Er det plukveer og er der for mange?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.139 visninger
8 svar
0 synes godt om
29. juli 2011

Sof

Tænk engang at man som anden gangs gravid er i tvivl, men det er jeg  

Jeg har de sidste 2 aftener i træk haft noget jeg tror er plukveer. Det starter først når jeg er kommet ind i seng og har ligget lidt. Min mave bliver helt hård og det spænder en del. Det gør ikke ondt og bliver ved i et par minutter eller 4. Så stopper det og efter ca. 1 minut efter, så starter det igen.  

I går kørte det sådan i 2 timer og til sidst stoppede det helt og jeg faldt i søvn. Mit spørgsmål er så om det er plukveer, om der er for mange eller om det er normalt som 2.gangs gravid.

Det skal lige siges at jeg ingen har i løbet af dagen, det kommer først om aftenen når jeg er gået i seng 

Mine plukveer med Silje gjorde ondt fra start til slut, så der var jeg ikke i tvivl, men det er jeg faktisk denne gang

Jeg har skrevet en mail til min læge og venter på svar, men ville lige høre om der var nogen af jer der havde oplevet det samme.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juli 2011

modesty

Det lyder meget som plukveer, dog er de meget lange og der er meget kort tid imellem dem. Men det faktum at de ikke er der i løbet af dagen, men kun kommer om aftenen når du lægger dig for at hvile, gør at jeg ikke ville være så bekymret. Det tyder på at det er din krop der fortæller dig at du skal tage den lidt med ro. Det at du har haft decideret smertefulde plukveer i første graviditet (uden at føde for tidligt?) indikerer også at du er en af de "sensitive" som min jordemoder kalder det.

Min erfaring (har haft cirka 50 plukveer om dagen siden uge 19, er nu i uge 29) er at jordemødrene er mere vidende på området end din praktiserende læge. Til gengæld kan din praktiserende læge give dig en henvisning til en gynækolog så du kan få scannet og målt din livmoderhals hvis du er bekymret og gerne vil have vished om at der ikke er noget der er ved at udvikle sig. Det har jeg fået, og det gav ro på, da jeg bekymrede mig en del.

Anmeld

29. juli 2011

Sof

modesty skriver:

Det lyder meget som plukveer, dog er de meget lange og der er meget kort tid imellem dem. Men det faktum at de ikke er der i løbet af dagen, men kun kommer om aftenen når du lægger dig for at hvile, gør at jeg ikke ville være så bekymret. Det tyder på at det er din krop der fortæller dig at du skal tage den lidt med ro. Det at du har haft decideret smertefulde plukveer i første graviditet (uden at føde for tidligt?) indikerer også at du er en af de "sensitive" som min jordemoder kalder det.

Min erfaring (har haft cirka 50 plukveer om dagen siden uge 19, er nu i uge 29) er at jordemødrene er mere vidende på området end din praktiserende læge. Til gengæld kan din praktiserende læge give dig en henvisning til en gynækolog så du kan få scannet og målt din livmoderhals hvis du er bekymret og gerne vil have vished om at der ikke er noget der er ved at udvikle sig. Det har jeg fået, og det gav ro på, da jeg bekymrede mig en del.

Den eneste grund til at jeg ikke fødte før tid med min datter, var fordi hun stod skævt i bækkenet, så jeg kunne ikke føde hende selv. Det endte i akut kejsersnit.

Jeg ville rigtig gerne have haft fat i min jm, men har ikke været ved hende endnu og skal det først d. 9, så skrev til min læge i stedet

Men tusind tak for dit svar

Anmeld

29. juli 2011

MortilCilas

Jeg havde også rigtigt mange plukveer, om natten, og der var 5min i mellem dem, og vared 30 sek - 1 min. Men de stopped igen efter 30min - 3 timer

Anmeld

29. juli 2011

modesty

Sof skriver:

Den eneste grund til at jeg ikke fødte før tid med min datter, var fordi hun stod skævt i bækkenet, så jeg kunne ikke føde hende selv. Det endte i akut kejsersnit.

Jeg ville rigtig gerne have haft fat i min jm, men har ikke været ved hende endnu og skal det først d. 9, så skrev til min læge i stedet

Men tusind tak for dit svar

Okay, jamen hvis der er risiko for at du føder før tid, så synes jeg helt bestemt at du skal bede om en scanning hos en gynækolog. Så du kan blive observeret og der kan holdes styr på at alt udvikler sig som det skal. Alternativt kan det også godt være at hospitalet vil scanne dig hvis du er i "risikozonen" jvf. din tidligere graviditet.

Men så længe du er opmærksom på det, er det jo fint. 

Anmeld

29. juli 2011

Sof

modesty skriver:

Okay, jamen hvis der er risiko for at du føder før tid, så synes jeg helt bestemt at du skal bede om en scanning hos en gynækolog. Så du kan blive observeret og der kan holdes styr på at alt udvikler sig som det skal. Alternativt kan det også godt være at hospitalet vil scanne dig hvis du er i "risikozonen" jvf. din tidligere graviditet.

Men så længe du er opmærksom på det, er det jo fint. 

Så bekymrer er jeg slet ikke endnu, emn jeg skal til scanning på mandag og til jm d. 9, så der hører jeg dem lige og så må jeg se hvad min læge svarer tilbage.

Men endnu engang tak ofr svaret

Anmeld

29. juli 2011

modesty

Sof skriver:

Så bekymrer er jeg slet ikke endnu, emn jeg skal til scanning på mandag og til jm d. 9, så der hører jeg dem lige og så må jeg se hvad min læge svarer tilbage.

Men endnu engang tak ofr svaret

Super, det er jo også helt perfekt at du skal til scanning på mandag :-)

Anmeld

30. juli 2011

Sof

modesty skriver:

Super, det er jo også helt perfekt at du skal til scanning på mandag :-)

Ja, det passer mig udemærket.

I går mærkede jeg ikke så mange, så tror måske bare jeg har haft gang i for meget, men maven har også tage et stort ryk her på de seneste dage og jeg har haft en del flere ligamentsmerter, så det er nok bare fordi bebs vil have mere plads at boltre sig på

Anmeld

30. juli 2011

Moms

Hej,

jeg synes egentlig du fik et rigtig godt svar fra Modesty, men jeg kan måske også give et lille pip.

Er kun ca 22 uger henne, men havde sidste uge temmelig meget hoste og fik plukveer. Ikke smertefulde, men en aften - som du - efter jeg var gået i seng blev de bare ved og ved. Da jeg besluttede mig for at tage tid på dem holdt de op.

Jeg talte med jordmoderen om det nogle dage senere. Min hoste kan meget vel være årsagen, lillemandens MEGET store aktivitet kan også fremprovokere dem.

Jeg har kun mærket meget lidt til det siden hosten er holdt op, men i dag har jeg lavet en masse fysisk arbejde med bukken og lidt løften og nu ligger jeg her på sofaen og har den ene pluk-ve efter den anden.

Så min konklusion er, at jeg har overdrevet i dag. Så jeg må tage det med ro.

Måske kan du også se på din hverdag, at du har lavet for meget?

Jordmoderen sagde også, at jeg burde testes for blærebetændelse, da det også kan give plukveer (uden at du er klar over du har en bbt). Og hun sagde, at hvis det blev ved, syntes hun jeg skulle kontakte fødegangen og snakke med dem om det.

Held og lykke med det hele.

Moms

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.