom hjem.

Jeg tillagde det dengang, at vi havde spist lidt godt. Men da det nu fortsætter blev jeg undrende.

Jeg fik også svar via et link. Man TAGER mere på fra uge 18-30.

Moms

Så lidt, håber bare det hjælp lidt

Den hjemmeside har jeg også været på, men min start BMI var bare så høj, at jeg allerede har taget for meget på, men til en normaltvægtig svare det godt overens.

Men panikede og noget, havde kun taget 4 kilo på de første 18 uger og så den voldsomme øgning i et par uger, puha, tænkte jeg endte med +40 kilo, hehe.

Anmeld

30. juli 2011

lilledittemor

Nu har jeg jo ikke selv prøvet det og er ikke selv så langt endnu - men synes helt sikkert at det er noget du skal holde øje med.

Det der står her, er taget fra hjemmesiden apoteket.dk (http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/SygdommeEge nproduktion/svangerskabsforgiftning.aspx) :

Symptomer på svangerskabsforgiftning
Ofte mærker den gravide ingenting. De symptomer, den gravide efterhånden kan få, knytter sig først og fremmest til det forhøjede blodtryk. Der kan komme gener med:

•Almen utilpashed.
•Hovedpine.
•Flimren for øjnene og synsfeltdefekter.
•I nogle situationer ses skummende urin på grund af det høje æggehvideindhold i urinen.
Der kan komme hævelse på grund af væskeansamling i kroppen (ødemer). Væske i kroppen sidder ofte i begyndelsen på fødderne, men karakteristisk for svangerskabsforgiftning er, at det senere sætter sig på hænder og i ansigtet. Væsken i kroppen kan engang imellem være svær at se, men der er tegn til, at man opbygger ødemer, hvis vægten stiger mere end 500 gram om ugen i gennemsnit.
•Ved et sværere sygdomsforløb får man ubehag i form af trykken for brystet, åndenød og sugende smerter opadtil i maven (lidt ligesom ved mavesår).
Barnet bliver også påvirket af svangerskabsforgiftning. På grund af sammentrækning af blodkarrene hos moderen bliver blodforsyningen til moderkagen for lille, og typisk vil barnet derfor ikke vokse normalt (man siger, at barnet bliver vækstretarderet). Maven vil være for lille, og barnet vil sparke mindre end normalt.

Det er ikke for at skræmme dig, men synes måske at du skulle snakke med lægen? i hvert fald hvis du har flere af symptomerne.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.